Julafton samt midnattsmässa i Österviks kapell!

Vaknade klockan sex på julaftonens morgon och vad gör jag då jo jag gick upp. Kunde inte somna om så det var lika bra att gå upp men det kändes så skönt. Tittade ut och konstaterade att det var snö på julaftonen det var flera år asen sist vi hade snö här på julafton. Skulle också bli första julen utan farmor och det är klart att det känns även om livet går vidare. Pysslade lite hemma tog en kopp kaffe och gjorde mig redo för julfirande hemma hos mor och far som vanligt. Tog en tur ner till Coop och kollade läget köpte Matz Bladhs nya cd som hade kommit det känns fantastiskt att detta dansband från Falkenberg firar 40 –års jubileum. Att spela i alla dessa år och fortfarande tillhöra ett utav Sveriges största och populäraste dansorkestrar. Det är en kanon skiva som jag får återkomma till här i bloggen.

 

Matz Bladhs

Åkte sedan hem och duschade av mig började ta fram kläderna för dagen. Allt satt perfekt på mig bar sen iväg hem till mor och far min bror och där var också min farbror Per han är med varje år och firar. Fixade lite och plockade fram så det blev dags att äta lite god julmat. Nu var jag ganska hungrig då jag satte mig vid bordet så det skulle verkligen smaka nu. Lite less börjar man allt bli på julmaten detta var fjärde gången i år som jag åt julmat men gott är det ändå. Efter maten blev det så kalle Anka sen så ville jag se jul värden Lisbeth Åkerman och vilken kvinna säger bara lysande så klockrent hon skötte detta. Tittade sen en stund på den fina filmen ”kan du vissla Johanna” Där Per Oscarsson är med och spelar detta är en av de finaste filmer jag sett. Så mycket värme och Berra är för go och tillslut lär han sig allt att vissla. Blev lite mer slötittande på tv:n innan det var dags för en kvällsmacka som vi alltid tar mer mat MUMS säger jag bara. Sedan vilade jag mig tills klockan blev så pass att vi skulle åka till Österviks kapell vilket vi gör varje år på midnattsmässan det är en fin tradition som vi gjort i ett antal år nu.

Jag själv.Kalle Anka.Kalle Anka.

Julklappar.Julklappar.Jag öppnar julklappar. 

Det är så stämningsfullt och vackert då man åker ut till kyrkan på kvällen och då man får se alla ljus som lyser upp. Sedan är kyrkan i sig väldigt fin där gifte sig mor och far och där konfirmerade jag mig. Man har en del fina minnen från kyrkan. Mörkret har kommit och marschallerna lyser upp vägen så fint och snön ligger vit på marken. Prästen hälsade välkommen sade några ord innan det hela började med lite fin sång detta är något som blivit en fin tradition för våran del. Kom hem till mor och far sedan och plockade ihop alla fina julklappar som jag fått innan jag skulle åka hem till mitt eget. Vill tacka mor och far för allt och tack till broder som alltid finns och ställer upp för en. Nu ska det bli skönt med lite jul ledigt från jobbet börjar jobba den 4:e januari man behöver få ladda batterierna. Nyårsaftonen vet jag inte än vad vi ska hitta på men det ger sig det blir som det blir. Vill önska alla en god fortsättning på julen.

Österviks kapell.Jul.Kyrkan.

Julgran.Ljus.Jag på väg in i kyrkan. 

Kram Mikael.

Kommentera här: