Bordtennis i Storfors där damlaget tagit klivet upp i elitserien!

Det är som en askungesaga eller som berättelsen om Max Lundgrens Åshöjdens BK. Denna lilla ort i Värmland Storfors har gjort något otroligt dom har med sitt damlag i bordtennis tagit klivet upp i högsta serien elitserien i bordtennis. Detta är en sport som ligger mig extra varmt om hjärtat då jag själv spelat i många års tid i Kristinehamns bordtennisklubb där jag började 1987. jag minns det som igår hur glad jag var då pappa kom hem och talade om att på tisdag får du börja i en träningsgrupp och spela.


Busskur vid Sjöändan.Jag dricker kaffe på väg mot Storfors.Eka.

Bordtennis i Storfors.Bordtennis i Storfors.Bordtennis elitserien i Storfors. 

Det blev en tolv tretton år som spelare och sedan har jag även hjälpt till som hjälptränare i en träningsgrupp med ungdomar. Idag har jag ingen kontakt längre med föreningen men hänger med ändå för att se vad som händer och hur det går för dom. Jag har dom att tacka för så mycket i mitt liv dom har betytt och hjälpt mig så mycket jag fick utöva fick spela träna i en grupp tillsammans med andra. Jag fick göra något jag tyckte mycket om och jag har så många fina minnen från dessa år. Allt jag kommer på att säga just nu är tack för det ni gav mig. Nu skulle jag denna lördag åka till lilla Storfors som ligger dryga två mil från Kristinehamn där jag bor.

 Bordtennis i Storfors.Bordtennis Storfors.Storfors bordtennis klubb laddar för match.

Deras damlag spelade förra året i division ett och när serien var avslutad hade Storfors gått igenom serien obesegrade och tagit klivet upp i elitserien. Det hade slagit in som en askungesaga Storfors var där och det gav ett litet eko i media och tv-sporten var där och gjorde ett inslag om föreningen som startade 1996. Nu var dom alltså där i finrummet elitserien denna lilla bruksort med dryga 4000 invånare. Det kändes speciellt i mitt hjärta denna morgon då jag steg upp och gjorde lite massäck kaffetermos och några smörgåsar och satte mig i bilen och drog iväg mot Storfors. Stannade till efter vägen och fikade vid en sjö som heter Bergsjön innan färden gick vidare mot Storfors.

 Storfors damlag.

Har lånat denna bilden från Värmlands folkblad.

Kom till hallen en stund innan det skulle börja första matchen mot Spårvägen nu skulle man få bevittna ett stort stycke Värmländsk idrotts historia. Jag fick sån känsla i hela kroppen där jag satt och tittade och tänkte tillbaka på den tid då jag själv var aktiv och spelade. Detta var något stort och fint och hela föreningen som är så familjär och där alla jobbar hårt för varandra. Matchen den vanns av Spårvägen med 6-3 och Storfors var inte helt borta dom lyckades rubba tippade Spåret och göra några bra matcher. Storfors som har två egna spelare i Josefin Hulth och Anna Bergqvist sedan ett par norskor och en spelare från Bosnien i laget. Passade på att ge dom ett litet bidrag då entrén var fri detta var mycket trevligt att beskåda och bevittna. Vill önska alla i Storfors BTK ett stort lycka till i det fortsatta spelet i elitserien och den fortsätta satsningen med föreningen och ett tack till ledarna Anders och Tomas för det fina arbete dom lägger ner i föreningen. Har hittat klippet från tv-sporten + en filmsnutt som jag filmade själv med min digitalkamera på plats. Har också lånat en bild på hela laget från Värmlands folkblad.

Klippet från Sportspegeln tillgängligt fram till 5:e april 2010 http://svtplay.se/v/1509691/bordtennis/lilla_storfors_nu_i_bordtenniseliten

 

Kommentera här: