Södertälje spelade ut Färjestad i Karlstad!

Trodde aldrig skulle få läsa denna rubrik på Aftonbladets hemsida ”Södertälje spelade ut Färjestad” Och inte heller få skriva dessa ord i min blogg men nu får jag det och det känns underbart. Läsare av min blogg folk som känner mig vet att mitt stora favoritlag i ishockey är Södertälje sportklubb det har det varit sedan nio års ålder. Jag hade länge sett fram emot matchen i Karlstad att få åka till Löfbergs lila arena eller som jag vill kalla den kaffeladan och se mitt favoritlag Södertälje möta Färjestad. Jag hade gått omkring med en stark mage känslan att Södertälje skulle vinna. Det som också var kul var att det skulle komma tre bussar från Södertälje med SSK supporters till matchen vilket betydde cirka 250 Södertälje fans i arenan under matchen. Det är och blir gigantiskt stöd för Södertälje och alltid tryggt att ha det stödet i ryggen under matchen. Låg hemma och vilade lite innan jag styrde iväg mot Karlstad satt och småsjöng och lekte med tanken att Södertälje skulle vinna matchen.

Färjestad - Södertälje.Färjestad - SödertäljeFärjestad - Södertälje 

Kom fram cirka en timme innan matchen skulle ta sin början. Då börjar problemet med att leta fram pengar till parkeringsautomaten. Letade fram fick ihop 29 kronor och det kostar 30 kronor men det var en kille som var snäll och gav mig en krona. Frid och fröjd nu var det bara att sätta fart o kurs mot ishallen. Samtidigt såg jag den första bussen rulla in bakom arenan med Södertälje supporters vilken stämning det skulle bli på läktaren ett gött drag med andra ord. Steg in lämnade min biljett sedan letade jag upp där jag skulle sitta och satt inte så långt ifrån Södertälje klacken eller borta stå sektionen. Det var en skön känsla att vara där och det är alltid kul att titta på ishockey live. Borta stå fylldes på med SSK fans som började sjunga och klappa i händerna det kändes skönt med det stödet från läktaren. Tänkte för en sekund på hur många gånger jag varit här och sett Södertälje möta Färjestad minns att pappa och jag var i gamla ishallen och tittade. Då fick jag se min stora idol Ander Eldebrink spela.

Färjestad - SödertäljeFärjestad - SödertäljeFärjestad - Södertälje.
Färjestad - Södertälje.Färjestad - Södertälje.Färjestad - Södertälje. 

Matchen började med en visa eller sång som Färjestad sjunger det ger jag inte mycket för. Släpp pucken och börja spela istället. Det var Färjestad i inledningen som skapade lite tryck som tog tag i taktpinnen utan att egentligen skapa en riktigt vass farlig målchans. SSK drar på sig en utvisning och då räknar alla med en anstormning från Färjestads sida och visst skapar dom tryck men i Södertäljes mål står Pontus Sjögren och storspelar med den äran och räddar flera skott. SSK reder ut utvisningen och dryga 10 minuter in på första perioden snappar Mattias Carlsson upp en retur och skjuter hårt och distinkt 0-1 till Södertälje vild glädje bland de tillresta Södertälje fansen som sjunger högljutt och klappar på. Det märktes tydligt och starkt vilka supportrar som dominerade och hördes mest på läkaren inte var det Färjestads klack utan Södertäljes röststarka klack. Färjestads klack stod stundtals som ett gäng bönder och såg ut att ha gått vilse. Det var ingen inlevelse inget drag där inte tyst stora delar av matchen medan Södertäljes klack höll igång hela tiden. Cirka sjutton minuter in på period ett så smäller det till igen bakom Färjestads målvakt 0-2. Det höll sig perioden ut och det kändes skönt att se Södertälje gå till periodvila med en 2-0 ledning.

Färjestad - Södertälje.Färjestad - Södertälje.Färjestad - Södertälje.

 

I Den andra började Färjestad ganska piggt och rappt utan att skapa någon het målchans Södertäljes försvar var väl samlat och motade bort det flesta puckarna som kom dom spelade ett mycket starkt försvarsspel och höll ihop lagdelarna mycket bra. Södertälje åkte på en utvisning som Färjestad utnyttjade och tillslut lyckades få hål på den duktige Pontus Sjögren i Södertäljes mål. 1-2 som stod sig perioden ut. Lite vila och jag köpte en dricka för nu blev jag törstig av allt skrikande på läktaren. När det var dags för den sista perioden han den knappt börja förrän Södertälje sexton sekunder in på den ökade på sin ledning till 1-3 återigen mål signerat Mattias Carlsson. Vild glädje på läktaren blad de tillresta Södertälje fansen och på andra sidan av läktaren satt det ett gäng SSK:are med så det båda klackarna stod och skrek o sjöng till varandra. Det var en skön känsla där jag satt på läktaren. Färjestad tog time out och försökte ändra om skapa mer tryck men Södertälje var det starkare laget detta match sjutton minuter in på tredje tar Färjestad ut sin målvakt och försöker skapa lite tryck men då får Stefan Bemström tag i pucken och kan lyfta och skjuta in 1-4 YEEEEEES hoppar upp bara vrålar rakt ut nu kan inget stoppa oss ingen kan stoppa våran maskin. Börjar titta på klockan 1.35 kvar av matchen men det gör inget Södertälje har besegrat Färjestad i Karlstad med 1-4 SSK fansen sjunger högre och högre mer och mer. Spelarna åker fram och ställer upp och tackar fansen efter matchen. Detta var vad jag drömde om innan att få uppleva. Södertälje fansen stod länge, länge kvar efter matchen och sjöng hoppade och dansade allt för att få in grabbarna igen på isen.

Färjestad - Södertälje.Färjestad - Södertälje.Färjestad - Södertälje. 

Jag grät en skvätt detta var så berörande i hjärtat och så stort. Tänkte snabbt jag är född i Karlstad jag är Värmlänning av hela mitt hjärta och jag älskar Södertälje sportklubb. Det kommer för alltid vara laget i mitt hjärta. Jag är så stolt över pojkarna som går in och gör en sådan stark och stor match mot Färjestad. Något som också var bra denna match var Södertäljes poverplay spel det har hackat en del men idag var det mycket vassare. Södertälje hade en hetare och starkare inställning och vilja att vilja vinna matchen. Detta blev en underbar kväll där Södertäljes tillresta supportrar gång på gång sjöng ut Färjestads klack de hördes mest och högst. Jag satt på läktaren och bara njöt av spelet det är starkt att åka till Karlstad och spela ut Färjestad och dominera. Det blev för mig och alla tillresta Södertälje fans en underbar kväll och match. Denna match rankar jag högt bland alla matcher jag sett med Södertälje genom åren. Nu kändes det mycket lättare att styra bilen hemåt gissa en gång om det var allsång på vägen hem.

 

Fridens Mikael.

Kommentera här: