Stora folkparksdansen i Mariestad del 1 av 2!

Förra året gick ett antal parker och arrangörer ihop tillsammans arrangerade dom för första gången ”Stora folkparksdansen i Mariestad” Platsen var då som nu Karlsholme folkets park. Precis som förra året bestämde vi oss för att vara där bägge dagarna och även precis som förra året bo på hotell. Min broder ringde samma hotell som vi bodde på förra året men det var fullbokat så vi ringde vidare och fick napp på nästa ställe. Det roliga var att både mamma och pappa skulle följa med ner på fredag men sedan åka hem under lördagen. Slutade jobbet lite tidigare på fredagen för att åka hem och packa ner det sista sagt och gjort lite mat han jag med få i mig. Tog det lite lugnt hemma men så ringde broder och frågade då jag kommer är hos dig om tjugo minuter svarade jag. En sista koll allt var med så jag styrde hem och hämtade min bror tyvärr så regnade det ganska mycket man humöret var på topp för det. Tankade bilen sedan var vi på väg mot Mariestad och hotell Victoria.

Hotell Victoria.Mariestad.Mariestad.

Mariestad.Mariestad.Mariestad.
Maten.Mariestad.Jag på stan. 

Var ganska bra väglag trots att det regnade men jag tog det som alltid då jag kör bil väldigt lugnt. Hade en långtradare framför mig men valde att ligga bakom dumt att köra om för man tjänar ingen extra tid på det. Rullade långsamt och lugnt ner till Mariestad sedan är det fart kameror så det gäller att hålla hastigheten. Men det gick så bra att komma fram och vi hittade ganska direkt till hotellet som vi skulle bo på. Parkerade bilen och steg in och fick nyckeln till vårat rum som vi skulle bo i. Riktigt fint rum gick ut för att flytta på bilen och bära in grejerna. Lade mig direkt sedan en liten, liten stund och vilade på sängen. Steg upp och mötte mamma o pappa som också kommit till hotellet nu. Vi gick ner på stan för att hitta något ställe att käka på och eftersom jag varit där förut så visste jag ett väldigt mysigt ställe som jag åt på förra året då jag var i Mariestad dit gick vi. Och det smakade lika gott som förra året då vi var där och åt trevligt service och ett fint bemötande gör att man gärna återkommer dit och äter mat.

Karlsholme folkets park.Andy trummar på.Olle basar på.

Joacim spelar på.Claes Lövgrens.Danspubliken.
Kindbergs.Peter i Kindbergs.Ola i Kindbergs. 

Efter mat som för min del bestod i stekt rödspätta så tog vi en skön promenad tillbaks till hotellet för att vila lite innan vi skulle göra oss i ordning för kvällens dans. Det regnade en hel del tyvärr vilket var lite tråkigt. Men vilade och började sedan göra mig klar duschade och plockade fram kläderna som jag skulle ha på mig. Kände mig glad för jag skulle åter träffa mina vänner och favoriter i både Claes Lövgrens och Streaplers två dansband som ligger mig varmt om hjärtat. Dessutom skulle Kindbergs och Jannez spela så det fanns som man brukar säga något för alla typer och smaker. En mogen dansbana och en modern dansbana då kan de som vill dansa lite lugnare dansa på en bana och de som vill ha lite mer fart och bugga dansa på en annan bana. Nu började vi sakta gå mot Karlsholme folkets park men bara en bit så jag upptäcker att jag glömt min plånbok på hotellet kutade tillbaka sedan var jag åter på väg mot parken. Regnet strilade ner och man blev lite våt men jag gick lite raskare så det ordnade sig. Framme vid parken lämnade jag min biljett och fick mitt band på armen som visade att jag skulle vara där bägge dagarna.

Jannez.Kjelle i Jannez kikar fram.Jannez basist.

Fika.Joacim blåser sax.Claes Lövgren. 

Torkade glasögonen så jag kunde se något. Stötte ganska direkt på min vän Lotta som jag skriver en hel del med på Facebook. Efter ett tag kom grabbarna ut för att dra igång kvällen första passet skulle Claes Lövgrens spela innan dom sedan skulle lämna över till Streaplers som stod rakt emot dom. Det blev en del hälsande och vinkande innan Andy bakom trummorna räknade in till kvällens första dans. Snabbt fylldes golvet av människor och det var underbart att stå vid sidan om och blicka ut över ett hav av dansande människor. Lugnt gled dom fram och Claes sjöng med sin varma djupa röst och det syns vilka rutinerade musiker och spelemän detta är. Det märks hur mycket Claes älskar detta han har alltid ett leende att fyra av. Efter en stund är det skifte på scenen fast på den andra scenen har grabbarna i Streaplers stigit upp och gjort sig redo att dra igång och spela en stund. Dom inledde med lite sköna toner och det svängde så skönt då dom drog igång och publiken var med på noterna direkt det var stundtals under kvällen ganska trångt och packat på dansgolvet då Streaplers och Claes Lövgrens spelade.

Peter i Kindbergs.Jocke i Kindbergs.Conny i Kindbergs bankar på.
Kindbergs.Kindbergs.Kjelle i Jannez. 

Passade på att gå upp och lyssna lite på Kindbergs och Jannez som är två underbara dansband och band överhuvudtaget att spela. Kjelle Danielsson i Jannez äger hela scenen med sin utstrålning och han har ett skönt driv och sjunger dessutom så otroligt skönt. Gick efter ett par låtar ner till mogen banan för att lyssna lite mera på Streaplers som har ett otroligt sväng och driv i sina låtar och dessutom spelar dom ALLT Live det är inte många dansband tyvärr som gör det. Många väljer att spela med en massa bakgrunder. Det är något jag tycker är lite tråkigt det tar bort mycket av känslan att spela. Men, men dom har själva valt det. Nu var det dags för byte och Claes Lövgrens kom tillbaka dom hade repat in Christer Sjögrens nya fina låt ”Livet det har varit gott mot mig” Christers låtar och de låtar han sjön med Vikingarna passar Claes röst perfekt. Dom gjorde en otroligt fin version av låten och de fick välförtjänt massor med applåder efter låten. Vilken kväll detta var passade på att unna mig en kall öl eftersom jag inte skulle köra bil dagen efter. Satt och njöt av att Streaplers spelade en av mina absoluta favoritlåtar ”Främling” Jisses vad många gånger jag skulle få höra denna låten under helgen. Lite mera fart och tillbaks till sjuttio talet nu var det rejält drag både på scenen och på dansgolvet. Det gungade i hela parken då Streaplers spelade med sitt speciella goda sväng.

 Håkan i Streaplers.Anders i Streaplers.Kenny i Streaplers.

Kjetil i Streaplers.Henrik i Streaplers.Jag med en öl.
Claes Lövgren.Kindbergs.Håkan i Streaplers.
Nicke i Claes Lövgrens.Hotellet vi bodde på.Mariestad.
Mariestad.Jag äter korv.Jag utanför hotellet.

Kenny och Håkan stod där framme och bara myste när folket dansade förbi Henrik lirade gitarr så otroligt skönt och med den där lilla extra knorren. Kjetil spelade och trummade på med sådant driv och finess Anders är tryggheten bakom sina keybords. Det är stor beundran och respekt för detta band som spelat i 52 år. Köpte mig en kopp kaffe och en smörgås för nu var jag lite hungrig här och det smakade och satt fint. Dansen rullade vidare den skulle fortsätta ända fram till 02.00 så det fanns en hel del tid kvar att dansa och lyssna på de olika banden som spelade. Sista halvtimmen växlade de låtar och spelade tillsammans. Andy tog ton i ”Tänd ett ljus i fönstret” En norsk låt som är så otroligt vacker och fin och denne pöjk som dessutom fyller år på samma dag som mig har en fin stämma. Claes tog vid och ökade på farten i nästa dans lite Elvis det är alltid gångbart. Men även Nicke tar ton och sjunger även han med den äran under kvällen. Nu började denna första kväll gå mot slutet Streaplers fick massor med applåder så Kjetil räknade snabbt in till ett extranummer ett rock medley nu verkade som alla som var där buggade. Mera applåder och extranummer blev det så det var bara att fortsätta spela efter detta lilla utbrott så tackade alla för en mycket trevlig kväll. Vi stannade kvar medan Streaplers och Claes Lövgrens packade ihop och snackade lite med dom innan vi begav oss mot hotellet det slank även ner en korv med bröd på väg till hotellet. Fridens Mikael.

Kommentera här: