Den finaste danskvällen 2011 gav Bengt Hennings mig på Upperudslogen, Molkom i Värmland

Bengt Hennings.




I slutet på varje år brukar jag dels räkna ihop hur många danskvällar jag varit ute på under året och dels brukar jag utse det dansband som givit mig personligen den finaste och bästa danskvällen. Förra året stannade siffran på antal danskvällar på 44 stycken och det är ganska många det i år stannade siffran på 41 stycken även det en imponerande siffra. Dansbandsmusiken har blivit en stor del och intresse i mitt liv känslan att få göra sig klar hemma åka till ett dansställe eller som på sommaren åka på logdans eller folkets park är oslagbart. Det är så genuint svenskt allt med dansband, folkets park och logdans det finns ingen annanstans än här i vårat land Sverige. Och att få komma ut i det fina land vi bor i på dans om sommaren är så härligt och att få möta och se det vackra landskap som är. Och få sitta ute en fin sommarkväll dricka en kopp kaffe och sedan få dansa till något av alla de fina dansband vi har är så fint och berörande tycker jag. Man får träffa andra människor man får hålla om en annan människa förmodligen någon man aldrig träffat eller sett förut det kan i slutändan leda till en livslång vänskap eller en lång relation.

 

Och av alla danskvällar jag varit ute på under 2011 så har jag korat det dansband som personligen givit mig den finaste och bästa danskvällen OCH vinnare är grabbarna i Bengt Hennings. Den danskväll jag var på vid Upperudslogen i somras då dom spelade där rankar ja som den allra bästa och framförallt finast av alla de kvällar som jag varit ute på. Det är svårt att med ord beskriva vad jag tycker och känner för Bengt Hennings men här och nu snackar vi äkta dansband med allt vad det innebär. Det är allt från kläderna, instrument, musiken, val av låtar men framför allt saxofoner och dragspel deras sätt att förmedla och beröra med sin dansmusik. Detta är dansbandsmusik standardformulär 1 A så äkta så genuint och traditionellt precis som jag personligen tycker dansbandsmusik ska låta. Det är bruksmusik utan att krångla till det. Takt och känsla är mycket viktigt då man spelar dansbandsmusik det ska kunna gå att dansa till musiken, Sedan vidare ÄR BH fem genomsympatiska trevliga mycket ödmjuka och fina människor som sätter lite spets på tillvaron. Med Kjell Malmborg i spetsen har dom en stark personlig sångare som ger trygghet i deras sätt att framföra och förmedla budskapet i musiken. Deras val av låtar gör dom i mina ögon till ett av dom bäst mogna dansbanden som finns.



 

Molkom.

Upperudslogen.

Upperudslogen.

Det var inte lätt att välja ut den bästa och finaste danskvällen för jag har varit ute på så många danskvällar men man måste i livet göra ett val ändå. Det val föll på den kväll vid Upperudslogen som är en av Sveriges vackraste danslogar med naturen, det fina vädret, personalen men framförallt publiken som skapade en härlig stämning denna kväll så föll valet år 2001 på Bengt Hennings. Jag minns kvällen dels för det var så varmt men också för att jag kvällen till ära tog på mig min svarta piké tröja som det står just Bengt Hennings på. Men det var ganska mycket folk där som skapade en stämning som var så fantastisk underbar och på slutet ville publiken och Värmlänningarna inte sluta applådera. Måste också nämna människorna, personalen vid Upperudslogen som även är så fantastiska som verkligen ställer upp helhjärtat som servar med allt till danspubliken som kommer dit och dansar och även ser till så alla dansband som kommer dit och spelar trivs och får en rejäl portion hemlagad mat. Nu blir det att ladda om för ett förhoppningsvis fantastiskt fint dans år 2012. Tyvärr så är det en del dansband som väljer att lägga ner sin verksamhet och sluta spela en del dansställen som slår igen vilket är tråkigt det gäller att värna om dom dansband och dansställen som finns kvar. Jag vet att jag aldrig kommer sluta åka ut på dans det har blivit för mig en livsstil att planera in nya danskvällar. Skriver en hel del i min blogg om de danskvällar jag varit och åker ut på under kategorin danskvällar. Vidare sen på Youtube har jag en sida där jag heter Smurf7407 där lägger jag in många av de filmer jag filmar ute på mina danskvällar. Men än en gång ett ödmjukt varmt tack från hjärtat till Bengt Hennings för den danskväll ni gav mig.


 

 

Upperudslogen.

Natur.

Natur.

Mvh Mikael.

Kommentera här: