Fin danskväll med Claes Lövgrens Brunnsparken Örebro!

Vi alla som tycker om att dansa och även tycker om dansbandsmusik har naturligtvis våra favoriter bland dansbanden så även jag. Det finns i vårat land många bra och fina dansorkestrar och ett av dom finaste och bästa mogna dansbanden är utan tvekan Claes Lövgrens från Helsingborg dom ligger så varmt om mitt hjärta. Jag kan idag tänka tillbaka på första gången som jag skulle åka ut och lyssna på Claes Lövgrens platsen var Forshaga folkets hus och mina förväntningar var så enormt stora. Och jag blev absolut inte besviken utan istället blev det starten för en väldigt fin vänskap med Claes och dom övriga grabbarna i Claes Lövgrens. Det finns inte många andra band och dansband som kan den ädla konst att förmedla så mycket ljus och värme på samma gång dom kan leverera och i mina ögon bjuder dom på den finaste dansmusiken. Många har frågat mig vad som är så speciellt med Claes Lövgrens här får man som jag säger hela paketet. Ett rutinerat mogen dansband med så mycket rutin och kunskap sedan låtar som berör i mitt inre. Dom har genom åren verkligen vare sig utan hjälp från tv eller media spelat sig till sin stora trogna publik dom har gjort dom där första åren som man säger. Idag är dom ett av de största mest etablerade dansbanden i Sverige. När många band skulle spela och låta som Arvingarna och Barbados så gick Claes Lövgrens åt andra hållet och satsade på en ren genuin mogen stil vilket var en lyckoträff. Nu var det så åter dags att åka ut på en danskväll med dom denna gång till Brunnsparken i Örebro. Började dagen med en tur ner till tvättstugan för att tvätta det kan ju vara bra så man har lite rena kläder att sätta på sig.

Claes Lövgrens.Claes Lövgrens.Claes Lövgrens. 

Efter tvätt tog jag mig en skön promenad och handlade lite innan det var dags att inta lite mat och sedan börja förebreda mig för ännu en danskväll. Stryka skjortan och putsa dansskorna sedan dusch och lite lukta gott så var jag så småningom redo att styra bilen mot Örebro. När jag styrde upp på E-18 märkte jag direkt vad vacker himlen var och nästan ingen trafik så jag gjorde mig ingen brådska tog det så lugnt som alltid då jag kör bil. Där satt jag i min ensamhet och körde bil mot Karlskoga sedan vidare till Örebro med en fullmåne framför mig och Susanne Alfvengren i bilstereon jag slogs då av tanken vilken fin musik som hon gjort. Det gick så smidigt att åka till Örebro och jag rullade in på parkeringen och låste bilen innan jag steg in och betalade entrén. Nu väntade åter en danskväll man var på det igen som man brukar säga. Hälsade på grabbarna som stod redo att sparka igång danskvällen. Lugnt och mjukt inleder dom kvällen och snabbt fylls hela dansgolvet av danspar som glider runt och bara njuter och har trevligt. Efter denna lugna inledning så är det dags att hälsa alla välkomna eller som Olle brukar säga ”Välkomna till denna förtjusande försommarkväll” Allt som det flyter fylls det på med mer dansfolk.

Claes Lövgrens.Claes Lövgrens.Claes Lövgrens.

Jag.Claes Lövgrens.Claes Lövgrens. 

Träffade också på en trevlig grann som jag lärt känna som är trumslagare och heter Dan Lundqvist kul att tjöta och snacka lite med honom. En liten bit in på kvällen kommer så min favoritlåt som Andy sjunger så fint ja det är ”Främling”. Detta är en låt som jag tror de flesta dansband har på sin repa. Till och med modern banden har börjat köra den också. Det är en låt som i original heter Stranger med Kris Kristofferson. Applåder och visslingar efter denna låt så rullade kvällen vidare. Jag slås flera gånger av vad duktiga musiker och rutinerade dom är i Lövgrens att lira. Dom kan stå så avslappnat på scenen och spexa till det och bjuda på sig själva och ändå spela på samma gång. Sångaren Claes kan ibland jämföras med en duracell kanin som skuttar runt och batteriet tar aldrig slut. Nu kommer så titelspåret på deras senaste cd ”Vi lever nu” Det är en lite bortglömt låt från Vikingarna repertoar. Stod och bara njöt av deras musik och snackade med Dan innan han skulle dra sig hemåt. Blev också fika sugen så jag gick och köpte mig en kopp kaffe och en smörgås men kunde inte motstå deras hembakade goda kakor. Satte mig i anslutning till scenen så jag både såg och hörde bra allt medan Claes Lövgrens var i gång med att spela gammaldans man brukar köra det innan pausen. Fikat var mycket gott satt och kopplade av och planerade lite fler danskvällar som jag gärna vill åka ut på.

Claes Lövgrens.Claes Lövgrens.Claes Lövgrens.
Claes Lövgrens.Claes Lövgrens.Claes Lövgrens. 

”Jag ska vandra alla vägar för att se vart dom tar slut för dina blåa ögon skull” Sjunger Claes med så varm inlevelse och känsla i rösten det ryser till i kroppen då man hör så här fin dansmusik. Detta är en av de allra finaste dansbandslåtar när jag hör denna låten så tänker jag på Lasse Westman i Vikingarna detta var deras låt och det fina solot i låten spelade han så underbart. Det blev en stor sorg och saknad då han gick bort alldeles för tidigt. Dags att dra upp tempot efter denna lugna fina dans och nu var det full fart på dansgolvet. Och grabbarna på scenen öste på och det svängde så gott. När man har trevligt och roligt så går tyvärr tiden så fort vi stod snart framme vid kvällens sista dans och Olle tackade publiken för en kanon kväll. Och trots kyla så kom det en hel del publik denna lördagskväll till Brunnsparken i Örebro. Jag hade inte bråttom hem utan stannade kvar efteråt medan grabbarna packade ihop allt. Nu fick man se baksidan av att vara dansbandsmusiker men trevligt är det. Sedan fick jag en liten åktur i deras turnébuss fram till parkeringen där min bil stod parkerad dom stannade och såg så jag fick igång min bil nu var det tjugo minus grader ute. Svängde ut vinkade farväl till Lövgrens men gjorde också en liten video snutt till min blogg. Lugnt och sakta styrde jag hemåt i natten lycklig och glad efter ännu en danskväll med Claes Lövgrens. TACK grabbar och TACK till Brunnsparken all personal för ett alltid trevligt bemötande. Nu bär det av på nya danskvällar för min del.

 

Fridens Mikael.

Kommentarer:

1 Johanna:

hej!

det var en fin bild på dig, du ser ljushårig ut, man kan nästan tro att du färgat håret?

Kommentera här: