Drifters bjuder upp på folkets hus i Kristinehamn!

Detta är en kväll som jag länge, länge sett fram emot allt sedan jag fick reda på av den mycket duktiga arrangören Nina Fyhr att hon bokat in Drifters till folkets hus här i Kristinehamn. Drifters räknas idag som ett av de allra största dansbanden vi har här i Sverige. Med snart 40- års erfarenhet som namn så finns det rutin i massor i denna orkester och dessutom har dom den just nu okrönta dansbandsdrottningen Erica Sjöström längst fram som sjunger. Hennes utstrålning smittar av sig ut på dansgolvet och hon bjuder på sig själv och är alltid så glad och omsorgsfull emot alla människor. Att spela och sjunga i ett dansband är inte enbart fyra timmar på scenen det är så mycket mera och så mycket runt omkring som inte den vanliga Svenssons dansaren ser det är allt från många långa mil i en turnébuss till upp och nerpackning varje kväll man spelar.

Drifters buss.Drifters.Jag.

 

Men först var det en arbetsdag innan det var dags att börja förbereda sig för ännu en danskväll den tredje detta år. Valde skjortan hemma och strök till den och tog fram byxorna och västen kollade så allt var helt och rent. Efter en dusch och lite lukta gott på min kropp så var jag redo att styra hem och hämta min broder för att bege mig ner till folkets hus. Det är samtidigt skönt att inte ha så långt att åka ikväll utan det går ganska snabbt ner till folkets hus. Det stod en hel del bilar utanför på parkeringen det bådade gott men de flesta var på andra aktiviteter än på dansen. Betalade entré innan vi kom in i danslokalen. Såg direkt vad fint Nina gjort och fixat inför denna kväll. En efter en kom dom ner medlemmarna i Drifters det är så kul att dom kommer hit till Kristinehamn och spelar. Jag minns vad trevligt och fint det var i Örebro på nyårsafton som vi firade där. När klockan slog nio så räknade Mattias bakom trummorna in till kvällens första dans ”Something stupid” Inleder dom med och det dröjer inte många sekunder för än det som är där glider ut på dansgolvet. Lugnt och mjukt inleds första dansen och det märks vad rutinerade och duktiga Drifters är på att spela. Applåderna låter inte vänta på sig nu är vi i Värmland och här applåderar man.

Drifters.Erica sjunger.Erica rockar loss.

Mattias bankar på.Ronny.Stellan kikar fram.

 

En lugn dans inleder kvällen innan Ronny som sköter snacket talar om att Drifters är så glada att komma till Kristinehamn och spela. På detta en lite snabbare dans och nu ökas farten och tempot en hel del. Det kom lite mer folk och det fylldes på när det spelades en bugg lått det var många som trivdes på golvet. Erica som snart tillfälligt kliver av Drifters tåget för att bli mamma är så otroligt vacker där hon står på scenen och bara ler med sitt fina leende och sjunger så man blir röd ända in i hjärteroten. Det finns inte många som kan stå på en dansbands scen som Erica Sjöström bjuda på sig själv och samtidigt sjunga så att hjärtat smälter. Vid ett flertal tillfällen har hon fått ta emot guldklaven vid dansbandsveckan i Malung som årets sångerska och man förstår varför då man ser och hör henne sjunga. Hon bjuder till och ger så mycket av sig själv till alla. Drifters spelade och bjöd på många original Drifters låtar vilket vad kul att höra och det låter så otroligt bra om hela bandet.

Drifters.Drifters.Arrangör Nina.

Turbo.Drifters.Drifters.

 

En bit in på kvällen som kommer en låt som fick mig att bli så rörd att jag gråt hemma då jag första gången hörde låten. Det var titelspåret från en av deras skivor ”Ljudet av ditt hjärta” Detta är en av de allra vackraste dansbandslåtar som gjorts tycker jag. Och Ericas sätt att tolka och sjunga låten är något av det finaste man kan höra från en dansbandscen. Nu ökas det rejält på tempot och det verkar som alla som är där buggar samtidigt en vacker syn för ögat. Min fina vän Carina är också där det är en tjej jag känt sedan jag var liten det är en av mina allra finaste vänner. Vi dansade en hel del denna kväll och njöt av Drifters tillsammans. En låt tog sin början på nästa dans och dansparen gled ut på dansgolvet detta var en otroligt fin kväll kanske inte så mycket folk som man hade hoppats på men ändå en fin kväll. De som var där höll verkligen igång på dansgolvet. Jag fotade en hel del som vanligt och filmade på några låtar med. Nu började klockan dra sig mot fika paus vilket skulle bli gott nu var jag rejält kaffe sugen. Så vi gick och köpte fika som var mycket gott alltid så smakar en kopp kaffe mycket gott. Stärkta efter fika så var vi och även Drifters redo för andra halvlek. En två tre så var det igång igen från scenen. Sha la li sha la ling sjöng Erica och medan jag stod framme vid scenen för att fota så räckte hon fram micken till mig så jag fick sjunga med. Klockan rullade framåt och så även denna danskväll Erica hade en stol med på scenen som hon satt på och sjöng några låtar skönt att kunna vila kropp o ryggen emellanåt och speciellt nu som hon är gravid. En titt på klockan tjugo i ett snart skulle Ronny presentera kvällens sista dans men innan dess kom det en sista bugg låt för kvällen innan det var dags att knyta ihop säcken. Det har varit en mycket fin danskväll tack till arrangör Nina för mottagandet och till er publiken avslutade Ronny innan de sista tonerna ljöd ur högtalarna eller. Publiken ville ha mera och applåderna blev så kraftiga att Drifters fick koppla på sig instrumenten och spela en låt till innan det var dags att säga farväl. Passade då på att göra ett videoinlägg till min blogg. Tackade allt och alla och gav Erica en ordentlig kram För mig finns det ingen annan som kan förmedla och utstråla så som hon gör hon bredvid Lillan i Martinez är svårslaget.

 

Fridens Mikael.

Kommentera här: