Jul marken i bygdegården vid Kväggeshyttan som värmer varje år!

Detta är en av de finaste traditionerna som jag personligen har varje år en bit innan jul. Att få åka upp till bygdegården och deras jul marken är något som är så otroligt vackert och en fin värmande försmak på julen. Och när det gäller denna jul marken är det något jag åkt upp på i många års tid det är för mig en av de finaste traditioner som jag har och något jag verkligen värnar om. Och dessutom snackar vi ideellt arbete många ja alla som är med där och arbetar lägger ner flera timmar av sin själ och hjärta för arbetet i bygdegården då det anordnas arrangemang, aktiviteter och inte bara jul marknaden.

Bygdegården.Jul marken.Jul marken.

Jul marken vid bygdegården.Jul marken.Jul marken.

Jul marken vid bygdegården.Jul marken.Jul marken.

 

Men den där riktiga jul känslan hade inte infunnit sig hos mig än kanske för att det ute inte var någon snö. Jag minns förra året vad fint det var alldeles vitt på marken. Nu var det istället grönt milt och någon plusgrad istället. Men vad gör väl det tänkte jag då jag styrde uppåt bygdegården. I mitt minne försökte jag spola tillbaka bandet så som det var och såg ut förra året. I år var det lite varmare ute om än små blåsigt och blött men fint var det då jag kom fram. Marschaller lös och ramade in starten så stämningsfullt. Det var jul marken både ute och inne. Det var så fint med levande ljus tomtar och änglar och stjärnor samt ljusstakar som lyste upp. Jag gick runt och tittade först på allt det fina som fanns och som man även kunde köpa. Detta är så fint och rogivande att besöka och det värmer i hjärtat. Lite julmusik som höjer stämningen det enda som fattas är lite snö. Gick in i huset för att ta del av utbudet där inne och givetvis som traditionen alltid varje år köpa julgröt och skinksmörgås. Allt smakade mycket gott och det är ett otroligt fint arbete alla som arbetar lägger ner.

Ljus.Jul marken.Jul marken.

Jul marken.Jul marken.Jul marken.

Jul marken.Sam och Marianne spelar.Julgröt och skinksmörgås.

 

Inne satt också Sam och Mariann och spelade så vackert och fint. Jag är så ödmjukt tacksam mot alla dessa människor som lägger så mycket av sin själ vid arbetet i vid bygdegården. Vi hemma är ju själva med i föreningen och vi har varit många gånger dit på olika evenemang och trevliga aktiviteter. Efter att jag fått i mig och ätit julgröt och skinksmörgås så köpte jag lite lotter tog ett extra varv och handlade lite till innan det var dags att rulla hemåt efter ännu en mycket fin och värmande jul marken. Nu längtar man redan tills nästa års jul marknad vill åter igen sända ett varmt stort tack för allt för det fina ideella arbete alla lägger ner med och vid bygdegården.

 

Skylt.

 

Fridens Mikael.

Kommentera här: