Sista danskvällen med Zlips en underbar kväll på Folkets hus i Kristinehamn!

När jag nu sitter hemma i lugn och ro för att skriva om denna danskväll på folkets hus i Kristinehamn med Zlips så är det samtidigt många minnen som kommer fram i mitt huvud. För många, många år sedan fick jag upp mina ögon för detta dansband Zlips. Det kom att bli en lång och fin vänskap till dessa underbara grabbar och dom har skänkt och givit mig i mitt liv så många fina minnen, stunder och danskvällar. Minns någon gång under 90-talet då jag första gången åkte ut för att lyssna på Zlips då hette sångerskan Gabriella Nilsson sedan kom Petra Rydgren och nu sist Melissa Williams. Det är band som valt sin egna stil och dom har hela tiden strävat efter att utvecklas och finna nya vägar men ändå behållit det typiska Zlips soundet. Det är medryckande låtar med riktigt driv och fart i det är också riktigt lugna foxar som man säger på dansspråk. Det är låtar som går extremt långsamt och för den som inte är så van dansare kan det vara lite svårt MEN dom framför och gör detta så otroligt bra med en stor proffsighet.

Zlips.Två grabbar som röjer loss.Melissa sjunger.

 

Började denna dag med att tvätta hemma så jag kunde få något fint att sätta på mig till kvällens dans. Hade med min fina vän Carina bestämt att jag och broder skulle komma hem till henne innan och fika. Carina är en tjej som jag känt sedan jag var liten vi har under åren varit de finaste vänner och vi känner varandra innan och utan som man säger. Det finns ingen annan som jag känt i så många år och som fortfarande är min vän än Carina. Hon liksom jag tycker mycket om Zlips och vi har tillsammans varit ute på så många kvällar och dansat och lyssnat på detta härliga underbara gäng. Hämtade broder efter att jag gjort mig klar för dansen. Styrde sedan till Coop för att dels köpa med lite fikabröd till min kompis och dels för att köpa en tavelram då min bror hade gjort ett fint collage och skrivit ut på datorn. Det en present som vi skulle överraska och ge till Melissa. Kom hem till Carina och satte oss ner för att dricka lite kaffe och umgås en stund innan dansen skönt att sitta ner och bara koppla av innan det var dags att bege sig till folkets hus. Kaffet smakade mycket gott och bulle och kaka till det innan jag slängde på mig skjortan och vi var så redo för ännu en danskväll. Tog en skön promenad då min vän bor cirka tre minuter från folkets hus. När vi kom fram hade det kommit lite folk som väntade på att få betala entrén. Köpte entré och fikabiljett på samma gång så var det avklarat.

Togge kikar fram bakom trummorna.Per spelar gitarr.Lars basar på.

Melissa.Danspubliken.En glad Togge.

 

En efter en kom dom ner grabbarna i Zlips för att tillsammans med Melissa drar igång denna danskväll. Snabbt fylldes golvet och ”Love will keep us alive” inleder denna danskväll en lugn fin låt. Något som jag skulle få se mycket av denna danskväll är detta gnussandet en dansstil som jag själv personligen har mycket svårt för. Det ser mest ut som början på ett samlag det står på dansgolvet och gnider och gnider utan att egentligen inte komma någonstans. Man ska trycka pannorna mot varandra sedan rotera med huvudet åt höger och sedan åt vänster nej detta är inget för mig. När man är på dans så är inte stilen så viktig eller hur duktig man är på att dansa det handlar om att trivas och ha trevligt tillsammans. Efter denna lugna fina inledning så var det dags att öka tempot och spela en bugg rökare snabbt fylldes golvet och det var många som buggade. Nu gick det snabbare igen och det är så fantastiskt att se alla som buggar vad grymt duktiga dom är det ser så elegant ut men samtidigt jobbigt att bugga fast man får givetvis en bra motion av det. Melissa som sjunger har en gudomlig röst och ett stort brett register att hämta kraft från. Hon sjunger så håret på armarna reser på sig det ryser till i hela kroppen och det går kalla kårar längs ryggraden. Hon kommer från USA från början och har på så vis med sig mycket av sina musikaliska rötter hemifrån som hon överfört till bandet Zlips.

Zlips.Zlips.Danspubliken.

Melissa.Vackra Melissa.Per sjunger.

 

Klockan gick framåt och Togge bakom trummorna berättade att nu var det dags för en riktig mys låt så jag passade på att bjuda upp min vän Carina. Alltid så kul att dansa med henne gled runt på golvet och bara njöt av Melissas fina sångröst. Nu var det daga för både Zlips och vi att ta en fika paus dricka lite kaffe och äta en smörgås. Efter fika var det dags att sparka igång andra halvleken Leif från Kristinehamns lokal tv hade också kommit för att filma Zlips lite grann. Söker man fram Kristinehamns lokal tv på nätet så kan man där se på inslaget eller programmet. Kvällen rullade på och det byttes partner och Zlips ökade återigen farten och gick det riktigt snabbt både på golvet och på scenen. Mer fart på nästan låt och nu gungade det överallt och det är härligt att se Lars röja loss med sin bas. Matts Nylander som i vanliga fall spelar keybord var hemma med sin familj och i hans ställe spelade en kille vid namn Janne Simonsson. Vilken underbar vikarie och han hade sådan energi och sånt driv då han spelade han häll igång kvällen rakt igenom. Man verkligen såg på grabbarna och Melissa hur taggade dom var och dessutom när man får spela och sjunga för en sådan hängiven danspublik som är med på noterna från första låten och dessutom ger bandet applåder i massor. Togge var riktigt nöjd bakom trummorna och han rös ända in i hjärteroten över den respons dom fick från publiken. Och det roliga är att han kommer länge. Länge få höra att han en gång på folkets hus började med orden ”Välkommen till Kristineberg” Alltså inte välkommen till Kristinehamn. Applåder i massor då han berättade den lilla fadäsen men vad fan sade han direkt efteråt kungen har också sagt fel med andra ord är Torgny i gott sällskap. Trum, trum en ny låt tar sin början och nu går det väldigt långsamt nu plockat Melissa fram något av det vackraste i röst väg. När jag dansade med min vän Carina kunde jag känna en tår komma ur ögonvrån det har nog aldrig hänt förut att jag börjat gråta lite lätt då jag dansat.

Jag på dans.Två som trummar.Busiga grabbar.

Present.

 

Tiden går så otroligt fort nästan var gång då man är ute och dansar till Zlips vi var nu inne på sista halvtimmen. Det hade blivit lite glesare på dansgolvet en del hade valt att gå hem kanske för dom skulle upp och jobba dagen efter och ville ha en god nattsömn. Nu var det dags att avrunda kvällen Torgny eller Togge som han kallas bakom trummorna tackade publiken för alla dessa år och för en fantastisk fin danskväll som värmer mycket. Jag måste också skicka ett tack till arrangören Nina som fixar och ordnar så trevliga danskvällar det är verkligen en eldsjäl som brinner för och som gör ett mycket fint arbete med danserna i Kristinehamn. TACK TILL ZLIPS FÖR ALLA ÅR FÖR ALLA FINA MINNEN OCH STUNDER NI SKÄNKT GENOM ALLA DESSA ÅR. OCH VÄLKOMMEN UT NYA ZLIPS DÅ DET BLIR DAGS.

Kommentera här: