Fin danskväll i Brunnsparken Örebro med Claes Lövgrens!

I vårat land finns det många dansband och även om nu några band valt och väljer att spela upp till sista dansen och lägga instrumenten på hyllan så finns det ganska många som fortsätter att spela på. Ett av de band som spelar vidare och som har kommit att bli ett av mina största favoriter bland alla dansband är nämligen Claes Lövgrens. Dessa fem grabbar har jag kommit väldigt nära och lärt känna och det är jag så otroligt tacksam och ödmjuk för. Dom har personligen givit mig några av de finaste stunder och minnen i mitt liv så min tacksamhet till dessa grabbar är så stor. Det är lika roligt var gång då jag vet och då jag ska åka ut på en danskväll till Claes Lövgrens.

Brunnsparken Örebro.Claes sjunger så fint för publiken.Nicke sjunger en Elvis.

 

Vädret denna lördag var hur underbart som helst och jag åkte iväg på förmiddagen och tränade på gymmet innan jag styrde hem för att koppla av och vila mig lite. Började efter ett tag och plocka fram förbereda mig för att göra mig klar för dansen. Dusch, fram med skjortan borta ständer kolla en sista gång i spegeln så allt ser okej ut. Åkte hem till mamma och pappa som också skulle med på dansen. En stund senare satt vi alla i bilen på äg mot Örebro och Brunnsparken. En väg vi åkt så många, många gånger då vi åker till Brunnsparken för att dansa. En del säger också ”Regnbågen” om stället det går lika bra det med. Fram kom vi i god tid innan grabbarna skulle sparka igång ännu en danskväll. Betalade entrén och steg in lämnade jackan i garderoben och så var man på det igen nu låg en fyra timmar lång danskväll framför med ett av Sveriges populäraste och bästa dansband. En efter en steg de ut på scenen för att göra en sista koll innan Andy bakom trummorna skulle räkna in till kvällens första dans. Ta dig tid att stanna till en liten stund njuta av det som vi gör sjunger Claes med sådan djup total inlevelse. Lugnt glider dansparen fram över dansgolvet och efter denna låt blev det givetvis en massa applåder kvällen var nu igång tomma löften tomma ord en Lasse Stefanz låt kom som nummer två.

Olle basade på och sjöng.Leende Claes Lövgren.Andy spelar trummor och sjunger.

Antti spelar gitarr.Claes Lövgren.Antti spelar gitarr och sjunger.

 

Olle hälsade på sedvanligt sätt publiken välkommen till denna förtjusande försommarkvällen i Brunnsparken Örebro. Lite fart på nästa dans så var man igång på allvar det bästa är att smyga igång danskvällen med en lugn dans sedan ta en halvlugn. Och sedan öka på och köra växelvis eller hur man nu som orkester väljer att spela. Många kör efter melodin en lugn dans en snabb och så vidare. Jag konstaterade där jag satt och lyssnade att det var en hel del som jag kände igen. Claes Lövgrens hade sen jag träffade och dansade till dom sist fått en ny medlem med sig då Joacim slutat så har Antti från Stensons anslutit. Det är ett lyft för orkestern och det låter så bra nu när han kommit med i Lövgrens. Det är alltid ledsamt då någon väljer att sluta men samtidigt kan det inspirera och ge bandet en nytändning. Andy bakom trummorna gjorde sig redo att sjunga kramgoa låtar och en låt som jag tror nästan alla dansband någon gång under en danskväll spelar ”Främling” nu var det fullt på dansgolvet och många sjöng med i texten. Hon sa främling släck alla ljus och led mig nånstans där mörkret öppnar sig och när vi älskar utan att tro på kärleken åh främling då vill jag tro på dig. Sjunger Andy med sån värme i rösten och han har en otroligt fin sångröst ett bra komplement till Claes som andre sångare men de andra killarna sjunger också Nicke sjunger gärna en Elvis och Olle sjunger på Skånska Antti sjunger lite vackert han med.

Dags att fika.Danspubliken.Claes kikar fram.

Olle spelar bas och sjunger.Andy bankar på sina trummor.Antti lirade gitarr med den äran.

Antti blåser till i saxen.Nicke är mycket glad att spela i Brunnsparken.Andy sjunger så vackert.

 

Lite fart efter denna lugna dans och nu höjds både tempot och farten både på scenen och ute på dansgolvet det är i mitten buggarna håller till de andra dansar på som vanligt. Detta är åter en fantastisk fin danskväll med mina stora favoriter bland dansbanden Claes Lövgrens. Klockan tickade på och Claes stod i strålkastaren från scenlampan med sin akustiska gitarr på sig och sjöng så vackert titelspåret från deras senaste cd ”Vi lever nu”. Det märks på publiken att Claes Lövgrens är populära drygt 600 kom till kvällens dans. Sören som är kvällsvärd gled runt och bara myste och snackade med besökarna men han kunde inte slita sig från dansgolvet så ibland var han uppe och svängde sina lurviga. Nu började tiden gå mot kvällens paus så jag och mamma gick för att köpa fika som smakade i vanlig ordning mycket gott. Smörgås en bulle samt en kopp kaffe fick det bli denna kväll i Brunnsparken är allt bröd bakat och kommer direkt från bageriet. En halvtimme senare så stod då åter på scenen till publikens jubel redo att sparka igång andra halvleken.

Claes med ett ungt fan.Två glada spelmän.Olle sjunger på Skånska.

Andy kikar fram.Jag är på dans.Nicke går ut bland danspubliken och spelar.

 

Lugnt kryssade dansparen fram över golvet och jag kände en rysning i kroppen över hur fint dom spelar. En av mina absoluta favoritlåtar med Claes Lövgrens ja dansbandslåtar överhuvudtaget är en låt vid namn ”I en klosterträdgård” det hör till något av det vackraste Claes Lövgren sjungit in på skiva. Jag är så glad att jag fått Claes att vilja ta upp börja sjunga denna fina låt igen. Och det var inte långt till tårarna då han sjöng låten stod nedanför scenen sjöng med och bara rös i hela min kropp. TACK Claes mitt hjärta fäller tårar och jag är så lycklig. Livet det har varit gott mot mig som Christer Sjögren i vanliga fall sjunger framförde Claes med sån djup inlevelse att man kände sig lite religiös. Det märktes att han sjunger den på samma sätt som Christer gör och han fick många varma applåder efter denna låt. Antti plockade fram saxen en hel del under kvällen och blåste till smäckande toner. Olle som sköter mellansnacket med publiken skämtar att man får spara på applåderna att dom ska räcka hela kvällen. En ny dans och en ny chans att bjuda upp någon ”Tänd ett ljus i fönstret” Är en fin vacker låt tror den kommer från Norge den sjunger Andy och allt ljus på honom under hela denna fina låt. Nu var man inne på målrakan det återstod nu bara för grabbarna att spela upp till just ”Kvällens sista dans” En mycket fin låt som Andy bakom trummorna skrivit och jag tycker personligen att texten säger allt. Men applåderna blev så våldsamma så grabbarna körde ett rykande extranummer ”Guitar boggie” Där fick Nicke briljera med sin gitarr han vandrade ut bland dansparen på golvet och lirade. Växlade några ord med grabbarna innan vi hämtade ut våra jackor och begav oss hemåt i natten. För Claes Lövgrens dels var det åter dags att arbeta byta om sedan packa ihop allt innan de kunde släcka lampan och krypa till kojs efter en arbetsdag. Ett stort tack till Claes, Andy, Antti, Nicke och Olle ni gjorde kvällen så fin. Givetvis vi dansare publik som kommer ut på spelningarna utan publiken skulle dom inte kunna spela. Arrangörerna för den fina servicen och allt ingen nämnd ingen glömd.

 

Fridens Mikael.

 

 

 

Kommentera här: