Mogen dansmusik av bästa sort och kvalité i Forshaga med Micke Ahlgrens!

För ett antal år sedan satte sig dansbandet Micke Ahlgrens ner och funderade och tänkte lite , lite på framtiden hur ska vi spela hur ska vi profilera oss. Efter en stunds funderande valde man spår och även väg den väg och spår man nu är inne på. Låtar byttes ut och stilen ändrades från det dom spelade då till att börja spela väldigt moget och det var en stil och framförallt väg som skulle visa sig vara väldigt lyckosam för Micke Ahlgrens. Gott med jobb och spelningar hade man innan men det blev som en slags ketchup effekt fler och fler blev nyfikna på Micke Ahlgrens och ville ut och dansa till dom fler arrangörer fick upp ögonen och bokade in dom.

 

Jag brukar säga Micke Ahlgrens är för mig genuin mogen dansmusik av bästa sort och kvalité. Där har man satt låtvalet i främsta ledet att ge publiken en fin stund av dansmusik när den är som allra bäst. Stil och profil snackar man mycket om då det gäller dansband. Det är som med mycket annat man måste profilera sig finna sin egen stil på det man gör. Och det har Micke Ahlgrens lyckats så jäkla bra med. Micke själv basar och håller ihop allt Petter spelar gitarr och blåser sax, Jörgen spelar keybord och dragspel samt sjunger en del under kvällen Kent sitter tryggt bakom trummorna och håller takten då och då tar även han ton. Dom fyra killarna bildar tillsammans Micke Ahlgrens. Jag tog och kostade på mig en riktigt slappar dag hemma kände inte för att göra många knop då. Lade mig på sängen med en god bok och slog på lite musik i spelaren det var balsam för själen och så avkopplande tills klockan ringde och det var dags att börja förbereda för kvällen.

 

Hade redan på morgonen valt kläderna till kvällens dans. Men skjortan skulle strykas byxorna fixas till hittade också en slips som jag köpte för jätte många år sedan i Ullared. Den kostade 4:95 och är mycket fin om jag själv får säga det. Men snyggt blev det till skjortan som jag älskar men som dock är så jobbig att stryka men vill man vara fin sägs det ju. Åkte sedan hem till resten av familjen som skulle följa med till Forshaga folkets hus denna lördagskväll och dansa till Micke Ahlgrens. Vägen till Forshaga har vi åkt så många gånger och det är alltid lika trevligt att åka till Forshaga på dans. När jag steg ut ur bilen fick jag en känsla inom mig att nu var man på det igen det var dags. Betalade entrén till den alltid så vänlige och snälle Inge som sitter i entrén och tar betalt.

 

Lämnade jacka i garderoben och personalen är alltid lika trevlig och vänlig. Nu var det dags för en danskväll med ett dansband som jag inte hört i denna sättning musiken spelade för fullt men det var bara pausmusiken som var påslagen. Efter en stund kom grabbarna en efter en ut för att tillsammans kicka igång första halvleken av denna danskväll. Hälsade på Petter och de andra Micke hängde på sig basen eller draken som en kallade sin bas för. Han hälsade alla välkomna till vad han hoppades skulle bli en trevlig danskväll tillsammans. Lugnt inledde dom med ”Tinge linge ling” och dansparen gled ut på dansgolvet lite glesare ikväll men det ör så ibland det måste man acceptera i dagens samhälle att dansen är inte vad den en gång var vad gällande publiktillströmning. Men alla som var där de dansade och höll igång applåder efter första dansen och nu var det dags att få lite bättre fart. Många buggade och en del valde att dansa lite lugnare till nästa dans. Styrkan i Ahlgrens är att tre av grabbarna sjunger och sedan har dom väldigt fina körer och stämsång. Lite lugnt igen så vi inte skrämmer bort någon skojade Micke med publiken och Petter Sand som den duktige musiker han är tog fram sin flöjt och blåste så fint i den.

 

En ny dans tog sin början och jag var tvungen att filma det var Peter Grundströms fina ” Livet det har varit gott mot mig ” Nu dansade alla och alla bara njöt ute på dansgolvet. Micke sjöng så vackert och med sin fina musik stämma och jag stod och bara njöt av alla de fina låtar dom bjöd på under kvällens gång. Kent bakom trummorna sjöng en hel del under kvällen och han har en väldigt fin sångröst som passar perfekt till den typ av dansmusik som Micke Ahlgrens spelar. Jag blev så glad att höra alla de fina låtar som grabbarna bjöd på och spelade. Petter tog fram saxen emellanåt och även flöjten och blåste till så vackert i ett par av låtarna. Detta är en riktigt busigt gäng som spelar med glimten i ögat. Klockan gick framåt och jag fotade och filmade en hel del under danskvällen. Halv elva öppnade man kaféet där nere så jag gick ner för att fika vilket skulle smaka mycket gott kaffe och smörgås som vanligt.

 

Efter lite rast och vila och fika så var man redo att sparka igång andra halvlek. Micke tackade personalen för den goda maten innan de skulle köra igång danskvällen igen. Lugnt och fint började dom igen och dansparen gled ut på dansgolvet. Stockholm i mitt hjärta låten som givit Allsång på Skansen en fin signaturmelodi som Lasse Berghagen skrivit den och även en annan fin låt ” Till Stockholms skärgård ” Spelade dom och den sistnämnda låten sjunger Micke så otroligt vackert och fint så det griper och ryser i hela kroppen.

 

 

 

Detta var en av de finaste danskvällar om jag ska se till antal låtar och framförande och låt val under en danskväll. Valet Ahlgrens gjorde var helt rätt Kent tog ton i den mycket vackra och fina låten ” Österäng ” Detta är en av de finaste dansbandslåtar som skrivits. En sång till alla mogna män av Nick Borgen är också en mycket fin låt. Nu var man inne på slutet av denna fina danskväll det bjöds på en härlig bugglåt innan Micke åter tog ton men denna gång att tacka publiken som kommit hit ikväll personal och arrangörer för allt. Abba skulle få avsluta kvällen eller rättare sagt Petter sand som med sin saxofon blåste så fint i ” Thank you for the music ” Applåder i massor efter detta och vi stannade kvar en kort stund och snackade med grabbarna och tackade dom jag köpte även deras nya skiva med mig hem. Denna danskväll var jag riktigt nöjd med helt klart en av de finaste de senaste femton åren. Tackade än en gång innan vi hämtade ut våra jackor i garderoben och styrde hemåt i natten. Ett stort tack till arrangörer personal och framförallt Micke Ahlgrens som bjöd på så fin dansmusik. rack också till berörd personal.

 

Fridens Mikael.

 

 

Kommentera här: