Avslutning med IFK Ölme blev en god middag och trevlig kväll på Mastmagasinet!

Nu var det så dags för avslutningen för vårt fotbollslag och förening IFK Ölme nu skulle det vankas middag samt delas ut priser för den gångna säsongen. Det gällde inte bara vårt A-lag utan även vårt andra lag som denna säsong spelat i division sex men som var snubblande nära att ta steget upp i division fem men föll i kvalet. A-laget vann sin division tre serie och tog därmed steget upp till division två. Sista hemma matchen mot Kumla var en spännande tillställning speciellt då vårt andra kommun lag i samma serie Villastaden gjort sitt och slog KB Karlskoga dagen innan. Det var då uppdukat för seriefinal och vinst för Ölme skulle innebära att avancemanget och platsen till division två skulle vara säkrad. Jag var i en annan himmel och det var bara matchen jag hade i mina tankar hur skulle den skulle gå. Jag spelade upp olika scenarion på hur det skulle gå om det blev vinst ja då var det klart men om det skulle bli oavgjort eller förlust. Nej låt matchen bara börja tänkte jag och det gjorde den klockan femton noll nu låg nittio minuter plus tillägg framför det var det som återstod av säsongen sedan skulle vi få svaret.

 

 

 

Jag fick se ett samlat Ölme lag gå ut på planen och i spelarna ögon brann det för det lyste fullt av energi och jävlar anamma nu skulle de ta chansen. Domaren blåser igång spelet och IFK Ölme tog tag i taktpinnen direkt och var bestämda i sitt spel de visade att de ville mest inledningsvis. Det var också Ölme som tog ledningen och jublet visaste inga gränser jag skrek, och skrek, och skrek detta var så stort nu , nu jäklar men lugn, lugn med det återstod mycket av matchen. Men Ölme fortsatte att pressa högt upp i banan de var så fast beslutna att denna match skulle bara vinnas. Målet som Ölme gjorde blev matchens enda. Kumla lyckades inte göra något mål och mot slutet blev det grymt nervöst med en farlig frispark som inte resulterade i något. Med dryga fyra minuter kvar av matchen vädrade jag morgon luft och började sjunga allt högre och hoppa jämfota Ölme flaggar var i topp den vajade vi med i vinden. Vi bara väntade på att domaren skulle sätta pipan i munnen och blåsa av vilket han tillslut gjorde jag skrek , skrek och rusade in på planen och fortsatte skrika med en sådan euforisk glädje. Bakom kommer broder springandes och jag hör ett vrål men också ett fan, fan batteriluckan på hans kamera hade åkt upp och batterierna for ut så det blev inga mer bilder tagna för hans del.

 

 

 

 

 

Alla var så glada alla skrev hoppade och sjöng jag var i sjunde himlen så här efteråt så är det minst 3-4 minuter som jag inte minns vad som hände. Champangen sprutade och segersången fortsatte kramar och tårar om vart annat. Sedan fortsatte segerfesten och firandet på Harrys och den kvällen är en av de skönaste i hela mitt liv. Så underbart har inte dansat så mycket på minst femton år men det var det värt den kvällen kostade även en hel del men det är inte varje år IFK Ölme tar en serieseger. Klockan två stängde Harrys men jag ville festa fira mera men vi fick snällt tacka för oss och vandra hemåt i natten. Vilken kväll detta blev ett fint minne i livet.

 

 

 

 

 

Nu har det gått ett tag sedan seriesegern blev klar och nu var det alltså dags för avslutnings fest med middag för vårt division sex och tre lag. Festen och avslutningen skulle gå av stapel på Mastmagasinet en restaurang här i Kristinehamn en av de bästa i min mening. Nu var det extra kul med då Magnus och Sandra tagit över så jag önskar de all lycka. Var först till Karlstad på frimärksauktion vilket för min del blev lyckad med femton objekt inropade som jag lyckades vinna. Rullade hem från Karlstad för att vila lite sedan duscha och byta om ikväll valde jag fin klädseln fullt ut skjorta, kostymen och fluga fint ska det vara då det är avslutning. Allt satt perfekt på mig stiligt ska det vara satte också på min klubb nål med IFK Ölme på min kostym nu var man redo för en trevlig kväll. Mamma ringde och sade att hon o pappa skjutsar ner oss vilket var tacksamt och bra. Kollade hockeyresultaten och såg att Färjestad förlorade igen det gladde förståss då det inte tillhör mitt favoritlag. Putsa skorna nu var jag redo för en kväll. Gick ut till pussfickan ringde min vän Jessica kollade så hon mådde bra innan pappa kom och hämtade upp mig.

 

 

 

 

 

Kom ner till Mastmagasinet och steg in betalade till Curt som är kassör i Ölme. Klockan sju eller ja fyra minuter över hälsade ordföranden Olle Söderlind alla välkomna förklarade upplägget för kvällen. Det står brickor med glas där det får ni ta ett mingla runt lite runt halv åtta blir det mat och till den ingår det en dryck allt utom whiskey o sådant. Satte oss till bords efter att jag varit framme till baren och hämtat mig en öl. Nu skulle det smaka för det enda jag ätit under hela dagen var tre smörgåsar en korv med bröd på OK. Nu skulle vi få betydligt bättre mat att äta och hungriga var vi nog alla. Vilken fantastisk mat den var en av de godaste middagar jag ätit. När så maten var uppäten så steg ordföranden Olle upp på scenen och påtalade uppmärksamheten att vi nu skulle få bägge lagens tränare för det skulle delas ut lite olika priser. Kul att se följa vilka som skulle få pris en del visste jag på förhand eller kunde jag gissa mig till. Jonas tränare för sexa laget inledde och drog lite bakgrunden hur det gått för dom. De hade en imponerande svit i antal vunna matcher applåderna avlöste varann innan Magnus tog ton jag behöver ingen mick sade han direkt ni som varit ute på IP har hört mig en hel del skojade han direkt. Han berättade på ett intressant sätt hur allt började hur gruppen kom ihop sent men hur bra det ändå blev tillslut.

 

 

 

 

 

Applåder i massor blev det vid ett par tillfällen. Och så skulle vår störste hjälte prisas Victor Olsson då ställde sig alla upp och applåderade taktfast och länge. Han fick komma upp en gång till då hon han ett mycket varmt fint gripande tacktal som rörde mig mycket. Han kom också fram personligen och tackade mig och broder det värmde i hjärtat. Vilken fin kille han är och så proffsigt han uppträtt hela tiden både på och utanför planen han har alla de egenskaper som behövs för att bli en bra ledare i en idrottsförening och i ett lag. Jag satt tog en öl och bara njöt av kvällen och på vägarna satt det stora planscher i affischformat med en text i fet stil ” Ölme rätt & slätt BÄST ” Jag kan bara instämma helt. Denna kväll är en kväll man aldrig vill ska ta slut. Men de flesta bröt upp tackade för sig jag funderade på att göra likadant så jag snackade med broder och vi kände oss nöjda med kvällen både jag och Markus.

 

 

 
 

 

 

Vi tackade Olle hans fru Annika, Sverre och Curt för denna fantastiska säsong och kan konstatera att vi jag säger vi spelar i division två nästa säsong. Så alla Kristinehamnare nu är det dags att resa er från sofforna kom ut till IP stötta och heja på de blåvita kamraterna. Det har varit lite skralt med publik ibland på matcherna men nu finns chansen vi stärker också en stark position som Kristinehamns bästa fotbollsförening. Vi är och har varit sedan 90 talet bäst i Kristinehamn vårt andra kommun lag Villastadens IF som denna säsong spelat i samma serie som Ölme har inte ens varit i närheten och hotat de vann visserligen en derby match mot oss men det får man bjuda på. Mer hade inte dom att komma med. Som slogan säger Ölme rätt & slätt BÄST. OBS de två sista bilderna är lånade från Nya Wermlandstidningens hemsida fotograf på de två bilderna är Jessica Pettersson. Fler bilder finns på denna länken. http://www.nwt.se/kristinehamn/nkp-sport/article1384252.ece

 

Fridens Mikael.

Kommentera här: