Bästa danskvällen, Therese och grabbarna i Excess fick Kristinehamn att gunga!

 
 
 
 

Rubriken bästa danskvällen är så väl slående i detta inlägg om danskvällen med Excess då de spelade vid Kristinehamns Conference Center i söndags kväll. Jag har nog aldrig varit ute på danskväll där jag sett en så nöjd danspublik som dansat. Satt på lördagskvällen hemma och försökte akta mig för och undvika melodifestivalen vilket jag lyckades med. Skrev på Facebook till Therese Sundahl som sjunger i Excess att vi skulle ses i morgon det tyckte hon var kul. Hon ville ha tips på något ställe där de kunde hämta mat ifrån för de skulle komma tidigare och repa in lite nya låtar innan dansen. Jag lade mig sedan och somnade så skönt i min säng och vaknade dagen efter med en skön känsla i kroppen. Steg upp och bryggde på kaffe och slog mig ner vid datorn för att läsa lite nyheter och skriva lite.

 
 

 

Vädret ute var lite gråmulet och duggregn vilket kändes tråkigt. Började plocka fram kläderna till kvällen och göra allt klart. Uppdaterade min blogg innan jag styrde hem för att hämta min broder för vi skulle åka ner lite innan jag och Markus och träffa grabbarna och Therese. Vi smög in bakvägen och där var de i full gång med att packa upp allt och få ordning på sakerna. De blev så glad att se oss och vi kramades. Hasse stod ute på dansgolvet med den moderna tekniken och ställde in ljudet så allt skulle låta okej tills kvällens dans skulle ta sin början. Sedan repade dom in lite nya låtar och det blev en del diskussioner innan alla var nöjda med hur det skulle låta. Tummen upp från oss bröder innan vi tackade för oss och for hemåt för att byta om och fixa till oss. Jag passade på att äta lite innan jag hoppade in i duschen eller badkaret för att duscha och sedan göra mig redo för ännu en danskväll.

 
 

 

Hade köpt dagen innan i Karlstad helt nya kläder som jag trivdes mycket bra i. De satt perfekt på mig och jag trivdes som fisken i vattnet. En stund senare var vi på plats och betalade entré och köpte även en fikabiljett nu låg ännu en danskväll framför med Excess. Det är ett dansband som hållit på i ganska många år och kämpat på. Therese Sundahl som bandet sångerska heter steg in på scenen och det bara strålade om henne som en stjärna på himlen hon är alltid så enormt vacker på scenen. En sista snabb koll så var det dags att göra avspark Therese hälsade alla välkomna och fick en stor rejäl applåd som garanterat värmde gott. Vi ska börja med lite fart ”Kom och gör mig galen” En, två, tre Andreas räknade in och dansgolvet fylldes av en massa glada leenden. Jag njöt där jag stod och lyssnade tanken slog mig vad suveräna alla är att dansa och vad gudomlig Therese är på scenen och även grabbarna i Excess är att spela.

 
 

 

Lite lugnare toner i dans nummer två. Som en ängel står hon där på scenen Therese och sjunger så man får rysningar i kroppen många som dansade förbi gjorde tummen upp.  Mårten tog ton och sjöng en skön Refreshments låt ”I got over it” och det buggades en tjej dubbelbuggade med två andra flickor. Andreas trummade på för allt vad skinnet höll. Hasse bara njöt av kvällen. Vincent lirade gitarr och däremellan skön steel. Som en prinsessa som en ängel med ett leende som kan golva vem som helst står hon på scenen och sjunger så vackert och visar från sitt hjärta hur mycket hon älskar att sjunga och sprida glädje till andra människor. Hon har en sådan värme i sin sångröst som kan få de frusnaste blommor att åter blomma och lysa om våren. Klockan gick sakta framåt och det blev en redig bugg låt Jill Johnsons ”You can´t love me to mutch” En äldre herre jublade då han dansade förbi scenen en annan vars skjorta var genomblöt. Klockan slog och det var dags för paus dags att dricka kaffe manade Therese publiken.

 
 

 

Vi gick och tog oss fika för här har Nina som är arrangör ordnat så bra att alla som kommer hit betalar entrén kan också köpa en fikabiljett då får man kaffe och smörgås. Gott smakade det vi satt med en trevlig kille som heter Leif och fikade. En halvtimme senare var så Excess på scenen för att dra igång kvällen igen. Jag provade min kamera och tog en massa bilder många bilder blev riktigt grymma. Och det var en grym kväll jag vill hålla dig hårt i min famn sjöng Therese och de andra grabbarna körade bakom henne. Hon sjunger inte bara gudomligt hon har dessutom dansbands Sveriges snyggaste ben det borde delas ut en guldklav för detta och klackarna på skorna är super grymma. A Guy like that åter Refreshments och ett drag utan dess lika “Nu har jag börjat leva igen” Kom som nummer två denna dans. Mårten sjöng igen.

 
 

 

Nu steg Therese fram som den fina sångerska hon är och lös upp hela Kristinehamn med något av det vackraste jag hört ”Vad som än händer”. Oj, oj jag rös i hela kroppen vilken stark stor varm sångröst hon har. Andreas tjoade och skrek bakom trummorna då han bankade på dom. Mirror, mirror och åter full fart på dansgolvet. Tiden den går fort då man har trevligt det var nu dags att avrunda kvällen. Therese tackade publiken och fick en lång stor fet applåd tillbaka. Nina som är arrangör kämpar på med danserna hon är så beundransvärd var uppe på scenen och höll ett fint tacktal till Excess. Lugnt avslutades kvällen men danspubliken stod och klappade i händerna mer o mer o mer det gav sig aldrig. Grabbarna och Therese såg väldigt tagna ut det blev ett extranummer en låt med en väldigt lång titel. TACK Kristinehamn ni har varit helt fantastiska ropade Thessan till publiken. Nu vankades det korv det smakade gott och Ninas son talade om för Excess att dom aldrig fått så mycket beröm någonsin av danspubliken då det gäller orkestern att spela.  Vi stannade kvar medan de packade ihop och gjorde även en liten videofilm efter dansens slut. Kul att varva ner med att se andra jobba. Kramar och så tackade jag och broder för oss nu bar det hemåt för att sova vi hade en hemresa på fem minuter.

 
 

 

Tack Excess tack Nina  tack Vänerdansen.

 

Fridens Mikael.

     

Kommentera här: