Hårdrockgala ”Blood on Mastis” På Mastmagasinet!

 
 

Vad kan locka ut folk i Kristinehamn där jag bor de är ibland lite svårflirtade att komma ut då det anordnas olika evenemang där emellan gnälls det en hel del att det aldrig händer något i stan. Jag är som alltid ärlig då jag i min blogg skriver detta är en plats ett forum där jag ventilerar och skriver om olika saker där jag tar upp lite känsliga jobbiga saker men också självklart mycket roliga saker. Förra året år 2013 var det arton år sedan bandet Tyburn gjorde sin avskedsspelning. Arton år senare väcktes idén om att återförenas för en kväll och ge en kväll. Tanken var att Tyburn skulle agera förband till de unga grabbarna i Insane men då de fick kännedom hur stort intresse detta var så sade dom att klart vi ska vara förband då. Det blev en oförglömlig kväll ett fint minne krogen och spelplatsen var ganska liten men stämningen däremot väldigt hög varmt och svettigt alla röjde järnet då. Nu var det åter så dags då ett annat band från Kristinehamn Misconduct skulle ha releaseparty för sin nya skiva som de skulle släppa så bestämde man att göra en hårdrockgala på Mastmagasinet under namnet ”Blood on Mastis”. Där skulle de unga grabbarna i Insane spela och även så de mer rutinerade grabbarna i Tyburn. Återigen skulle det bli en kväll fylld med hårdrocksmusik och när jag fick reda på detta av min granne Magnus Bergström så fixade jag biljett direkt. Sägas kan göra att många som känner mig tror säkert att jag bara lyssnar på dansbandsmusik och country musik och visst det är en stor del av mitt liv. Men den musik som ligger varmt om hjärtat som jag växte upp med så var det just hårdrocksmusiken.

 
 
 

 

Nu skulle jag åter få en minnesvärd kväll men också en kväll där jag skulle få chans att träffa gamla kompisar många som inte längre bor kvar i stan det gör denna kväll extra rolig med. Taggad och grymt laddad var jag i förväg såklart. Det är väldigt sällan jag går på en hårdrockskonsert men då det händer är det med stor glädje. Tyckte dagarna gick långsamt fram mot den tjugofemte då det var dags för kvällen. Fixade lite innan på dagen och handlade tippade och vilade sedan hemma innan jag började förbereda mig för kvällen. Tog mig en kall öl och kände efter en stund att jag skulle lägga mig en liten stund och vila. Sagt och gjort men glömde sätta klockradion på ringning så jag vaknade kvart i åtta på kvällen och for upp ur sängen. Nu blev det fart på mig en dusch och välja kläder innan jag var färdig. Brukar aldrig åka taxi men ikväll orkade jag inte gå ner så jag unnade mig och tog en taxi ner till Mastmagasinet.

 
 

 

Efter en stund kom så taxin och körde mig ner till Magasinet. När jag steg in stod Magnus i garderoben och tog emot min jacka. Nu var jag på plats såg att grabbarna i Insane skulle börja klockan tio så det var gott om tid. Kollade runt lite innan jag styrde mot baren för att beställa en öl. Det smakade himmelskt gott då jag tog en klunk att känna det rinna ner i min strupe. Träffade en del gamla kompisar som jag umgicks mycket med då jag var yngre runt tjugo och mer ute i svängen än vad jag är nu. Klockan gick långsamt framåt tjugo ett och nitton nu är det nära tjugo et och femtio nu var det mer aktivitet på scenen där grabbarna i Insane höll på att fixa det sista innan de skulle sparka igång allt. En två tre så var det igång med ett rykande gitarrspel öste grabbarna på. Såg på trumslagaren hur man lät händerna hålla i trumstockarna och smattra dom över skinnet. Vråål, vråål några grabbar framför scenen headbangade och deras huvud åkte runt som en helikopterpropeller.

 
 

 

Det lät riktigt bra detta är ett band på stark fram marsch och under utveckling. Det lät riktigt bra även om sången emellanåt försvann lite men som jag säger får dessa grabbar bara spela, spela och träna på kommer detta bli riktigt bra det finns potential i detta band. En ny låt tog sin början och nu röjde merparten av publiken den svängde ordentligt. Sista låten klingade ut så skrev publiken efter en låt till och det bjöd dom på innan det var över. Nu började arbete med att få av Insane från scenen och deras prylar. Sedan rodda och göra klart för Tyburn som var nästa band att gå på scenen. En sista kolla ett riff ja det låter bra nu så var de redo att inta scenen och släppa loss. Såg på grabbarna hur grymt taggade och laddade dom var för denna spelning. Lies shine through skulle de inleda med. På några få sekunder var golvet framför scenen fullt av folk som dansade och röjde loss. Anders som är en av sångarna röjde loss och sjöng som i fornstora dagar. Jonas Andersson som var Tyburns första sångare t5og vid och sjöng ”We the people” Jag hade svårt att stå stilla benen vill bara hoppa jämfota och kroppen bara vråla och röja loss. Av varje tiondels sekund nöjd jag av att se de gamla hjältarna spela. Evolutionary collapse är en tung riktigt snabb historia. Benen började och huvudet följde efter och hängde på nu headbangade jag lite försiktigt där jag stod. Det blandades från deras skivor och från deras första demo. Men så kom och var det så dags för min favoritlåt med dom ”Sleep of reason” Det är så grymt tung äckligt underbar att bara röja loss till. De tunga riffen och partierna i låten är as grymt sköna. Jocke slet hårt och nästan misshandlade strängarna på sin gitarr nu var det grymt röj och publiken var med på noterna. Nu var det dags för sista låten kanske för alltid men vi som älskar Tyburn vi lever med hoppet att grabbarna ska vara kloka nog och fortsätta spela. Anders och Tyburn tackade för sig och klev av scenen.

 
 

 

Klapp, klapp applåder men de ville aldrig ta slut. Nu började ett febrilt arbete att förbereda för kvällens sista akt ett band som jag inte hört på 15 år minst Misconduct som skulle avrunda denna grymt trevliga kväll. Jag spänd och grymt laddad att åter få lyssna till dom. En kort stund efter tolvslaget steg så Misconduct på scenen till publikens öronbedövade jubel. Det märks att Fredrik som sjunger där har gjort enorma framsteg. Räknade ut att senast jag såg och hörde Misconduct spela var på Saltmästaren som då var ungdomens hus här i Kristinehamn men herre gud det var jätte länge sedan. Då tyckte jag det var lite hårdare nu var det lite mer poppigare vet inte om dom medvetet bytt lite stil. De spelar en punk rockigare stil. Men grymt bra jag blev så imponerad av basisten så var rå cool han var allt så som en rockstjärna ska se ut. We are as one ska vi bjuda på manade Fredrik publiken för att i nästa sekund röja loss och hoppa överallt på scenen. Publiken var med direkt på noterna och det blev ett vilt röjande framför scenen där alla dansade loss. Träffade på Marcus och Linda två gamla lirare som spelat i band här i Kristinehamn. Min gamle vän Andreas Angbrant med som också spelat trummor i diverse band.

 
 

 

Denna kväll blev så grymt lyckad för arrangemanget höll toppklass rakt igenom. Sedan kul träffa en massa gamla polare och kompisar. Vi är Misconduct från Kristinehamn sade Fredrik vi ska bjuda på den sista låten för i afton den vill vi tillägna alla som kom ikväll. En, två så brakade det lös ordentligt Röj, röj för mig Kristinehamn skrek Fredrik och på en uppmaning lydde alla nja nästan jag stod och lyssnade och fotade en del. Provade även att filma några låtar. Satt och snackade lite med Fredrik som spelar gitarr i Tyburn och hans fru väldigt trevligt och hon pratade bara engelska men det gick så där. Nu var denna trevliga afton till ända jag tackade alla innan jag nöjd och glad knallade mot Statoil natta mat hamburgare innan jag sedan styrde kursen hemåt för att sova. TACK till samtliga band arrangörer och Mastmagasinet Magnus och Sandra denna kväll vill jag ha igen.

 

Fridens Mikael.
       

Kommentera här: