Tropisk hetta fina melodier vacker röst när Erik Lihm och Ann Cathrine Wiklander gjorde ett fint program i Filipstad!

 

 

 

Mitten av juli månad varje år arrangeras Filibjurveckan med en rad aktiviteter i staden Filipstad. Detta är en otroligt vacker och fin småstad som ligger så fint belägen vid sjön Daglösen och genom staden flyter den fina Skillerälven. Där skulle det på onsdagseftermiddagen bjudas på ett program med Erik Lihm och Ann Cathrine Wiklander. Erik är multimusikanten som musicerat i femtio år varav tjugo av de i Vikingarna bandet som rönt stora framgångar under alla de år som de var verksamma de är Sveriges genom tidernas största dansband. Ann Cathrine är den ljuva tjejen från Ångermanländska Sollefteå som sjöng sig rakt in mångas hjärta och som rönte stora framgångar på Svensktoppen med en melodi som hette ”Kärleken” Sägas direkt är att hon hade fler låtar som låg på Svensktoppen. Hon har i mina öron en av Sveriges finaste röster. Tillsammans med Erik bildar de en oslagbar duo som åker runt och gör trivsamma fina program där det blandat anekdoter från deras respektive karriärer med en massa fin sång och musik.

 
 

 

Erik är inte bara en skicklig erkänt duktig musiker han är också en mycket duktig låt skrivare som komponerat och skapat så mycket fin musik. Nu var det så dags i denna tropiska hetta att bege sig upp till Filipstad. Med mig hade jag en som jag kände och hans pappa så vi for iväg vid ett tiden på eftermiddagen. Klockan två skulle programmet ta sin början. Varmt, varmt var det och jag slogs av tanke på hur skulle de klara av att uppträda. Mycket folk hade samlats på torget och runt om för att lyssna. Hasse som var programledare var uppe och snackade och talade om att vid sidan v scenen fanns minsann chansen att köpa paraply för tjugo kronor och en del nappade på det.

 
 

 

Ann Cathrine hälsade alla välkomna till denna stund. Vi ska ändra lite, lite vi kör normalt två gånger fyrtio fem minuter men idag kör vi tre gånger trettio allt för att ni ska kunna svalka av er. Och dricka det är viktigt i denna värmen. Jag slog mig ner framför scenen rakt i solgasset och tänkte väl inte så mycket på den värmande solen för nu skulle jag bara njuta av dessa två fina människorna. De började med en fin låt och hade en härligt god blandning av melodier och texter. Erik berättade lite om sin långa karriär som han haft uppväxt som han är i dansbandsmetropolen Malung. Så kom så låten jag väntat på som är en av de allra finaste jag hört ”Kärleken” Denna låt som Ann Cathrine Wiklander kom in på Svensktoppen med och sedan upp på första plats. Jag kände hur nära jag var att börja gråta för detta var så berörande denna fina röst. Det kom en tår längs min kind och jag fick kämpa emot för att inte brista ut totalt. Jag njöt för fullt sedan började Erik spela en väldigt fin låt som han skrivit till dansbandet Curt Haagers ”Sommarminnen”.

 
 

 

Tanken slog mig flera gånger som jag inte förut tänkt på vilka fina låtar och vilken fin musik Erik komponerat. Han skämtade och drog historier efter en halvtimme tog de så paus jag gick och köpte mig en dricka för det var riktigt hett att sitta där och lyssna. Sedan började dom igen Erik skulle bjuda på en Elvis men texten var lite omgjord fast den var riktigt skojfrisk fast sedan blev det rätt text på melodin. Så vackert Erik spelade och även sjöng likaså Ann Cathrine ”Vänd inte ryggen åt en vän” En go lite snabbare låt som också blev etta på svensktoppen. Det blev en paus till innan allt var till ända det bjöds på vacker duett sång och många låtar från deras skiva som de släppt. Värmlands folkblad gav skivan full pott i betyg och skrev på slutet i recension att Ann Cathrines röst ger rysningar längs ryggen. En riktigt fin musikstund var på väg till ända. Erik tackade alla som kom och lyssnade likaså gjorde Ann Cathrine. Hans som var programledare var framme på scenen och tackade Erik och Ann Cathrine med en varsin blomma. Jag gick fram och tackade tog de sista bilderna. Denna stund var något av det finaste jag hört. Så många fina låtar med tänkvärda texter de bjöd på. TACK till er båda.

 

Fridens Mikael.

Kommentera här: