Jul marken i bygdegården i Kväggeshyttan (Åtorps bya-lag)

En av årets absoluta höjdpunkter som jag ser fram emot väldigt mycket så är det jul marken uppe i bygdegården. Det är för mig en av årets finaste traditioner som jag besökt i många års tid. Mycket för stämningen mycket för människorna där uppe och minst lika mycket för att få julgröten och skinksmörgåsen. Alla som arbetar inom och i bygdeföreningen jobbar de flesta helt ideellt och lägger ner ett stort fint arbete. Allt för att skapa och göra trevliga aktiviteter för medlemmarna och alla andra som besöker bygdegården. Jul marknaden är en ständigt återkommande tradition som det anordnar år efter år och det är en mycket välbesökt uppskattad julmarknad.

 
 

 

När vi gjort oss klara hemma så styrde vi upp till bygdegården och där stod en hel del bilar redan utanför lyste ljusen upp det så fint. Men jag saknade direkt lite snö och kyla den där riktiga julstämningen infann sig inte riktigt. Men det var lika mysigt och trevligt för den skull. Vi steg in så kände vi julstämningen överallt. Det var bord med folk som satt och sålde lite olika blandade saker. Hälsade på ett par jag känner som var där och tittade detta var så fint gemytligt och trevligt väldigt fint. De människor som är med i och runt bya laget gör ett jättefint beundransvärt fint arbete på alla sätt och vis. Jag såg en som sålde så fina handmålade tomtar en annan hade broderat så fina jul dukar. Det fanns så mycket trevligt där att beskåda och köpa. Vi köpte lite lotter av min förra arbetskamrat Ronny och även om jag inget vann är jag lika glad för det alla pengarna går till föreningen.

 
 

 

Något fint är att Bya laget håller på att samla in pengar till en hjärtstartare så självklart lade jag i ett litet bidrag till den för det är en viktig grej helt klart. Knallade runt och kikade på de som sålde och tanken slog mig vad mycket fina saker folk gör som de sedan säljer. Jag kände mig så nöjd och belåten då vi tackade för oss för denna gång när jag kom till bilen längtade jag redan till nästa år för utan julmarknaden i bygdegården blir det ingen riktig jul. Avslutningsvis ett stort tack till alla som gör detta så fint till de i köket till de alla övriga och de som kanske inte syns men ändå är en stor viktig del i att denna fina förening lever vidare.

 

Fridens Mikael.

 

Kommentera här: