Semester till och i Småland!

När vi skulle göra en tur ner till Småland så planerade vi hemresan vad vi skulle se besöka och upptäcka för något. Vi bestämde oss för att först göra en tripp och tur till Eksjö denna vackra lilla trästad. Vi parkerade bilen och klev ur vädret var med och solen värmde gott från en nästintill klarblå himmel. Vilken fin stad var min första tanke funderade men kunde inte komma på om jag varit där förut någon gång. Men så fint min kamera åkte fram och jag fotade för glatta livet tog en massa bilder. Slogs av stadens charm och alla fina trähus. Vi sökte oss direkt till turistbyrån för att kolla in utbudet där. Tog mig nån broschyr och köpte ett par vykort sedan var jag så nöjd så.

 
 

Gick sedan vidare mot museet men det öppnade lite senare så vi gick mot stan igen. Spännande skulle detta bli ivrigt fotade jag för glatta livet. Promenerade runt i denna fina trästad och tog en massa bilder förundrades över hur fint här var. Efter att vi gått runt ett tag stannade vi till och köpte oss glass vilket svalkade gott i värmen. Ett besök i kyrkan med innan vi styrde färden mot museet som nu hade öppnat. Där hade de sin basutställning men även en utställning med skivomslag LP omslag som fängslade mig mycket. Ett skivomslag är det första som möter då man ska köpa en ny skiva det är det första man får se då. Som fångar mig till att köpa skivan och kan snabbt konstatera att det gjorts både bra och dåliga skivomslag. Fann Ulf Lundell , Roxette och det största i Sverige ABBA. Men även The Rolling Stones, Black Sabbath och mina favoriter Creedence Clearwater Revival. Gick runt och fick mig en stor nostalgiresa.

 
 

Tittade sedan på basutställningen och allt det andra de hade att erbjuda. Nu kände vi oss redo att rulla vidare nöjda med Eksjö var vi då vi satte oss i bilen. Nu skulle vi åka mot och till Gränna polkagrisstaden men vi skulle innan dess stanna till i Aneby och äta mat. Idag valde jag en pizza det är något jag äter mycket sällan. Ut på vägen igen men i Björkenäs stannade vi till vid ett moped museum och herre gud jag bara gapade då jag steg in. Vilket museum betalade entré och gick sedan runt i en värld fylld av nostalgi jag är inte så gammal men vilka mopeder vilka cyklar där fanns blev så djupt imponerad.

 
 

Gick runt och kikade så gamla modeller och märken med. Så imponerande att starta och allt jobb som ligger bakom med detta museum. Fann en Suzuki som jag hade då jag var ung runt 15-16 år. När vi så var nöjda tackade vi ordentligt för oss och styrde vidare mot polkagrisstaden Gränna men äta polkagrisar nej det är inget jag tycker så vidare om. Det som hägrade för mig var kaffe, kaffe den ädla goda dryck som man inte kan leva utan. Vi sökte oss till ett mysigt café där vi fikade sedan gick vi runt lite i denna fina stad. Hoppade in en kort sväng och kikade lite då de gjorde polkagriser trevligt var det att bevittna när det bakade knådade till dessa. Nu var vi färdiga med Gränna och rullade vidare ett kort stop och tanka så tog vi sikte på Vadstena det ligger på väg hem så att säga. Vadstena med sitt stora slott så fint där parkerade vi och gick runt och kikade lite. Tog lite fina bilder där många, många knallade in mot slottet så nyfiken undersökte jag vad det var jo opera konsert skulle det bli. Då satte vi oss i bilen igen och styrde sakta hemåt Värmland. Det blev en väldigt fin resa och tur som vi fick i Småland och sedan hemåt till Värmland och Kristinehamn.

 
 

Fridens Mikael.

Kommentarer:

1 Jan-Åke:

Härligt att få ta del av dina bilder och höra om er resa till Eksjö, Gränna och Vadstena. Tre platser som även jag tycker mycket om. Har besökt Klosterkyrkan i Vadstena som också är en imponerande byggnad och visst är det vackra vyer ner mot Vättern när man åker längs med sjön. Jag brukar alltid köra den "gamla" vägen närmare Vättern, hellre än motorvägen.

Svar: Hej!
Ja det var en härlig och väldigt fin semesterresa ner till Småland många fina platser som besöktes. Hade vi haft lite mer tid hade fler ställen besökts men är så nöjd med denna resan. Eksjö var en ny trevlig bekantskap de andra städerna har jag besökt tidigare. De gamla vägarna är mer avkopplande och trevligare att köra på. Vi var inne en kort sväng i slottet på Vadstena.

Mvh Mikael.
Mikael

Kommentera här: