Dubbla saxar mogen dansmusik med Matz Rogers i Storfors Kulturhus!

 

Det finns inget som värmer kropp, själ och livet lika mycket som att åka ut på en danskväll. Och dessutom få göra det till så rutinerade och enormt duktiga grabbar som Matz Rogers. Från vackra Fryksdalen och Sunne kommer dom det är deras utgångs ort. Förra året var jag ute på fyrtio fem danskvällar och av alla de så var det just Matz Rogers som gav mig den finaste och bästa när de spelade i Storfors Kulturhus. Jag blir så otroligt glad av att både se och höra dessa grabbar spela dansmusik. Ledordet är genuin mogen dansmusik toppad med dubbla saxar och sköna gitarr slingor. Detta är ett dansband som har många år på nacken som rest runt och bjudit spelat upp till dans. Vaknade vid nio tiden stärkt med danskvällen dagen innan i Örebro med Claes Lövgrens. Låg och drog mig tills klockan blev halv tio innan jag steg upp. Bryggde på kaffe satte mig vid datorn började skriva till min blogg om dansen med CL.

 
 

 

Gick ut en sväng på balkongen konstaterade att det blåste en hel del även idag kalla vindar. Brr in igen i värmen och fortsätta skriva till min blogg. Jag har Alltid tyckt om att skriva det är något jag verkligen älskar. När jag så hade skrivit klart var det dags att laga lite mat mos och fiskpinnar fick det bli idag en favorit fiskälskare som jag är. Efter lite mat och vila så började jag mig att göra mig klar. Stryka skjortan putsa skorna duscha på med kläderna så var jag sedan redo. Gick ut för att sekunden senare sitta i bilen på väg mot Storfors Kulturhus.

 
 

 

Mycket bilar hade redan parkerat framför och vi steg in. Arrangörerna Sven och Kerstin blev mycket glada av att se oss där. De hade saknat oss men lite möten och arbete har gjort att vi inte haft tid att åka dit. Nu skulle vi åter få njuta av en danskväll med de grymt duktiga grabbarna i Matz Rogers. Glada tillrop och lite snack innan det var dags. En sista koll och Janne bakom trummorna hälsade alla välkomna till Storfors. Vi heter Matz Rogers vi är kavaljerer från Fryksdalen, Sunne bland annat. Låt en morgon vakna ska vi inleda med så välkomna än en gång. Applåderna låt inte vänta på sig och Kärleken ska vinna tog sin början. Så var kvällen igång. Vi ska fortsätta med en låt som heter Gå inte nu därefter ska herrarna Ulf och Roger ta fram sina saxar och blåsa till i Seeman. Jag bara älskar att höra dubbla saxar under en danskväll och dessutom denna låt.

 
 

 

Vi ska öka farten en aning kan du hålla dom orden följd av All världens rosor. Det byttes dansstil från foxtrott till bugg. Det var inte många som buggade men alla dansade. Vi ska spela en låt från Norge Ljus och värme efter den lite saxofoner och Harbor lights. Efter fyra moderna danser så var det dags för kvällens första gammaldans schottis bjöds det på. Här i Storfors spelar man efter regeln fyra moderna och en gammaldans. Gång på gång plockade Ulf och Roger fram sina saxofoner och blåste till så vackert så man fick rysningar i hela kroppen. Saknar dig en skön Streaplers låt bjöd Ulf på denne man som spelat i så många år i diverse dansband främst Tommy Bergs och Danslaget. Nu började det suga i min kaffetarm så Janne bakom trummorna påtalade att det var dags för kaffevalsen. Nu skulle det smaka gott med en smörgås och en kopp kaffe.

 
 

 

Halvtimmen senare stod så grabbarna åter på scenen och Janne räknade in. En, två, fyra ja tänk om en ros kunde tala bjöd dom på. Efter denna låt åkte saxofonerna fram och min favoritlåt kom Silverslant för dina tankar. Jag stod vid kanten av scenen och njöt detta är en stor stund. Och när jag hör detta så inser och förstår jag varför jag så mycket älskar dansbandsmusik. Vi ska bjuda på en låt som många säkert känner igen Ulf ska sjunga Främling. Oj, oj vilken kväll detta är och blir. Karl Gustav Örtlund heter Matz Rogers eminente gitarrist han fick briljera i ett par sköna gitarr godingar. Publiken stod och klappade taktfast länge, länge i händerna. Green green grass of home efter den Somedays are dimonds somedays are stone kom. Så fint och mjukt de spelade det märks hur mycket grabbarna älskar detta och hur kul de har tillsammans. Lennart stod bakom sina keybords och spelade med den äran. Nu var vi framme mot slutet av denna fina danskväll. Dina ögon är blå var en go bugg låt med gott driv och sväng i. Kära vänner vi är nu framme vid kvällens sista dans vi i Matz Rogers vill tacka er alla för denna fina kväll. Stort tack till Sven och Kerstin o alla andra. Vilken kväll vi ska bjuda på aftonens sista dans Krama mig igen följd av Sjunde himlen. Rejäla applåder fick grabbarna av publiken som ikväll var riktigt stor. Applåder, applåder i massor så var denna kväll till övers. Vi snackade lite med grabbarna tackade för oss innan vi styrde hemåt. TACK Matz Rogers ni har åter givit en danskväll i världsklass, Sven och Kerstin arrangörerna stort tack och kram till er.

 
 

 

Fridens Mikael.

Kommentera här: