Julen en stämningsfull tid med en vacker midnattsmässa som avslut

 
 

Så har det gått ett år och det var åter dags för julafton även om jag inte hade den där julkänslan i kroppen. Kanske lite för att utomhus var det fem, sex plusgrader och strålande solsken ganska varmt med andra ord. Hade ett litet ärofyllt uppdrag för jag skulle för första gången agera jultomte. Min pappas bror hörde av sig och frågade mig och självklart ställer jag upp för släkten och framförallt för barnen. Julen är ju deras stund och tid. Hade köpt julklappar till broder, mor och far som jag slog in hemma alltid på julaftonens förmiddag traditionsenligt. Men dagen innan spelade vi som så många andra uppersittar kvällen med Bingolotto jag vann inget men broder vann 100 kronor Grattis.

 
 

Till tonerna av AC/DC satt jag och slog in paketen innan det var dags att fara iväg och agera jultomte. Bytte om och harklade upp mig sedan for jag iväg parkerade bilen en bit ifrån och gjorde det sista på med skägget så var jag redo. Öppnade dörren och hämtade säcken med julklapparna. Sedan bankade jag hårt på dörren och så öppnades dörren och jag steg in men mina glasögon immade lite på grund av skägget men hasade ner det lite så gick allt super bra sen. Barnen var så glada och nöjda över att se tomten och alla paket de fick också.

 
 

Sedan bugade tomten artigt och försvann sin väg. Styrde sedan hem till mor far och broder för att fira jul. Kom precis i samma andetag som årets jul värd Sanna Nielsen gjorde entré i tv rutan Å gud så vacker hon är. Men det är hon alltid tycker jag. Hon pratade om vilken ära att få vara jul värd sedan kom ögonblicket då hon skulle tända ljuset vilket gick galant. Jag bara njöt av att se henne i tv:n. Kalle Anka tog vid ja allt var som vanligt här hemma.

 
 

Lite sång emellan av Sanna som värmde så djupt in i själen hon hälsade till alla som var ensamma alla som jobbade på sjukhus alla som var utsatta som flytt från kriget. Hon tänkte verkligen på alla. Så var det dags att äta mat så gott det smakade med julmaten mammas frestelse var verkligen lyckad och god. Nu tog en älskad film vid Kan du vissla Johanna Berra som letar efter en morfar och tillslut finner en i Per Oscarsson. Vilken fin film varm och kärleksfull. Kaffe på detta så var jag redo för lite vila på soffan innan julklapparna skulle delas ut. Jag fick så fina julklappar av alla så ett stort TACK. En jättefin bok av broder Kristinehamn 365 dagar där fotoklubben fotograferat en bild var dag. Så mycket inspiration jag får där till mitt eget fotograferande. Kikade lite på tv:n En mycket finstämd proffsig konsert med Christer Sjögren där han tillsammans med Andreas Weise och Gunhild Carling sjöng Frank Sinatra. Vilka fina röster och så han imponerar Andreas trots sin ålder.

 
 

Så kom O helga natt från Örebro åter en fin tradition med många fina artister som underhöll. Gry Forsell ledde det där så fint Sofia Källgren vilken fin röst den flickan har. Nu var klockan slagen och dags för min absoluta favorit Sven, Svensson firar jul jag bara älskar att se detta på julafton. Jag kan alla repliker men skrattar massor för det. Allan Svensson samt Susanne Reuter och alla övriga är mästerliga i allt de gör. Tiden gick en macka sedan byta om klä upp sig och fara på midnattsmässan i Österviks kapell den besöker vi varje år det är så stämningsfullt och vackert.  Mycket folk hade sökt sig till kapellet och Gunilla som prästen heter skulle leda gudtjänsten hälsade alla välkomna. Så inleddes allt av en mycket duktig ung kille som spelade trumpet så vackert.

 
 

Sedan talade prästen om varför v firar jul historien om när Jesus föddes. Sång, tal emellan och nattvarden för den som ville. Det blev för oss alla där en väldigt fin stund tillsammans. Så skönt då jag kom hem till mina föräldrar att klä av sig krypa ner i sängen där och sova. Nästa morgon då jag vaknade hade mamma gjort i ordning frukost så det blev frukost , kaffe och sedan en skön långpromenad med pappa. Helt enkelt en fin jul firande. Får även önska alla en god fortsättning.

 
 

Fridens Mikael. 

Kommentera här: