Grammis årets dansband ”Hasse Kvinnaböske Andersson”

 

Jag gjorde ett inlägg på Danslogens Facebook sida med anledning av att de delat ut en grammis till årets dansband och ja dansband kanske man inte kan säga eller kalla Hasse Andersson för även om hans musik är trallvänlig. Det är en musik som exploderat det senaste året ja Hasse är en gammal räv som man säger han har varit med sedan början av åttiotalet o långt innan dess. Men förra året fick han först en förfrågan om att ställa upp i melodifestivalen och han tänkte väl så där på det men sen fick han höra låten då var det kört. Ja resten är historia han deltog gick till finalen och väl där slutade han på en fin fjärde plats. Men efteråt exploderade allt fullständigt det blev nästintill kaos. Folk i alla åldrar från små barn på 2-3 år till den äldste tog Hasse till sitt hjärta. Många barn skickade teckningar och skrev fina kärleksbrev till Hasse för dom blev han deras stora hjälte och idol. Min idol eller om man nu kan säga idol men jag har alltid tycker väldigt mycket om Hasse Andersson jag har älskat hans musik och framförallt fina varma texter. Jag blev så glad för hans andra stora genombrott med låten ”Guld och gröna skogar” En klämkäck låt som lätt passar på varje dansbana i Sverige.

 

Har nu suttit och läst lite på Facebook dela kommentarerna på det inlägg jag skrev med anledning av att han vann en grammis och lite reaktionerna från andra människor. Visst kan jag bli lite kluven då dom placerar honom i kategorin dansband och sedan dessutom ger han grammisen. MEN nu kommer mitt MEN jag tänker då inte klaga visst jag förstår hur många tänker så även jag delvis. Hasse Kvinnaböske Andersson är lite svår med den anledning vart man ska placera in honom i vilken kategori. Jag har många gånger dansat till hans låtar då jag varit ute på dans och ”Måsen” hör till en av de finaste. Min vän Mona Gustafson spelade med sitt dansband Mona G´s i många år låten ”Vem är du” Så mycket fina låtar tänkvärda texter Hasse skänkt oss alla.

 



Jag har full förståelse för att ”Många” kan tycka det är fel att ge han en grammis i denna kategori. Visst men svårigheten är att det inte finns någon annan kategori att placera honom i. Sedan är hans musik slående nära dansbanden i många skeenden. Det är inte så enkelt visst hade man kunnat ge grammisen till ett renodlat dansband och genast kommer frågan vilket av de andra som var nominerade i denna kategori. Kan också ärligt tycka det är lite ledsamt att det varje gång ska nomineras Lasse Stefanz visst respekt för allt det gjort. Men man borde tänka lite längre för framtiden. Blender hade varit ett intressant val Perikles har hållit fanan i över fyrtio år med den respekt och äran. Men ska jag vara lite egoistisk och självisk så saknar jag mina stora idoler för det är precis så jag kallar Streaplers för. Eller mina favoriter bland alla dansband Claes Lövgrens. Jag vill ha lite bredd och variation. För ett par år sedan tog Benny Andersson hem grammis i kategorin årets dansband eller om kategorin då heter årets schlager / dansband och då knorrade folket. Detta är helt klart en kategori som berör väldigt många och som många har synpunkter på. Själv skulle jag aldrig hacka ner på Hasse då jag har den största respekten för honom. Men för enkelhetens skull kanske man skulle försökt placera honom i en annan kategori frågan är bara vilken. Men detta är kul att fortfarande stå på scenen vilket han gjort i så många år dessutom locka få en delvis ny och större bredare publik. Låste en del komentarer att många beklagar ber om ursäkt. Jag kan beklaga alla som skriver en massa skit och elaka kommentarer på nätet. Självklart lever vi i ett fritt land men ändå.

 

Dansband är något som många så kallade förståsigpåare vill göra sig lustiga över eller klanka ner på och hacka. Det är inte fint nog och många gånger har jag fått höra ord som ”Hur fan kan du lyssna på något så hemskt så tafatt som dansbandsmusik”. Det är något som katten släpat in säger många. Men glöm inte ALLA de som älskar musiken som går ut varje vecka och dansar. Man vill på något sätt lite förlöjliga en hårt arbetande yrkeskategori människor i vårt avlånga land. Nu står vi här året är 2016 och Hasse Andersson har ännu en gång fått ett pris efter hans makalösa framfart och medverkan i melodifestivalen det är nog mycket det framgångarna med låten Guld och gröna skogar som lagt grund till att han fick en grammis. Jag lyfter på kepsen och säger ett stort Grattis Hasse och rack för all fin musik du sänkt oss alla genom åren. Men nästa år vill jag se en rak renodlad kategori årets dansband där alla nominerade är just som namnet säger dansband.

Fridens Mikael.

Kommentera här: