Foto tur med broder i vackra Värmland!

 

Många , många gånger har jag både sagt och skrivit det jag bor i ett väldigt vackert landskap. Det landskapet heter Värmland och jag tillsammans med min broder brukar åka ut en hel del på små foto äventyr och fotografera. Vi hade satt upp ett mål med denna resa vart vi skulle åka och fotografera. En plats som är så vackert och fint Asphyttan som ligger mellan orten Storfors och staden Filipstad.

 
 

Gick upp tidigt på lördagen och började förbereda och göra i ordning matsäcken som skulle med. Bredde smörgåsar lade på gott pålägg stekte även ägg till mig själv. Lite annat smått och gott åkte också ner i ryggsäcken. Då ringde broder jag ska bara hälla upp kaffet i termosen sedan är jag på väg till dig.

 
 

Åkte hem för att hämta min bror Markus sedan var vi i väg på rullning. Mot Bjurbäckens slussar sedan Asphyttan. Ett kort stopp i Storfors för att köpa dricka och en tidning så var vi åter sen på väg. Vägen var ganska fin men bitvis fläckig och hal så vi tog det lugnt. Fram kom vi och parkerade bilen så skönt att sträcka på sig och fota lite. Vädret var så vackert och fint. Tog direkt ett par fina bilder det var kallt men samtidigt så himla skönt.

 
 

Under mina skor knarrade det så skönt då jag gick och det bet i kinderna av kylan. Självklart tänker jag på min broder som har problem nu då det är så kallt med sin astma. När vi var klara styrde vi vidare mot dagens mål Asphyttans slussar så är så vackert att åka till och fotografera vid. Gick runt där och bara njöt av vädret solen som värmde trots att det var minus tjugo grader ute. Forsen brusade och det var en väldigt fin vinterdag. När vi så tagit bilderna satte vi oss i bilen för att fika nu skulle kaffe och smörgås med stekt ägg på smaka. Satt där och fylldes av värmen så mysigt att fika i bilen. När vi smaskat klart rullade vi vidare mot Filipstad Nils Ferlins fina stad och han sitter nere vid Skillerälven på sin bänk.

 
 

Svängde in och tankade innan vi rullade vidare mot Munkeberget där gick vi runt och fotograferade i dessa fina omgivningar. Ett par små änder kom fram direkt de trodde säkert att jag hade mat med åt dom. Tog så fantastiska bilder där dit måste jag bara åka till sommaren. Styrde in till Filipstad för att tippa och fixa lite små saker. När det var gjort tog vi oss en kort promenad runt i denna fina stad. Tog en massa fina bilder där satt Ferlin vid vattnet en bit längre bort står Gunde Johansson staty. Mycket nostalgi innan vi nådde bilen nu skulle vi rulla vidare mot Lindfors där vi skulle äta sedan Molkom innan det bar hemåt. Stannade i Lindfors och åt. En utsökt middag bestående av fisk för min del och kött för min brors del. När vi ätit tackade vi för oss och styrde vidare mot Molkom och den vackert belägna Upperudslogen som skulle bli sista stoppet på vår resa. Här skulle vi fota lite men också göra två filmer en där vi skulle avslöja det dansband som givit oss den finaste och bästa danskvällen av alla de som vi var ute på under 2015. När allt var klart styrde vi sakta hemåt glada men framförallt nöjda med dagens fotograferande.

 
 

Fridens Mikael.

Kommentera här: