Till minne av Sven Erik Magnusson en av mina största idoler

 

Jag vet inte exakt ålder mer än att jag var väldigt ung då jag första gången hörde Sven Ingvars och melodin Fröken Fräken det var omtumlande och så stort. Året var 1956 då denna orkester och band startade alltså långt innan jag ens var född men när jag första gången fick höra Sven Ingvars så small jag av. Alla dessa gamla goa låtar med de charmiga texterna men också framförallt Sven Erik Magnussons speciella röst berörde så mycket. Han och Sven Ingvars har kommit att bli några av mina absolut största idoler i mitt liv. Minns att jag köpte eller fick en skiva och även kassettband ”25 av Sven Ingvars bästa” den spelade jag jämnt Te dans mä Karlstatösera ja resten är ett stort Svenskt musikhistoria. Deras musik och alla dessa låtar som de skapade sitter så djupt i den svenska folksjälen.

 
 

Att sitta ner och skriva detta blogg inlägg är så oerhört svårt och ledsamt. Jag har varit så ledsen ända sen beskedet kom om att sångaren Sven Erik Magnusson avlidit. Han var en stor förebild och idol för mig nu sitter jag och spelar dessa låtar, lyssnar på hans röst som kommer leva vidare för all evigt framtid. Så många gånger jag har varit ute genom årens lopp och lyssnat på Sven Ingvars. En gång för många, många år sedan spelade och uppträdde Sven Erik och Ingvar Karlsson här i Kristinehamn där var ja så klart och lyssnade. Men det roliga är att jag trodde jag tog en massa kort med min kamera. Filmen tar aldrig slut sade jag en gammal klasskamrat öppnade luckan du har ju ingen film i utbrast han.

 
 

Sven Erik Magnusson är en av vårt lands största sångare han var och är väldigt stor och omtyckt av alla så jordnära, enkelt med ett stort varmt hjärta. Alla de gånger jag mötte på honom och såg han uppträda slogs jag av tanken vad enkel och omtänksam han var. Ordet diva lat fanns inte i hans värld. Han tog sig tid för alla ställde upp på kort eller skrev en autograf åt den som ville ha. I många års tid spelade Sven Ingvars i Karlstad alltid juli månad en måndags kväll en gratis konsert på Sandgrundsudden. Dit kom det folk i tusental varje år för att lyssna ett år var där en bra bit över 30.000 det är så mäktigt så. Och alla var där från den minste till den äldste och en sak till ALLA kunde varenda låt varenda textrad. Att välja ut en favorit låt är svårt han var så bred musikaliskt han kunde göra så mycket.

 
 

Bland det största är när han och resten av Sven Ingvars tog sig an och tolkade Fröding speciellt Anita som han komponerat själv. Jag är så svag tycker mycket om en låt ”Jag älskar dej ännu” En mycket lugn fin låt. Nittiotalet när de efter en del övertalning kliver upp på stora scenen i Hultsfreds festivalen och får en ny stor framgång och en stor skara nya yngre fans.  För två år sedan spelade Sven Ingvars då vi kommunanställda i Kristinehamns kommun hade vår julfest det var vet ej om det stämde enda spelningen de gjorde det året. Det var så stort att få rocka loss dansa loss till deras låtar det var sista gången jag såg och hörde Sven Ingvars och Sven Erik Magnusson live. Kvar lämnar han nu ett tomrum ett rum som aldrig kommer försvinna.  Hans röst och musik kommer leva för alltid. Det är på något sätt fascinerande hur en människa en artist en sångare kan påverka ens liv så otroligt mycket men det visar bara åter vad stor han var och omtyckt av folket i hela landet. Det känns som en del av mitt hjärta och liv har dött det är på ett sätt fantastiskt att en människa kan göra sånt stort avtryck beröra så mycket som Sven – Erik gjort genom alla åren han varit verksam. Jag kommer bära med mig all musik, rösten och den där glimten i ögonen Tack Sven – Erik Magnusson för allt du skänkt och glatt oss alla med genom åren.  Att vara med och starta ett band sedan hålla igång det i imponerande sextio år dessutom bli invalda i Swedish music hall of fame är så stor respekt.

 
Fridens Mikael. 

Kommentarer:

1 Kaj:

Så fint skrivet. Jag känner själv samma sorg över Sven-Eriks bortgång. Trots att jag är uppväxt under 80-talet då Sven-Ingvars ansågs som urtöntiga så gillade jag dom redan då. Mina föräldrar hade många av deras skivor som jag gärna lyssnade på. Så småningom började jag samla på deras skivor själv och har sett dom live många gånger. Sista gången var 2015 när dom avslutade dansbandsveckan i Malung, det var en magisk kväll. Sven-Erik blev bara bättre och bättre med åren. Hans bortgång är verkligen en förlust!

Svar: Kaj!Tackar så mycket jag skrev rakt från hjärtat. Det är en stor förlust för oss alla som gillade Sven Ingvars men också människan och musikern Sven - Erik med :) Har sett han så många gånger genom åren sist var 2015 då de spelade på vår julfest för oss anställda på kommunen. Mvh Mikael.
Mikael

Kommentera här: