En tur till Skänninge marknad

 
 

Skänninge är en tätort belägen norr om Mjölby i Mjölby kommun i Östergötlands län. Den är en av Sveriges äldsta städeroch har drygt 3 000 invånare. Varje år i augusti arrangeras marknaden Skänninge marken, en tradition som är över tusen år gammal. Detta var en ort en plats jag aldrig tidigare besökt men nu skulle det bli av. Jag var snäll och följde med då min mamma frågade om jag kunde tänka mig att följa med dit ner. Vi skulle åka med ett par goda vänner dit ner Gun och Bengt. Så det blev tidigt i säng på tisdagen för att vara ordentligt utvilad framför mig på onsdagen skulle jag ha många mils bilkörning.

 
 

 

Vädret var till en början lite ostadigt det var gråa moln på himlen men ju längre neråt vi åkte ju mer försökte solen tränga sig igenom molnen. Det var väldigt vacker natur som spelade upp sig längs vägen. Vi anlände till fotbollsmetropolen Degerfors där vi körde igenom och tog sedan sikte på Askersund. Där skulle vi också passera mot vårt mål.

 

 
 

Motala vid Shell macken det visste våra vänner där skulle vi stanna till och dricka kaffe. Skönt med att få en bensträckare det kändes välbehövligt och skönt på samma gång. Sedan satte vi oss i och rullade vidare mot Skänninge det var spännande att se för där hade jag som sagt aldrig varit förut det var extra spännande.

 

 
 

Nu sprack solen igenom molnen för fullt och likt ett draperi drog det bort det gråa och målade upp en bli fin himmel med en stor värmande sol. Svängde in mot Skänninge och fick styra in på en gata för att få en parkeringsplats eller någonstans att ställa bilen. För här var det rejält med både bilar och folk. Vi promenerade in mot centrum och möttes av många fina byggnader och en fin kanal som rann genom orten.

 

 
 

Så underbart gott väder vi delade upp oss så jag och min bror Markus vi gick tillsammans och kikade det var många knallar och stånd med allt möjligt som folk stod och sålde. Det var karameller såklart sedan en del ha bra grejer, lite hantverkssaker och annat smått och gott. Vi hittade en som stod och sålde cd skivor begagnade för tio kronor stycket där köpte vi en hel del som vi inte hade.

 

 
 

Gick sedan vidare en kille stod och demonstrerade något praktiskt enligt honom för köket men jag var inte så intresserad utan vi gick vidare. Vägen var lång, lång av knallar. En god vän Bo Göran Svensson en kille som spelar in egna skivor med country musik stod och sålde skivor han blev så glad då han fick syn på oss bröder. Tyvärr har jag ingen ny skiva åt er den kommer i höst eller till våren sade han. Ja vi har redan alla hans skivor hemma och det är riktigt bra musik han gör översätter låtar med egna finurliga texter till. Vi promenerade vidare mötte på pappa och Bengt snackade lite med dom innan vi vände om för där tog det slut gick in på en annan gata och kikade. Kyrkan fick såg också ett besök idag av oss jag älskar att gå in i kyrkor och titta.

 

 
 

Nu var det så matdags och efter en stunds letande fann vi en restaurang som hade buffé så det passade oss perfekt gott var det också. Efter maten gick vi en liten sväng till på marknaden och stötte på en kille som målade tavlor med sprayfärgs burkar han var helt grym. Där blev vi stående innan vi gick tillbaka nu skulle vi rulla vidare först till något som hette Gunne´s väskor som var en trevlig butik där bjöd de alla på kaffe och rulltårta så vi steg in där.  Nu hade vi ett stopp kvar att göra och det var på ett ställe som hette Brunneby musteri och gårdsbutik som var ett fantastiskt ställe och butik. Där fick man provsmaka ofta och gärna en del olika cider drycker och även saft som var ekologiskt och hemmagjort. Det höll mycket hög klass och var riktigt gott verkligen smakade helt perfekt och ljuvligt för min strupe. Köpte med mig hallonsylt hem och goda kex som skulle smaka gott tänkte jag. Kyrkan bredvid han jag också besöka och fotografera.

 

 
 

Nu var vi väldigt nöjda med dagen så vi rullade iväg mot Motala först där vi åter skulle göra ett stopp på Shell macken för en bensträckare. Sagt och gjort så blev det så vilket var skönt. Sedan var man stärkt av lite dricka så jag satte mig och körde sista biten hem till Kristinehamn. Blev ganska många mil på vägen som jag åkte vet inte exakt men runt trettio mil nja inte riktigt men nära på. En fin dag blev det och trevligt sällskap. Tack till alla för denna dag.

 

Fridens Mikael. 

Kommentera här: