Open art i Örebro

 
 

Open art är en biennal för samtidskonst med konstnärer från hela världen. Ett promenad-museum där mer än 100 konstverk kan upplevas direkt på gator och torg, i köpcentrum, på fasader, runt Slottet, i Svartån och många oväntade platser i centrala Örebro. Det arrangeras vartannat år i Örebro med ett hundratal verk i hela Örebro. Verk som är skapade av såväl svenska som utländska konstnärer. Detta är helt fantastiskt att besåkda och titta på.

 

 
 

Och för snart tjugo år sedan träffade jag för första gången en flicka vid namn Zarah. En flicka som skulle komma att bli min bästa vän och en vän som står mig så nära som jag allt sedan första gången vi möttes i Karlstad 2001 fått uppleva så mycket roligt tillsammans med. Det absolut största och finaste var att jag var på hennes bröllop och förevigade det i form av fotograf. Det är ett minne för livet.

 

 
 

Hennes vänskap är bland det finaste jag fått i livet en gåva så fin att bevara som ett ljust och varmt minne. Nu var det så åter dags att åka till Örebro och hälsa på min vän och hennes man Andreas. Vädret var även denna dag riktigt fint och skönt. När jag kom fram fick jag en varm kram som värmer så enormt efter en mycket god middag och kaffe på maten var vi så redo att åka in till stan för att vara ute i god tid. Den guidade turen skulle gå av stapel klockan fyra. Vid fyra tiden kom en tjej och hälsade oss alla välkomna hon skulle guida oss runt. Hur många är från Örebro det var många som räckte upp handen sedan var det folk från Tyskland och England och så jag från Kristinehamn.

 

 
 

Hon skulle guida oss på Engelska men det gick bra svarade vi alla. Så promenerade vi alla iväg. Det var fantastiskt att se alla dessa fina konstverk. Jag fotade ivrigt och fick till en hel del fina bilder. På ett ställe hade man samlat ihop en massa stolar som bildade ett mästerligt konstverk. Historien var så fin att de flesta stolarna sedan skulle skänkas till Örebro stadsmission. Så gick vi vidare och det blev en härlig intressant promenad runt i Örebro där guiden berättade historien om de olika konstverken och personerna bakom. En dryg timme senare var det över vi har fått promenera runt i Örebro och sett fantastiska konstverk. Vilken fin underbar dag där jag vill rikta ett stort tack till min vän Zarah som bjöd mig med på detta helt otroligt att se. När allt var över skulle ja ta lite fler bilder då öppnade sig himlen så fint och regnet vräkte ner.

 

Fridens Mikael. 

Kommentera här: