Säsongsavslutning i Upperudslogen med Mats Bergmans

 

Det är alltid lika ledsamt och tråkigt varje år när man kommer in i augusti månad med den känslan att snart är det dags för säsongsavslutning vid Sveriges vackraste dansloge Upperudslogen. Under en säsong eller sommar kommer en rad fina dansorkestrar till logen för att sprida dansglädje och spela upp till dans.

 
 

Det roliga var också att min vän Jessica och hennes mamma skulle komma upp och följa med på dansen. Det blev en kort tur ner till stan för att fixa lite små ärenden och sedan köpa en blomma till Annette som är arrangör vid logen. Som ett tack dels för denna säsong men också för allt hon bjudit och gett oss. Så när jag kom hem så slog jag mig ner på min balkong och bara njöt i solen innan det var dags att börja göra sig klar och redo. Då ringde min vän och talade om att de snart var framme i Kristinehamn. Så jag drog iväg för att möta upp dom och visa de vägen till hotellet så kul att åter träffa min vän. Medan hon gjorde sig klar bytte om väntade jag sedan drog vi iväg mot Molkom mot Upperudslogen.

 
 

Denna väg till logen som jag kört så många gånger. Ett kort stop i Molkom för att ta ut pengar så styrde jag sista biten till logen.  Dör stod mor, far och broder och väntade på oss. Den alltid så gudomliga arrangören Annette skulle bjuda oss alla på middag innan dansen. Och vilken middag vi fick det smakade underbart potatissallad och lite kallskuret toppat med en god ost detta var ljuvligt gott. Kaffe efter detta så var man mätt, nöjd och belåten. Sedan kom grabbarna i Mats Bergmans en efter en och hälsade glatt vad kul att se hela familjen här. De skulle duscha och göra sig redo för dansen men först skulle de av arrangören få en mycket god välsmakande middag. Vi gick runt och snackade lite med folk som var där och som också var redo för att dansa loss. Klockan drog sig långsamt mot åtta och grabbarna var så redo att börja spela en applåd fick de av publiken innan de började. I just wanna dance with you tog sin början sedan tog Gullmar vid och sjöng Om du stannar en stund. Dansen var således igång och på dansgolvet var det en strid ström av dansande par.

 
 

Applåderna är många efter kvällens första dans vi ska öka på farten i nästa dans Varje steg jag tar sedan kommer Vem vet. Nu byttes stilen från foxtrott till bugg. Det gick undan både på scen och på dansgolvet. Två steg fram och ett tillbaka är en låt som Sten och Stanley sjöng med sån finess och sån hit det blev för dom. Kärlek i månljus och skugga är en fantastisk fin låt med en mycket fin text som jag tycker mycket om. Blue eyes cryin in the rain känner ni väl alla till manade Magnus till publiken. Japp så blev det den spelade de nu. Vilken känsla det måste vara för de att få stå på denna vackra loge och spela dansmusik. Magnus sjöng Det regnar mot mitt fönster innan det var dags för en riktig stark låt från filmen Änglagård Stanna hos mig den sjöng Micke. Den är en riktig stark bra låt. Ge mig mera sen blev det dags för gammal dans innan kvällens paus. Nöjda och glada vandrade vi ner för att tillsammans med Mats Bergmans fina. Min vän Jessica var så glad då hon fick sitta och fika med grabbarna.

 
 

I vanlig ordning bar jag och broder ut disken till köket tackade artigt för oss. Kanske log hon mot sin bild i spegeln började Micke sjunga. Kanske såg hon mig i ögonvrån ja lade några slantar i min jukebox en gång till å främling släck alla ljus och led mig. Så inledde dom med främling efter pausen. Drömmarnas man kom efteråt och så var dansen åter igång. Publiken bara njöt för fullt de klappade ivrigt hårt i händerna efter varje dans. Gullmar skulle ta ton och så fint sju8nga Tusen bitar och framför gled dansparen fram över dansgolvet och bara njöt totalt. Vilken kväll jag och min vän Jessica gick upp och buggade det gick skapligt må jag säga Kan du hålla dom orden bjöd de på. Så kom då arrangören Annette upp och även Marianne samt delar av personalen. Det var dags för kvällens överraskning upp på scenen steg jag och broder. Jag höll ett litet tal där vi tackade Anette utan konkurrens Sveriges bästa arrangör Marieanne blev också hon avrackad ordentligt sedan fick hela personalen ordningsvakrter och övriga en fin blomma.

 

Stora applåder fick de men så har vi ett par pöjker som står och spelar här ikväll fortsatte jag. Dessa grabbar har spelat under namnet Mats Bergmans i imponerande 30 års tid. Mera applåder sedan fortsatte dansen för fullt. Om jag gråter är en gammal Tonix melodi ja de har bland annat spelat in låten på skiva. Mats Bergmans är verkligen något av det finaste man kan se på en scen stå och spela dansbands musik. De spelar verkligen rakt från hjärtat så vackert så berörande fint. På Svensktoppen då det var Svensktoppen låg de etta med Min egen ängel den var det dags för nu. Så fint de sjunger både Magnus, Micke samt Gullmar ja Torbjörn satt och höll takten bakom trummorna. Tiden går fort då man har trevligt vi är nu framme vid säsongens sista dans och kvällens sista låt. Kungen av sommaren sedan Tänd ett ljus i fönstret. Ett stort tack till arrangören för en fantastisk middag ett bemötande i världsklass fortsatte Magnus men sist men viktigast vår fina danspublik. Stora långa applåder. Efter extranummer var så kvällen till ända. Lite vemodigt känns det men vi längtar redan tills nästa sommar och säsong vid logen. Då hoppas jag folk tar sig i kragen och kommer dit och dansar. Ett stort tack till alla som hjälpt till arrangör , personal och övriga sedan den fina danspubliken. Självklart Mats Bergmans vilka grabbar att spela dansmusik. Och alla ni åk ut och dansa.

 
 
 
Fridens Mikael. 

Kommentera här: