Teknikdagen i Rudskoga vid hembygdsgården

 
 

Söder om Kristinehamn ligger Rudskoga och där arrangeras sedan många år tillbaka Teknikdagen. Detta är ett arrangemang som brukar samla flera tusen besökare under denna dag. Jag själv har aldrig besökt detta förut men nu skulle det för mig, moder och min broder bli premiär för detta. I år var temat Gods och persontransporter. Vädret gick absolut inte att klaga på det var strålande solsken och varmt, varmt, varmt.

 

 
 

Styrde hemåt för att plocka upp min broder och mamma som skulle följa med mig ner till Rudskoga som platsen heter och till hembygdsgården där. Så vi tankade bilen och for sedan iväg ut på vägen igen. Vägen ner gick så smidigt att köra perfekt då vi svängde in betalade entrén och jisses vad många bilar och vad mycket folk.

 

 
 

Steg ur och vilket fint ställe hur har jag kunna missat detta i alla år tänkte jag. Så fint det stod fullt med massa stora fordon uppställda runt om där. Det fina är att där finns så mycket närproducerat att köpa mycket som är från trakten men också från övriga landskapet Värmland.

 

 
 

Det finns så mycket och är verkligen en dag för hela familjen. En kvinna stod och sålde rabarbersaft som hon tillverkat själv den var så rysligt god min broder köpte en flaska direkt av henne. Något unikt som de hade där var en hästdriven buss en gammal buss men det unika var att den drogs att starka hästar. Man fick ställa sig i kö och åka med men kravet var att det kostade minst tio kronor sedan fick man lägga valfritt belopp i kassan. Alla pengarna skulle gå till cancerfonden. Jag lade såklart i mer pengar. Det var en upplevelse att åka med. Sedan blev det fikadags kaffe smakade mycket gott och det får jag vara nöjd med.

 

 
 

Gick sedan ett varv till och kikade alla saker som fanns där en massa gamla fordon, bilar men även en gammal buss från 1963 Jacobssons busstrafik i Degerfors. På bussen stod det Jacobs Loge som var ett mycket välkänt populärt dansloge utanför Degerfors. När vi så var och kände oss nöjda så styrde vi mot just Degerfors för att äta mat efter en fin trevlig heldag. Stort tack till arrangörerna som ordnar denna dagen så fint.

 

Fridens Mikael.

Kommentera här: