Fin danskväll Sunnes stoltheter Matz Rogers i Storfors Kulturhus

 

Ack Värmeland du sköna du härliga land börjar den vackra fina Värmlandsvisan. Värmland är mitt älskade landskap där jag är född och bott hela mitt liv ja där vill jag leva ja där vill jag dö sjungs det. Värmland har fostrat och fött fram några av vårt lands allra största dansband och orkestrar Sven Ingvars med Sven Erik Magnuson, de största Vikingarna Christer Sjögren, Anders Nordlund och Fernandoz för att nämna några. För många, många år sedan valde ett par grabbar i Fryksdalens pärla Sunne för att bilda en dansorkester en orkester som fick namnet Matz Rogers. Det är fem stiliga grabbar eller gentlemän i mogen ålder som åker land och rike runt i sin turnébuss för att sprida äkta genuin dansglädje. Och som de spelar sedan de har hos den som man brukar kalla lite äldre mognare danspubliken blivit riktigt stora publikfavoriter.

 
 

Åkte ner en kort liten sväng på skyltsöndan för att ta lite bilder innan jag åkte hem för att äta mat. En kort mycket kort vila så började jag sedan att göra mig klar för dansen. Styrde hem för att hämta resten av familjen som skulle med far, mor och broder så var vi sedan alla på väg mot Storfors. Det var allt lite trafik på vägen där jag satt och körde lugnt och säkert tog jag oss alla till Storfors. Detta är en liten lurig väg där det är mycket vilt som kan dyka upp tyvärr. Men fram kom vi och det stod redan en hel del bilar där och vi steg in. Sven och Kerstin satt och hälsade oss välkomna.

 
 

Stunden senare kom så grabbarna i Matz Rogers redo att börja spela. Janne drog mig åt sidan är det i morgon broder fyller år ja svarade jag bra då ska vi ta upp han på scen så får han spela med och sjunga Främling. Stunden senare vällde danspubliken in jaha varmt välkomna hit ska ni vara till Storfors. Matz Rogers står på scenen redo att spela upp till dans. Vi ska börja med Gå inte nu sedan Seeman. Så började de första tonerna och trångt blev det direkt på dansgolvet. Och vilka applåder efter första dansen. Jag har tyvärr fått lite problem med mina öron min hörsel så jag tog det säkra satte in öronproppar i mina öron sedan kunde dansen fortsätta. Vi ska bjuda på spår från vår alldeles rykande cd Jag hittade rätt sedan Sju ensamma kvällar där fick Kalle Örtlund briljera med sin gitarr. Som han lirar det är magnifikt när han spelar med sin gitarr så storslaget.

 
 

Herrarna Ulf och Roger hängde åter på sig sina saxofoner och blåste till i Börja på nytt från början. Det kom ytterligare ett spår från deras skiva Dina ögon är blå. Nu ska vi ta kvällens första gammal en schottis manade Janne till publiken. Så fantastiskt duktiga är de att dansa gammalt i Storfors. Det låter super proffsigt och helt underbart när Ulf Gullbrand och Roger Andersson blåser så fint i Carolina moon. Storslaget vackert vilka spelemän. Kan man älska nån på avstånd en av Vikingarnas största låtar kom den spelade dom. Roger höjde upp farten och sjöng Vill du bli min. En del buggade en del dansade på som vanligt. Jag satt och bara njöt för fullt tog en massa bilder och lyssnade på musiken. Matz Rogers är så fina rakt in i hjärtat att spela dansmusik. Det märks på publiken vad populära och älskade de är. Vägen till kärleken kom efter den Blå violer. Dags så för en hambo det är fint riktigt vackert att se och höra dessa gammaldanser. I remember Elvis Presley och åter mästerligt gitarrspel. Tänk om en ros kunde tala spelade de med sån djup inlevelse och så underbart. En äldre kvinna log och utbrast jag älskar er så mycket av hela mitt hjärta. Arne en dansarte var framme det där gjorde ni toppen grabbar tummen upp. Ulf stod och log likaså Lennart bakom sin klaviatur applåderna var många, långa och kraftfulla efter varje dans. Stunden senare aviserade Janne kvällens paus nu ska vi dricka kaffe här.

 
 

Vi satte oss ner kaffe, kaffe skulle smaka så gott. Och en smörgås till det på samma gång. Det smakade så gott där vi satt och fikade. Så var då stunden kommen Janne tog mikrofonen ja kära publik vi tänkte ta och gratulera en kille som fyller år i morgon. Det är Mackanz Markus som hjälper oss så mycket med en massa reklam och andra grejer hans broder Mikael är lika underbar han med. Du Markus ska få spela gitarr och sjunga Främling med oss. På med gitarr så räknade Janne in och dansen tog sin början. Så vant så mjukt och faktiskt väldigt fint sjöng min broder kanske log hon mot sin bild i spegeln kanske såg hon mig i ögonvrån. Å främling släck alla lus och led mig. Jag tog lite bilder sedan filmade jag när han sjöng. Efteråt stod hela publiken och gav han rejäla applåder jag kände mig så stolt. Kan du hålla dom orden och All världens rosor höjde och ökade på farten. Saxofonerna skulle åter få tala i Lätta bubblor och jag ville börja gråta så vackert låter det. Åter dags för en gammaldans en pariserpolka förklarade Janne för publiken. Det var kul för han sjöng någon egen komponerad text som egentligen inte finns. Men roligt hade han bra låt det tyckte publiken som skrattade gott.

 
 

Roger gjorde sig redo att sjunga Sången till livet innan KG åter fick svänga till med Storms never last. Den gamla moraklockan höjde temperaturen till max i lokalen. Lennart tog på sig sitt dragspel Marseill och Torka tåren stod på ordningen. Folk som dansade förbi gjorde tummen upp och denna kväll värmde själen så gott. Åter från vår nya skiva Jag vill älska i par med Käre John. Nu ska Ulf få sjunga Du läser mellan raderna Carina det är mammas absoluta favoritlåt så han gick ner på knä för henne och sjöng. Där svimmade hon nästan av. Tiden den går fort då man har det trevligt sade Janne vi har nått sista åket och kvällens sista dans. Vi i Matz Rogers vill åter tacka för en underbar danskväll här i Storfors. Vi ses snart igen sköt om er och kör försiktigt hem. Krama mig igen började innan I sjunde himlen tog över. Efteråt stod hela publiken och gav de stående ovationer och applåderna ville aldrig tystna.  Ja en extra då Till mitt eget blue Hawaii varsågoda. Vi snackade lite efteråt tog de sista bilderna och rullade sakta hemåt så glada och nöjda med denna trivsamma danskväll.

Fridens Mikael. 

Kommentera här: