Julmarken i bygdegården i Kväggeshyttan

 
 

Det är för mig en institution en tradition som är för mig så viktig att bevara. Det är något som jag bara längtar efter att få åka iväg till och på. Julmarknaden uppe i byggdegården i Kväggeshyttan. Den bytte namn för ett tag sedan och heter nu Bjurtjärns byalag. Det är många, många r som vi åkt upp på julmarknaden för att kika, titta och handla lite. De människor som arbetar och som gör denna julmarknad verklighet är så beundransvärda och så fantastiska. De lägger ner mycket tid och timmar helt ideellt. De har stor själ och hjärta i denna förening likaså har även jag för jag åker ofta upp hit när de anordnar något trevligt arrangemang.  Detta arrangemang denna julmarknad är lite av årets höjdpunkt när det närmar sig julen.

 
 

Det är så fint att klä upp sig och rulla iväg mot bygdegården. Min mamma och broder skulle också följa med mig dit upp pappa han valde att stanna hemma. Men vi andra rullade så iväg vägen kändes fin där jag satt och körde. Svängde in framför och parkerade det stod en hel del bilar där så det bådade gott tänkte jag. Steg in och det var väldigt fint och stämningsfullt. Det spred sig en doft av julkänsla. Och när jag tittade ut såg jag till min stora glädje att det snöade lite grann.

 
 

Jag gick runt och tittade på vad alla säljare hade att sälja för något och det var riktigt fina grejer.  Träffade en massa människor som jag kände. Köpte lotter av min förra arbetskamrat Ronny inget vann jag men det går ju till byalaget och det är kul att få ge en hjälpande hand.  Tomten steg in och hälsade glatt på ett par små förväntansfulla barn han frågade vad dom hette så fick de en påse med lite godis i av tomten. Sedan var det dags för en riktig höjdpunkt att köpa julgröt och skinksmörgås.

 
 

Så rysligt gott det smakade och var helt perfekt.  Satt och smaskade och åt. Gick sedan ett varv till och köpte en fin liten tomte och en fin lite glasskål med ett värmeljus i som var handmålad. Ute hade det börjat snöa och det var så vackert så vi gick ut och tog lite bilder innan vi gick in och tog sista rundan och kände oss sedan ganska nöjda.

 
 

Det fanns så mycket fina saker att beskåda en som vi känner Monika satt och sålde fina handmålade tavlor med katter på bland annat. En annan sålde handmålade glas. Det fanns så mycket fint där. Jag blir så glad då jag besöker bygdegården och ser alla dessa underbara människor som lägger ner så enormt fint arbete. Vi tackade för oss och styrde sakta hemåt väldigt nöjda med denna julmarken man längtar redan tills nästa år.

Fridens Mikael. 

Kommentera här: