2016 - Års bästa och finaste danskväll Holens i Degerfors folkpark

Då är det så dags för mig att kora och utse av totalt femtiosju danskvällar som jag var ute på under 2016 den orkester som personligen gav migden finaste och bästa danskväll. Och det är en stor glädje att säga Grattis till Holens från Vingåker. Datumet var sjätte juli platsen Degerfors folkpark. 
 
 

Sverige är ett fantastiskt land där varje årstid har sin egna charm och tjusning. Men det går inte att komma ifrån en fin varm sommarkväll platsen är utomhus på en lövad loge ute på landet eller mitt ute i skogen. Likväl en folkpark där nostalgin sitter i väggarna som man brukar säga. För mig finns inget finare än att få åka ut på våren och sommaren i vårt fina land till en dansloge eller folkets park och göra något av det finaste man kan göra. Nämligen att träffa människor, trivas tillsammans, njuta av den svenska sommaren men framförallt få dansa till någon av alla våra fina dansorkestrar som finns i vårt avlånga land. Det är svårslaget så genuint svenskt så fint på samma gång. Jag var bara tjugo år fyllda i mitt liv då jag åkte ut på min första danskväll till Thorleifs ja resten är historia idag. Men sen den dagen älskar jag dansbandsmusiken. Varje år åker jag ut på ganska många danskvällar det är något jag aldrig skulle kunna leva och vara utan. Tack vare dansbandsmusiken och dansbanden har jag fått så många nya vänner. I början av varje år brukar jag som en kul grej räkna ihop hur många danskvällar jag var ute på under föregående år siffran brukar alltid hamna mellan 45 till 60 det är ganska många mil jag färdas på vägarna och det blir även många danskvällar.  För ett antal år sedan började jag med att jag utser när ett nytt år har startat fjolårets finaste danskväll. I detta fall blir det 2016 års bästa och finaste danskväll. Av alla de danskvällar jag åker ut på så korar jag och väljer ut den orkester som personligen givit mig den finaste och bästa danskväll.

 

Hur tänker jag där kan någon undra. Jag går på musikalitet hur är orkestern i sitt framförande, låtval , scen närvaro, publikkontakt, om det är en kväll med flyt där allt bara flyter. Där både publik och orkester tillsammans skapar en god stämning kvällen rakt igenom. Förra året var det Skåne grabbarna i Bob Stevens som gav mig personligen årets finaste och bästa danskväll. Jag må också säga att jag bryr mig inte ett dugg vad det står längst bak på backdroppen. Jag har nu suttit och räknat och år 2016 blev det för min del HELA FEMTIOSJU stycken danskvällar (57) det är ganska många det.  

 
 

Jag var så säker så klar direkt vilken orkester som gett mig den bästa och mest minnesvärda danskväll. Det är en orkester som berikat mitt liv med så mycket ljus, värme och glädje genom de år jag varit ute och dansat när det spelar. Det är en orkester som består av fyra medlemar tre män och en förtjusande kvinna som förutom att sjunga fint även spelar gitarr och blåser saxofon . Den 1:a januari 1999 såg orkestern dagens ljus då bildades de och med Vingåker som utgångsort åker de runt i vårt land och vart som sprider dansglädje. Musikstilen är Svensk traditionell mogen dansmusik med inslag av gammaldans. Det är mig en stor ära och med glädje från mitt hjärta jag säger ett stort GRATTIS till Holens orkester.  Kent, Jerker, Kenneth samt Monika.  Degerfors är en bruksort i Östra Värmland så starkt förknippat med fotbollslaget Degerfors IF ”Röda vita laget” och idrottsplatsen Stora Valla ett fotbollslag så älskat så folkkärt i Sverige. Men i denna ort finns också en mycket fin välskött folkpark en av de finaste. Under våren och sommaren öppnar arrangören Manfred Sundholm med personal upp portarna var onsdagskväll och bjuder in till trivseldans.

 

Onsdagen den sjätte juli var en förtrollad fin kväll som gjord för att ta en tur till Folkparken och lägga en sula på parketten. Inte ett moln så långt ögat kunde nå. I strid ström kom dansfolket ja vad annars Holens spelar ikväll. Så strålande vacker och fin i all sin glans stod Monika denna kväll som så många kvällar förut och bara värmde med sin ljuva fina stämma över folkparken. Då och då med avbrott när hon tutade i sin saxofon eller då hennes man Kent tog ton även Jerker bakom trummorna sjunger likaså Kenneth bakom sin klaviatur. Då och då åker dragspelet på och det bjuds till gammaldans. Det blev denna kväll publikrekord för säsongen i Degerfors Folkpark.  Alla bara log, trivdes och njöt av denna fina danskväll till Holens. Det är från mitt hjärta ett av vårt lands allra finaste dansorkestrar som kan förmedla musik när den är som finast. Så enormt duktiga instrumentalister och en sak som jag tycker är viktigt de spelar rakt från hjärtat med ett budskap så ärligt så fint. Genom åren har Holens popularitet ständigt ökat och fler och fler upptäcker och åker ut för att dansa när de spelar. Denna fina kväll den sjätte juli kommer för alltid följa med resten av mitt liv för det jag fick både se och höra var något av det finaste i danskvällsväg. Måste också nämna denna eldsjäl tillika arrangör Manfred eller Manne som han kallas. Utan Manne inget Degerfors ingen folkpark. Han har en stor del i att denna folkparken är så fin och välbevarad som den är. Hans sätt att vara med stort hjärta och stor omsorg tar han på finaste sätt emot både orkestrar och publik och får de att trivas.

 

Nu ser jag fram emot många, många år där jag får åka ut och både dansa och lyssna på Holens. Deras fina genuina mogna dansmusik är så fin och de har ett låtval en repa som är av finaste kvalité. Så än en gång från mitt hjärta ett stort TACK Kent, Monika, Jerker och Kenneth för att ni gav mig 2016 åra finaste och bästa danskväll. 

Fridens Mikael. 

Kommentera här: