Dagstur till Filipstad och en fika vid Munkeberg

 
 

Hade tidigt bestämt att om vädret var fint skulle jag broder och moder göra oss en dagstur till Filipstad. Hade spanat in oss på Munkeberg som ligger så vackert till invid sjön. Där är också plats för Filipstads Bergslags Hembygdsförening. Det är en mycket naturskön plats. Åkte hem och hämtade mamma och min broder som skulle följa med. Så drog vi iväg i ett soligt underbart väder.

 
 

Ut på vägen mot Filipstad vi for och trafiken var lugn inte så mycket bilar ute vilket var skönt. Vägen att köra till Filipstad är ganska tråkig tycker jag men kanske för att jag åkt den så många gånger. Åkte typ varje dag då jag gick mitt andra år på gymnasiet i Filipstad. Men, men det funkade fint när vädret var så soligt och fint.

 
 

Svängde in i rondellen genom Storfors med ett kort stopp vid ett ställe som heter Prästbäcken där skulle broder sätta upp en affisch om Stora Folkparksdansen i Mariestad som vi är med och jobbar med en stor dansbandsfestival som är den 1-19 augusti i Karlsholme Folkets park. Genom Filipstad åkte vi innan jag svängde av vägen och in till Munkeberg som ligger så otroligt fint beläget. Skönt att stiga ur bilen sträcka på kroppen och känna känslan av att vara framme.

 
 

Vi gick in i huset direkt och tittade först på en massa fin konsthantverk och broderier innan vi köpte fika där nu skulle kaffe och hembakat sockerkaka sitta fint i solskenet. Där satt vi alla tre och bara njöt av naturen och fåglarna som kvittrade. När vi fikat klart strosade vi runt i det fina omgivningarna och tog en massa fina bilder.

 
 

Tog de sista bilderna där innan vi åkte vidare mamma och min bror ville så gärna till Dollar store så självklart skjutsade jag dit dom. De hade som alltid en hel del saker och jag hade inte tänkt köpa något speciellt men fastnade för en kudde med amerikanska flaggan på jag gick till kassan och frågade vad den kostade. Sjuttio kronor sedan sjuttio procent på det sade tjejen i kassan taget direkt två kuddar köpte jag och fyrtio två kronor totalt betalade jag för dom.

 
 

Nöjda och belåtna åkte vi tillbaka in till Filipstad för att dels äta mat men också för att knalla runt lite och ta lite fler fina kort. Parkerade och gick sedan in mot stan det var så underbart gott väder där solen värmde från en nästintill klarblå himmel. Mat blev det rödspätta för min del och pommes de andra tog lövbiff som säkert smakade gott för dom med. Efter denna delikata måltid tog vi oss en skön promenad runt i centrala delen av staden och det är så fint för dom har bevarat mycket av det gamla bebyggelsen och husen.

Så mysigt där vi gick stannade då och då för att ta bilder. In på Viktoriagatan sedan förbi hotell Hertig Karl innan vi stannade till vid Ferlin glassbar för att köpa oss en varsin glass innan hemfärden.  Det satt perfekt som en stärkare inför hemresan tillbaks till Kristinehamn. Vi alla var så nöjda min mamma så tacksam så glad att hon fick komma ut hon har ju inget eget körkort inte min broder heller. Nöjda svängde vi ner på gården hemma. En kort lite vila skönt att sträcka ut sig innan jag rullade hem till mitt. Snart blir det att åter åka tillbaka till Filipstad på Filibjurveckan det ser jag fram emot.

Fridens Mikael. 

Kommentera här: