Nässelfjäril

En dag för två år sedan då jag steg utanför mitt hus kom en fin Nässelfjäril och slog sig ner på en blomma och vilade. Jag hade såklart min kamera så nära till hands så jag lyckades fånga den på bild. Nässelfjärilen är en av Sveriges vanligaste och färgstarkaste dagsfjärilar. Som ni alla vet så älskar jag att fotografera fjärilar blir så glad var gång jag stöter på en fjäril.

 
 

Nässelfjärilen är mest snarlik några närbesläktade Aglais-arter som finns i Himalaya (Aglais kaschmirensis Kollar 1848, Aglais ladakensis Moore 1878 och Aglais rizana Moore 1872). I Sverige och övriga Europa kan den knappast förväxlas med någon annan art. Sedan har den så fina färger tycker jag.

 
 

När jag är ute och fotar och det dyker upp en fjäril så blir jag extra glad då försöker jag följa den så jag kan fånga den på en bild med min kamera. Hade så turen då det kom en och slog sig ner bland blommorna utanför mitt hus. 

Kommentera här: