Semestertur på Sveriges vackraste järnväg Fryksdalsbanan en dagstur till Torsby

 
 

Vi har i några års tid prata jag och min bror Markus att åka tåget upp till Torsby här i norra Värmland. Vägen upp är en resa på Sveriges vackraste järnväg Fryksdalsbanan. Förbi så sagolikt vackert landskap omgärdat av sjön Fryken. Vi har åkt banan en gång förut men det var fredag kväll och vi skulle då till Lysvik och Canis festplats som det heter på en dansgala då var det mörkt så vi såg inte ut så mycket tyvärr. Men det skulle vi råda bot på nu helt klart.

 

 
 

Åkte ner till stationen här och beställde biljetter till mig och broder nu låg ett fint äventyr framför oss. Så det blev att lägga sig tidigt dagen innan så man skulle vara utvilad men det där brukar aldrig lyckas särskilt bra ändå. Men gjorde mitt försök och så fick det då bli. I säng kom jag och upp när klockradion ringde halv sex på morgonen med. Upp och hoppa på med lite kaffe sedan äta frukost. Efter en skön dusch var jag så redo att bege mig ut för pappa skulle vara snäll och skjutsa ner oss till stationen.

 

 
 

Åtta minuter efter åtta skulle tåget gå vilket det också gjorde. Vilken resa vi har framför oss nu tänkte jag helt ljuvlig. Satte oss till rätta på tåget mot Karlstad först där vi skulle byta för vidare färd med tåget upp till Torsby. Vi passerade stationer och sån storslagen vacker natur där vi rullade fram med tåget.

 

 
 

Några småstopp gjorde tåget och jag satt och förundrades över tanken slog mig vad vackert Värmland är vilket landskap som visar upp sig utanför tågfönstret. Så magnifikt vackert och fint ljuvligt. Tog fram mina medhavda smörgåsar och drickan gott med lite fika på tåget. Nästa station Rottneros nu var vi snart i Sunne vilket skulle bli fint försökte så gott det gick att ta lite bilder genom tågfönstret.

 

 
 

Så nådde vi Sunne sedan blev det ett stopp i Lysvik innan vi nådde Torsby. Framme så himla gott vilken tåg resa vi haft så otroligt fin och vacker. Nu var jag grymt kaffesugen så vi styrde färden mot Wienerkonditoriet gott vädret var som jag tidigare nämnt helt underbart. Vi gick in och beställde kaffe och wienerbröd och slog oss ner utanför då kom en herre och gick in och lika fort han gick in lika fort kom han ut. Det var Roger i Matz Rogers så kul att träffa på honom där han berättade att de varit iväg och spelat i Mossbrott publikrekord igen.

 

 
 

Där satt vi och bara njöt av denna stund och detta underbara väder. Sedan gick vi vidare ner mot stan eller ja vi var i stan och centrum nu. Hoppade in på turistbyrån för att hämta några broschyrer. Sedan tog vi sikte mot Kollbergs hembygdsgård det var en liten bit att gå han även in på ett loppis med. Jag har varit här förut så jag visste precis hur man skulle gå vart det låg. Det är en magnifik utsikt med Fryken och allt. När vi kom fram slog vi oss ner och bara njöt av den vackra naturen och utsikten vi hade. Vi tog en massa bilder längs hela vägen det är så vackert här i Värmland.

 

 
 

Sedan gick vi vidare mot Fryksände kyrka som är så storslagen och vacker. Den har jag varit inne i en gång tidigare men att gå i kyrkor och titta är något av det finaste tycker jag. När vi var klar i kyrkan var vi hungriga och bestämde oss för att bege oss ner till stan igen för att äta mat och efter en liten stunds letande fann vi en restaurang som dessutom hade buffé. Mycket god mat och service på Dals kök. Detta ställe kan jag varmt rekommendera att äta mat på. Efter denna utsökta måltid och middag var det dags att göra ett besök på fordonsmuseet som skulle bli dagens sista stopp så fint där är med alla dessa gamla bilar. Där gick vi änge och strosade runt bland alla dessa rariteter den ena finare än den andra. På övervåningen var det ett helt rum med gamla mopeder och radio apparater så fint att se mycket intressant.

 

 
 

Vi köpte oss varsin glas och tackade för oss. Började så sakta vandra mot järnvägsstationen igen för att invänta tåget som skulle ta oss tillbaka ner till Karlstad. I Karlstad skulle vi sedan byta till buss sista biten hem. Satt på tåget och åter slog oss tanken vilken fin sträcka och järnväg detta är.  Av tåget steg vi sedan blev det en rask promenad till busstationen för att kliva på bussen för sista biten hem. TACK Torsby för allt men det största tacket till broder som följde med mig på denna resa.

 

Fridens Mikael. 

Kommentera här: