Midsommar 2017 firande vid bygdegården i Kväggeshyttan

 

Traditioner är fina traditioner är till för att bevaras. Vi alla har våra traditioner vid de olika högtiderna i vårt land. När det kommer till midsommarafton har jag en tradition som jag haft i ganska många års tid. Det är att bege mig åka upp till den fina bygdegården i Kväggeshyttan Bjurtjärns byalag är namnet. Där har jag i många år varit och framförallt är medlem. Dessa människor som är med ställer upp hjälper till och framförallt lägger ner sin själ och hjärta gör ett fantastiskt arbete. Nu var det åter dags att åka upp dit med broder och fira midsommar. Efter att jag vilat lite hemma så började jag förbereda mig stråk skjortan och byxorna putsade till skorna.

 
 

Vädret var riktigt fint det regnade inte vilket var tur. Hämtade broder så rullade vi iväg Bygdegården här kommer vi bröder.  När vi kom fram var de i full gång med ringlekarna kring den fina midsommarstången.  Små grodorna, små grodorna med tillhörande rörelser. Vädret var riktigt fint det regnade inte som tur var. Tog lite kort till min blogg. Hälsade glatt på ett par som var där och hjälpte till vad kul att se er pojkar här sade hon.  Denna plats är så otroligt fin att vara på och besöka. Vi köpte fika för nu var i alla fall jag rejält kaffesugen min broder har lite skämtsamt inte blivit vuxen än han dricker inte kaffe. Vi slog oss ner en dam gick runt och sålde lotter det köpte vi såklart. Sedan blev det lottdragning vi vann inget men det gjorde oss inget alls.

 
 

Kaffet smakade så gott även kaffebrödet till smakade utsökt gott. En herre som ledde allt sade att nu är stunden kommen för den stora höjdpunkten dragkampen mellan barnen alla som vill vara med kommer hit till mig. Det kom en hel del både flickor och pojkar. På ena sidan ställde flickorna upp sig och på motsatt sida ställde pojkarna upp sig. När starten gick dröjde det inte många sekunder förrän flickorna hade fått över repet på sin sida och vunnit dragkampen. Luftgevärsskytte kunde man också prova på det såg så himla kul ut men jag nöjde mig bara med att ta kort och titta på. Detta arrangemang är så himla trevligt och fint ordnat varje år så jag måste från mitt hjärta rikta ett stort tack till alla som på ett eller annat sätt gör detta varje år. Stannade till vid sjön Vilången för att fota lite men också för att göra en liten videohälsning och önska alla en glad midsommar.  Det blev riktigt lyckat så vi fortsatte och rullade hemåt.

 
 

Skulle på kvällen grilla hemma hos mor och far så jag skjutsade hem broder och körde sen hem till mig för att vila lite innan det var dags att göra sig redo. Mamma ringde och talade om att det regnar ute så pappa var snäll och hämtade mig jaha regnar det svarade ja det har jag missat. Men ner med öl och lite cd skivor i ryggsäcken sedan bar det hemåt. Trots regnet blev det en trevlig kväll ändå vi satt ute i bersån jag och pappa o grillade men vi fick sitta inne och äta vilket gick bra det också. Vi slog oss ner i matrummet nu skulle det smaka mycket gott med mat.  Efter maten slog min broder på en DVD med ett av de bästa banden tycker jag som har hållit på i över 55 års tid Flamingokvintetten.  Man känner en stor respekt för Hasse Carlsson som stått i alla år och sjungit dessa melodier och låtar bredvid sig har han alltid Dennis Jarnebrink.  Ulf Georgsson , Stefan Kardebratt samt Douglas Möller ingår också i kvintetten.  Det blev en lugn kväll lite öl och tittade på tv:n vipps så var klockan tolv och jag packade ihop mina saker och började så sakta vandra hemåt i natten.

 
 

Fridens Mikael. 

Kommentera här: