Midsommardags dans i Gûnnerske med Fernandoz

 
Det har blivit en fin tradition att åka till Gûnnerske eller Gunnarskog som det heter på Svenska en plats som ligger nån mil utanför Arvika. Där vid Gunnevi festplats bjuder Fernandoz upp och in till dans. I år för sjunde året i rad ställer de upp för FUB och gör en spelning för de funktionshindrade det är så mycket värme och glädje hos alla. Helt ideellt ställer de upp och gör denna spelning och utan konkurens är detta årets finaste och bästa danskväll och spelning. Det är så mycket glädje i allt och denna eftermiddag och kväll längtar alla till varje år. 
 
 Efter att jag ätit här hemma tog jag en kort vila innan det var dags att hoppa in i duschen och börja förbereda göra mig klar och redo. Sedan gick jag ut så kom resten av familjen och hämtade mig. Vid stationen stod bussen som skulle ta oss till Gunnarskog. Men i Karlstad och Grums skulle vi stanna och ta på med folk. Det var ett glatt gäng på bussen som var så förväntansfulla och uppspelta laddade till max. Busschauffören Markus rattade oss lugnt och säkert då och då drog han en historia och berättade lite roliga saker som vi alla skrattade gott åt. Nu är vi snart framme Lennart steg fram och greppade mikrofonen ja nu är vi snart framme vid Gunnevi. Dansen börjar fem klockan åtta är den slut då försöker vi alla vara vid bussen för hemfärden så kommer vi iväg på en gång. Ha nu en trevlig danskväll han fick en rejäl applåd av oss alla.
 
 Ut och in på platsen gick vi där hade grabbarna i Fernandoz gjort sig redo att börja spela. Anders, Thomas, Kalle och Simon kom fram och hälsade oss välkomna. Vi tackade för senast sedan steg de på scenen. Och de möttes av ett öronbedövande jubel. Hej på er alla va underbart nu är det dags igen utbrast Anders. Vi ska spela för er ett tag framåt här ja fyllde Thomas bakom trummorna i med detta är årets finaste spelning. Vi ska börja något lugnt Den allra första gång sade Anders sedan tar vi en låt från en av våra tidigare skivor Se mej i ögonen. Så började det och snabbt fylldes dansgolvet av dansglada människor. Applåderna var så kraftfulla och nästan öronbedövande.
 
Vädret var med oss och detta var så rörande och fint att beskåda och se. Vilken stämning tempot höjdes i nästa dans och publiken var verkligen med. En kille rusade fram till scenen jag är här nu en annan bara log och tog ett kort med sin kamera. Om några låtar ska vi ta en paus då kommer det från en annan scen bjudas på härlig rockabillymusik med Snakebite. En låt från Fernandoz senaste skiva spelade dom. Close up the honky tonks en country rökare. Hallå och Guld och gröna skogar följde. Nu ska vi i Fernandoz ta en liten kort paus så nu kommer Snakebite att spela lite rockabilly musik för er. Sekunden senare drog de igång med sin fartfyllda musik. Lite, lite stark ljudvolym tyckte jag men jag gick och köpte mig fika. Så gott en kopp kaffe smakade nu underbart i denna miljön. Satte in mina öronproppar och steg fram för att ta lite bilder på Snakebite medan de öste på och spelade. Alla diggade med och klappade i händerna så spelade sin sista låt tackade för sig. Fernandoz steg åter på scenen till publikens vilda jubel. 
 
Guitar boggie ska vi leverera nu för er och alla klappade i takt. Thomas bara njöt bakom sina trummor där han satt och höll takten. Wow vilken kväll vi har sade Anders ni är helt underbara det var så mycket värme som spred sig och så mycket kärlek. Mer skulle det bli Jag är ingen utan dig kom efter den Det finns ingen i världen. En tjej snurrade på sig framför mig är jag inte vacker frågade hon. Ja du är så fin så somrig med sin fina klänning och rosetten i håret. Jag är en prinsessa svarade hon mig. Lennart var såklart på plats eller Kaggen som han kallas för. Det är ingen kväll utan honom det är en stor legend verkligen ni kör väl främling frågade han Anders ja den kommer lite senare. En ung tjej och kille höll så hårt i varandra vi bara älskar Fernandoz utbrast kille och tjejen bara skrattade de är bara bäst. 
 
Finns det några Cannibaler här det ska vi sjunga om nu Simon tog ton och sjöng för allt vad tyget höll. Sedan kom så Främling alla bara vrålade sjöng med och klappade i händerna det var rörande att se. Anders tystnade för en kort sekund och publiken tog vid vilken kör ni är bara bäst. Främling släck alla ljus och led mig nånstans där mörkret öppnat för när vi älskar utan nån tro på kärlek ja främling. Alla stod och klappade hårt i händerna efter denna låt. Ja vi tar en låt till som jag vet ni alla kan så kom Ljus och värme jag fick gå ut och undan för nu började jag gråta detta var så kärleksfullt och fint att se. Tårarna bara kom ja jag är en känslomänniska det var gripande det grep så hårt i mig. Simon steg åter fram och sjöng The lion sleeps toning innan de tog en kort paus. 
 
 
 Vi snackade lite med Anders som frågade hur allt var vilken kväll vi har här sade han bästa på hela året. I går regnade det så då vi spelade på torget i Torsby. Bu var de åter på plats på scenen för att spela sista tiden Ma Mariann en svängig bugg rökare bjöd de på. Bosse från FUB stegade fram greppade mikrofonen och tackade Fernandoz för denna spelning vi värdesätter så mycket att ni vill ställa upp för dessa människor och både spela sedan ge dom sån glädje. Anders och Thomas i kör svarade att detta är det roligaste årets absoluta höjdpunkt och det största. Årets finaste spelning och årets höjdpunkt absolut. Ja nästa år ses vi här igen samma tid samma plats sade Anders och fick en lång , lång riktigt lång kraftfull applåd tillbaka. Jag såg att han var rejält tagen av detta mottagande. Efter sista låten  som var Jag vill vara din Margareta och Leende guldbruna ögonstod alla och klappade och stampade i golvet ni ska få ett extranummer så sjöng han så vackert som bara han kan i Amazing grace. Vi tackade ordentligt och styrde mot bussen nu hade vi en skön hemresa. Alla sjöng i bussen på väg hem alla var så glada och vi tackade chauffören innan vi steg av i Kristinehamn. Man längtar redan tills nästa års dans. Stort tack Fernandoz från hjärtat. N har de finaste hjärtan som finns i hela världen.
 
 
 
 
Fridens Mikael. 

Kommentera här: