Nationaldagsfirande i Filipstad 2017

 
 

Det är en av årets finaste dagar och självklart den högtidligaste av de alla Svenska flaggans dag eller om man så vill Sveriges nationaldag. Filipstads kommun var en av de första i landet med att på allvar fira Sveriges nationaldag. De börjar på tidig morgon sedan går det i ett hela dagen med trivsamma trevliga aktiviteter på troget och ja i hela stan. De tjuvstartar dagen innan och i år var det crusing sedan spelade John Lindbergs trio. Tog en sovmorgon och sov tills klockan blev halv nio vilket var skönt sedan steg jag upp och bryggde på kaffe fixa till lite frukost. Satte mig på min balkong och åt frukost mycket gott och fint. Såg den fina blågula flaggan vaja så fint i vinden.

 
 

Där satt jag och bara njöt av de fina väder som rådde. Duschade sedan och började göra mig klar klä på mig fin kläderna för fint skulle det vara idag. Tog min nya kortärmade skjorta på mig för vädret var så tilltalande vackert och fint.  Fåglarna kvittrade och jag var på ett allmänt trevligt humör.

 
 

Åkte sedan hem till mina föräldrar för de och min broder skulle också följa med upp till Filipstad. En liten stunds väntan så var vi på väg. Vädret var helt underbart strålande solsken så långt mitt öga nådde. Passerade Nässundet sedan Storfors på vår väg mot Filipstad. Så fint längs vägen sedan rullade vi in och parkerade bilen. Nu var vi framme och solen stod så högt på en nästintill klarblå himmel. Så gott på Lilltorget stod en massa fina veteranbilar och mopeder samt motorcyklar som man kunde beskåda och titta på.

 
 

På torget var det full aktivitet liv och rörelse.  Hasse som är konferencier kom fram och tog oss i hand och hälsade oss välkomna vilken tur med vädret även i år sade han. Filipstads kommun hade ett tält där de sedan skulle servera kaffe och en nationaldagsbakelse. Svenska kyrkan var på plats och en del andra organisationer. Vi strosade runt på troget och bara njöt av vädret och denna fina stad.

 
 

Snart skulle ett program börja i stadsparken dit begav vi oss herrarna Bertil och Bertil skulle bjuda på ett program i Gunde Johanssons anda. Gunde som var en trubadur från Filipstad och han som skrev Torparvisan till Sven Ingvars. Bertil Engh hette den ena den andra vet jag inte vad han hette i efternamn Jo Bertil Andersson.  Det var väldigt många som sökt sig dit för att lyssna på dom och de båda bjöd på ett mycket finstämt och fint program.  Applåderna avlöste varandra och glädjen var högt i luften. Klockan tre skulle nästa programpunkt vara Super Trouper de skulle bjuda på en show fylld med ABBA musik. Jag har bara hört talas om de förut men aldrig hört de live men nu skulle det för mig bli premiär. Läst om de hade jag gjort vilket var mycket bra.  Tog plats på en bänk på torget så jag skulle både se och höra bra men framförallt kunna få bra bilder. Så drog sig klockan mot tre och Hasse steg upp och pratade han hälsade alla välkomna och nu är det så dags bandet bakom är redo här välkomna Super Trouper. Ett färgsprakande intro inledde det hela. Sedan avlöste ett pärlband av hits. Money, money, Does you matter know, Super trouper, So long, Ring, ring det var ett prälband av hits som de bjöd på. Mitt i så sade ena gitarristen att nu ska vi lugna ner oss ta ett parti med lite lugnare melodier. Dacing queen tog sin början sedan bjöd de på Fernando det blev emellanåt rena allsången på troget i Filipstad. Bandet var så glad att få vara där och fira nationaldagen.  Vilken underbar publik och självklart kom Waterloo 1974 i Brighton.

 
 

Showen gick mot sitt slut men publiken ville inte sluta applådera det klappade mer och mer i händerna. Hasse steg åter upp på scenen wow vilken show så här mycket applåder har vi aldrig haft här på torget i Filipstad. Det blev ett extra nummer Thank you for the music fick avrunda och avsluta denna show. Efteråt var det så dags för prästen i Filipstads kyrka att hålla det traditionsenliga talet på nationaldagen. Det var ett varmt kärleksfullt tal som hon höll. Sean skulle det delas ut stipendier men då gick vi och åt mat vilket smakade mycket gott. Sedan tog vi nöjda och belåtna och rullade hemåt. Stort tack till Filipstad för detta fina firande. 

 
 

Kommentera här: