Recension Streaplers King river

Hej skrivit ihop en recension av Streapleras nya skiva King river.

Grupp: Streaplers
Titel: King river
utgångsår 2017
Skivbolag: Atenzia records
Betyg fem vargar av fem möjliga.

Denna plattan är bland det bästa Streaplers levererat på minst tjugofem års tid. Att ett band som snart varit verksamma i hela smått imponerande sextio år fortfarande har sådan energi, lekfullhet drivkraft att hitta nya starka originallåtar och sedan blanda upp dessa med väl valda covers är få band förunnat. Streaplers är ett band som räknas som ett av fundamenten grundpelarna i Svensk dansmusik jag svensk musik överhuvudtaget. Bröderna Liljeblad Göran och Håkan tillsammans med Gert Lengstrand och den tyvärr bortgångne Lasse Larsson samt Mats Alfredsson bildade Streaplers 1959 och resten är historia. Nu skriver vi 2017 och det är så dags för grabbarna från Kungälv att släppa sitt 58:e album. En skiva som inleds med den pigga glada Långt, långt härifrån. Det är en låt som Norske Rune Rudberg tävlade med i den Norska melodifestivalen den är skriven av Åsa Karlström, Mats Larsson och Schytts sångaren Peter Danielsson. Detta öppningsspår är riktigt starkt. Den följs utav en av skivans starkaste spår Utan ditt hjärtas slag Skriven av Henrik Göransson och Johan Fransson.

Medlemmarna i Streaplers är så enormt skickliga instrumentalister och de har tre duktiga sångare i Kenny Samuelsson, Kjetil Granli samt Anders Larsson det ger orkestern en enormt fin bredd som är en styrka här delar man på sången. Man har också rotat fram Chaps gamla dänga Sommaren är din Maria i en härlig version framförd av Anders Larsson. Haidi Krohn är en av vårt lands bästa textförfattare hon har varit inblandad och översatt fyra covers till denna skiva. Ljudbilden är så klar, stark och tydlig det genomsyrar hela plattan som är producerad av Streaplers, Anders Larsson samt Henrik Göransson. På de senaste skivorna har man alltid tagit med en låt på Norska. På denna platta sjunger Kjetil en original låt Fra alt til ingenting Skriven av Trond Ihle och Rogeir Haugen. Detta spår här till den starkaste och bland det största Kjetil Granli levererat på en Streaplers platta med sån djup och stark närvaro sjunger han så innerligt och förmedlar ut ett budskap som får oss att stanna upp och bara njuta. Varför skulle jag tveka Är en bugg låt i sann anda och med det klassiska Streaplers svänget That don´t make me a bad guy heter den på i original den har klätts med en svensk text av Ulf Georgsson. Shakin´Stevens är med på ett hörn med låten Rockin´the night away. En av mina personliga favoritlåtar på skivan är en låt vid namn Teardrops Bara älskar drivet i denna låt.

Streaplers tar denna nya platta till de högsta höjderna och befäster en position som ett av vårt lands största band. Skivan avslutas med en låt vid namn Hjärtat vet (The only love) Den sjunger Kenny Samuelsson som med sin mjuka varma stämma sprider så mycket värme över detta vackra alster. Sammanfattningsvis är detta ett album med många toppar höga höjder och inga dalar. Det är ett av Streaplers starkaste och bästa album på många års tid. Det är bara att ödmjukt bocka lyfta på hatten för dessa grabbar, ni har gjort det igen Grattis Streaplers. Betyget på en skala ett till fem ger jag plattan en sjua detta är en skiva som följer Streaplers receptet och det är starka original låtar, väl utvalda covers, några riktigt hjärtekrossande ballader, en låt på norska och så det härliga Streaplers gunget.

Kristinehamn 2017-06-23 Skrivet av Mikael.

Anonym
2017-06-24 @ 22:15:22