Supportens dag – Stort hjärta för IFK Ölme

 

I onsdags fick jag ett glatt samtal på min mobiltelefon det var Oscar på vår lokaltidning han arbetar på sportredaktionen där. Han berättade att det på söndag är något som kallas ”Supportens dag” Så jag har suttit och funderat på supportrar. Efter ett tag kom jag på dig Mikael och din bror Markus ni är så stora passionerade hängivna supportrar till IFK Ölme. Ja svarade jag snabbt vi är Ölmes största supportrar milt uttryckt. Jag skulle vilja träffa er ikväll om det går och intervjua er, det ska nog kunna funka svarade jag ska bara ringa broder och kolla av med honom. Ja gör så och ring tillbaka till mig sedan sade Oscar. Broder var i Karlstad ett ärende men klar så han åkte hem.

 
 

Ringde tillbaka och bestämde en tid sedan for jag hem och bytte om. Hämtade broder vid bussen sedan åkte vi ner till vår fina lokaltidning Nya Kristinehamns Posten. Där tog Oscar emot oss och vi slog oss ner i varsin fåtölj. Ja hur började allting hur fick ni hjärtat hur började ni tycka om och heja på IFK Ölme? Inledde han med.  Så inledde jag att jag supportat IFK Ölme sedan slutet av 90-talet det var vår kusin Bo-Göran Nilsson ” Bobbo” som var ledare i föreningen hans barn spelade där det var så det började. Min broder Markus berättade att han gick en kurs i webbdesign och nätverksteknik Ölme behövde hjälp med sin hemsida jag fick en provanställning. Så började allt för oss bröder.

 
 

Sedan satt vi och svarade på Oscars frågor. Han antecknade flitigt. Han frågade om lika årtal speciella händelser jag berättade om derby matcherna mot Degerfors IF. Min bror berättade att vi stått på Behrn Arena i Örebro i femton minus grader och kikat på en träningsmatch. Ja det är så mycket hjärta och kärlek vi känner för denna fotbolls förening. Den har gett oss bröder så mycket fina stunder mycket glädje såklart i form av seriesegrar och seriematcher där de segrat. Men den har också givit oss tunga stunder då vi ramlat ur en serie till exempel först då vi missade att ta steget upp till nya division ett sedan degraderingen från division två till trean från trean ner till fyran. Men framförallt nu sist seriesegern i ganska klar överlägsen stil i division fyra Värmland. 2003 slogs vi med Degerfors IF om seriesegern i division två i potten låg en kvalplats till Superettan en kvalmatch som hade gått mot Umeå IK. Ja svarade jag självklart hade vi på något sätt åkt upp. 2005 den 28 maj då vi slog ut allsvenska Kalmar FF ur Svenska cupen. Vi satt och bara njöt och snackade på allt medans Oscar ivrigt antecknade.

 
 

Stora spelare , Att prata IFK Ölme utan att nämna deras genom tidernas största spelare Magnus Ölme Johansson är inte värdigt och självklart hans broder Mikael Lill Ölme Johansson, deras far Leif – Johan som gjort så mycket för klubben. Spelare på senare år Viktor Olsson som är en av de mest fantastiska spelare jag sett. Tiden gick och vi alla kände oss nöjda dagen efter skulle vi träffas ute på vår favorit arena Ölme IP för att ta lite bilder till tidningen. Oscar hade så fint grävt fram en gammal bild på mig från 2013 då Ölme vann division tre och tog steget upp till tvåan. När slutsignalen går får jag kortslutning springer ut på planen och bara vrålar av ren sann äkta glädje. Det blev en helsida i tidningen inte så illa ett fint reportage om mig och broder och vårt stora hjärta för IFK Ölme men också för dansbandsmusiken. Allt kan ni läsa om i länken här sedan. Bilderna har jag lånat från Nya Kristinehamns Posten fotograf är Oscar Gustavsson samt Jessica Pettersson som tog bilden på mig resten av bilderna har jag och min bror tagit. Nu ser vi fram emot många, många år till där vi får åka runt och göra det vi bara älskar att heja på vårt älskade IFK Ölme. Stort tack till Oscar Gustavsson för ett mycket fint reportage. Under dessa två bilder finner ni länken till reportaget om oss bröder.

 
 

Fridens Mikael. 

http://nwt.se/kristinehamn/2017/03/16/personifierar-en-supporter?refresh=true

Kommentera här: