SM final i bordtennis Storfors BTK mot Eslöv i sporthallen Storfors

 
 

Det är ibland svårt att finna orden hitta och sätta orden på sin plats vad man tycker och tänker om vissa saker som händer och sker. Men en sak som jag alltid har lärt mig och förespråkat då det gäller idrott är RENT SPEL eller om man så vill FAIR PLAY. Jag kände en enorm glädje att Storfors BTK denna ”Lilla” klubb åter hade kvalificerat sig för en SM final i bordtennisens högsta serie för damer i Sverige. Men det som lite grusar min glädje inför finalen var att motståndarna till Storfors BTK,  Eslöv AI BTK tagit med en kinesiska som egentligen inte ska få spela. Reglerna säger för att man ska få spela slutspelet måste man ha spelar fem seriematcher deras kinesiska Li Xi Wen spelade bara fyra och borde således INTE ha spelat finalen. Men bordtennisförbundet avslår överklagan och helt obegripligt låter henne spela. Jag tar på mig skäms mössan och skäms. Jag trodde man ville vinna SM Guld med rent spel eller om ni så vill Fair play. Men nog om detta det är bara för sorgligt.

 
 

I mina och alla andras ögon är Storfors de stora vinnarna. Först var det arbetsdag för min del en trivsam och trevlig sådan. Skjutsade hem en arbetskamrat innan jag styrde hem för att byta om han även med en kort vila innan jag sedan drog iväg mot Storfors. En fin väg var det och väldigt fint väder där jag rullade fram. Lite mer än två mil är det allt till Storfors. Jag var ute i mycket god tid för jag ville inte stressa utan ha gott om tid på mig sedan få en bra plats på läktaren. Anders Hulth som är en av ledarna en av de verkliga eldsjälarna i Storfors BTK kom fram och hälsade mig välkommen det värmer. Köpte mig en kopp kaffe och en liten cocosboll gott och nu var jag redo för finalen.

 
 

Jag hade en sådan stark känsla att detta grejar Storfors detta vänder de på guldet ska ju till Storfors. Jag hade en vision att få åka upp dagen efter och se motståndarna Eslöv få vända hem utan guld. Hallen fylldes på med folk och stämningen var på topp det tjoades och klappades i händerna både högljutt och länge. Kom igen nu Storfors hördes på flera håll i hallen. Mariann skulle vara först ut i sin match hon mötte Kina eller kinesiskan och föll i tre raka set. Jessica Yamada steg vid bordet bredvid och spelade efter många fina både långa och tuffa bolldueller så vann hon sin match med 3-2. 1-1 stod det på tavlan nu i själva matchen. Lina Misikonyte klev in i hagen för att spela sin första match i finalen och inledde piggt och säkert i första setet vann första setet med 11-8 andra set blev en jämn historia där hon hade otur och förlorade med 10-12 själva matchen förlorade hon med 2-3 i set. Dags i andra hagen spelade Jessica Yamada mot Li där föll hon med 3-0 i set.

 
 

Jag tog lite kort och hejade ivrigt på flickorna. Mariann hade otur i sin match och föll med 1-3 mot Alex Galic  det stod 1-3 till Eslöv i matchen nu och det är först till fem man spelar. Lina Misikonyte var säkerheten själv när hon utmanövrerade sin motståndare Stefanie och vann med 3-1 reducerade till 2-3 i matchen. Nu var det åter spänning trodde hela tiden att Storfors skulle vända och vinna denna final match. Men det var Eslöv som vann nästa match och ökade på till 2-4 i matchen. Jessica Yamada steg in i hagen och bollade in för sin match. Sedan tog matchen sin början där Jessica inledde rappt och piggt i matchen men föll i första set med 8-11, De två nästkommande seten förlorade hon med 8-11 och slutligen 10-12 men där hon var nära att knipa set. När så Eslövs spelare slog in matchbollen fattade jag först inget allt blev så tomt och ledsamt. Flickorna i Eslöv jublade och guldhattarna åkte fram och på deras huvuden. Hela publiken ställde sig upp och applåderade Storfors BTK mer och mer allt kraftfullare blev applåderna för tjejerna i Storfors.

 
 

Jag ville inte sluta applådera det jag fått bevittna var ett av de finaste idrottsögonblicken någonsin synd bara att det inte fick avgöras med rent spel. Publiken vände om började sakta gå hemåt då Storfors kommunalråd Hans Jildesten uppmanade publiken att stanna kvar vi ska bara ha en liten prisutdelning sedan bjuder ett antal sponsorer däribland Sparbanken på tårta och kaffe. Det var rå rörande att se dessa tårarna på flickorna i Storfors de var så hjärtskärande äkta och fina. I stunden är man såklart besviken men jag tror med lite distans så är man nöjd med silvret. En av flickorna Hannah Hicks höll ett kort mycket fint tal och tackade alla. Anders och Tomas fick varsin present en tavla med massa bilder på och mera kramar. Alla ställde upp sig för en gruppbild. Jag är ganska dålig på Engelska så jag vågade inte prata med nån av spelarna men tackade en ändå för en fin final match. Jag tackade alla och begav mig sakta hemåt. Gratulerade Eslöv till SM - Guldet.

 
 

Skrev på min Facebook sida ett inlägg rakt från mitt hjärta.

”Att hitta ord ibland är inte det enklaste men en får göra ett försök. Igår var jag till den lilla bruksorten Storfors för att kika på SM final i bordtennis där deras duktiga flickor skulle spela SM final match nummer två hemma i Sporthallen mot Eslöv. Jag har vid flertal tillfällen och gånger under säsongens gång varit uppe och hejat på flickorna. Denna saga är så otroligt vacker och fin hur denna ”Lilla” Klubb kan vara en av Sveriges bästa och främsta. Fullsatt på läktarna och ett drag som gav mig rysningar. Jag ryser än idag utav det jag på plats fick uppleva. Det var ett idrottsögonblick som är ett av de allra finaste. Anders och Tomas som lagt ner hela sin själ, hjärta i detta och gjort ett enormt arbete (Ni borde få ett pris på idrottsgalan). Alla övriga såklart som också har del i detta men sedan spelarna , flickorna som fick mig att nästan fälla en liten tår på läktaren. Det spel den kämpa och laganda ni visade upp är så hjärtskärande fin att se. Ni gjorde detta som en stark grupp tillsammans.

 

 

Ni gjorde ert bästa tyvärr räckte det inte ända fram men ett silver är mycket bra gjort. Vill från mitt hjärta få tacka er alla som gav mig ett sånt fint minne att bära med mig. Applåderna på slutet ekar än och de tårar som kom var så äkta och värmde. Att sitta på läktaren klappa händerna är bara så underbart. Nu ser man fram och längtar tills nästa säsong för då ska Guldet till Storfors. Än en gång stort tack till er alla.” P:s för bilder kika in på min foto sida på Facebook Mickez fotosida.

 

Fridens Mikael. 
 

Kommentarer:

1 Tony:

Tack för ett spännande sportreferat.

Svar: Varsågod. Mvh Miikael.
Mikael

Kommentera här: