Recension Elisa Lindström Roses in the rain

Artist: Elisa Lindström
Skiva: Roses in the rain
Skivbolag Capitol Music Group AB

Producent: Amir Aly

Betyg: 4+

Elisa Lindström kom fram och upptäcktes av den stora massan när hon tillsammans med sitt nystartade dansband Elisa´s deltog i Dansbandskampen 2010. Det var en tävling som Elisa´s vann hon har även vunnit två Guldklavar som årets sångerska vid Guldklavegalan i Malung, Let´s dance och Körslaget är andra tävlingar hon vunnit.  Nu har Elisa spelat in och släppt ett nytt soloalbum sitt andra och hennes första helt på engelska. Detta är ett album som doftar country och det inleds med Save my day en svängig historia och låt som sätter tonen för resten av plattan. Elisa sjunger bättre än någonsin så stark, kraftfull och så rent och klart sjunger hon. Titelspåret Roses in the rain är så medryckande och den vill man bara dansa loss till. Den låten gick rakt in i hjärtat direkt. Singeln To the radio är härligt country gung som lyfter plattan ytterligare. Elisa har en otrolig charm och en stark scennärvaro hon sjunger så menat och hennes budskap når ut till alla och berör alla och en var.

I låten ”I don´t belive in love anymore” Plockar Elisa fram hela sitt register och visar varför hon fått så fina utmärkelser som årets sångerska. Denna låt hör till ett av skivans starkaste spår tycker jag. Hon når det högsta höjderna och hon briljerar med sin fantastiska röst som en porlande bäck sjunger hon ut varje ton och ord. Martin Almgren som vann Idol gästar och sjunger duett med Elisa i låten It´s over. Denna platta har en härlig mix och country doft i soundet tycker jag.

Tolvspår där lite fartigare låtar samsas med lite lugnare ballader allt är så snyggt producerat av Amir Aly. Comes and goes är skriven av Sulo Karlsson den sätter sig direkt vid första lyssningen. Den är så härligt medryckande och svängig. Elisa visar upp hela sitt register på skivan och ett par av spåren har hon varit med och skrivit det ger också skivan sin personliga utformning och prägel. I just want to come home skriven av Pelle Ankarberg/ Sara Nordenberg och Elisa själv är en otroligt stark och fin ballad med ett väldigt fint pianospel. Skivan avslutas med All small things skriven av Sara Nordenberg och Pelle Ankarberg detta hör till något av det finaste och varmaste Elisa sjungit in på skiva. Åter visar hon prov på varför hon är en av vårt lands populäraste artister så mjukt så underbart vackert sjunger hon fram varje bokstav så rörande fint. Helheten är att detta är ett starkt album med många höga toppar och få dalar. Elisa klara sin första engelskspråkiga skiva med bravur. Tack Elisa för att du sprider så mycket ljus och värme på vår jord. Lägger även med ett klipp från Lotta på Liseberg där hon framförde To the radio.

Mikael Redman.