Samzons bjöd på en fin danskväll i Storfors Kulturhus

 

För fyrtio år sedan närmare bestämt 1977 började dansorkestern Samzons att spela. Utgångsorten är Norrköping och jag tycker det är riktigt stort och respekt för en dansorkester som varit verksamma i så många år och åkt land och rike runt för att spela upp till dans. I dagens laguppställning är det Conny Adamsson som varit med längst och spelat han basar , spelar gitarr och sjunger, De övriga är Krister Karlsson, Jerzy Garcarz , samt Mattias Berghorn som hoppar in då han kan vikariera bakom trummorna han spelar annars i Jontez de fyra tillsammans bildar Samzons. Det är en av mina absoluta favorit orkestrar just för deras sätt att spela så genuin mogen dansmusik med så många fina melodier som värmer i själ och hjärtat. Jag låg på soffan hemma och slappade kikade på fotboll på tv:n vilket är skön avkoppling. Lagade mat mos och korv som smakade mycket gott. Började sedan att förbereda och göra mig klar duschade och rakade mig plockade fram kläderna jag skulle ha och packade ner dom.

 
 

Sedan cykelhjälmen innan jag cyklade ut till mina föräldrar. Jag och broder skulle låna pappas bil och åka iväg själva. Storfors här kommer Bröderna Brothers så var vi på väg och det var en fin väg inte så mycket trafik så det gick så smidigt att styra dit upp. Parkerade och steg in där satt Sven och Kerstin som vanligt dessa underbara arrangörer alltid så vänliga och trevliga. Hej på er pojkar sade de i kör. Stunden senare kom Conny i Samzons hej har vi sådant celebert besök av bröderna då är det bäst att vi spelar fint ikväll då. De andra blev också glada av att se oss tjenare på er Bröderna brothers sade Mattias. Upp på scenen steg dom och gjorde sig redo klockan slog fem. Mattias räknade in till aftonens första dans Jag tror på kärleken sjöng Mattias och ut på dansgolvet gled dansparen i en strid ström. Så lugnt och fint inledde dom och publiken dansade på applåderna är kraftfulla och värmande efter första låten.

 
 

En dag den sommaren signerad Anders Nordlund Fernandoz sångare tillsammans med Peter Månsson. God afton kära publik underbart att åter vara här i Storfors och spela upp till dans för er. Hoppas vi ska få en fin kväll tillsammans här fortsatte Conny. Vi ska öka farten lite grann i nästa dans Låt din kärlek växa sedan klämmer vi i med Om du vågar och vill. Några buggade de flesta dansade vidare och precis som jag och broder bara njöt av musiken. Sea cruise höll farten uppe innan det blev dags för aftonens första gammal en schottis kom. Så är det dags berättade Conny för herrarna att ta fram sina saxofoner och blåsa tillsammans i Amapola sedan tar vi Corrina Corrina. Så underbart vackert det låter när de blåser detta är verkligen rörande. Så låter så vackert så stämningsfullt när Krister och Jerzy blåser tillsammans de fick välförtjänt rejäla applåder av publiken efteråt.

 
 

Åter en låt hämtad från Fernandoz repa Små, små pojkar stora män vad det dags för att spela. Efter denna låt tog Mattias vid och klämde i med Galen i dig en gammal Thorleifs låt. Conny presenterade mjukt och fint nästa dans en klassiker Nyanser och i lag med den tar vi Saknar dig. På någon sekund var dansgolvet fyllt med massa härliga trevliga, fina människor. Jerzy hängde på sig  sitt draggspel. Ett äldre par skyndade fram och bara öste beröm över Samzons. Jisses vilken publik ni är helt otroliga. Tusen tack från hjärtat på begäran de får vi alltid från bröderna Så ska vi spela Mona Gustafssons Drömmarnas tid är förbi. Då blev jag och broder mycket nöjda och glada. Jag vill bara va en gammal man innan Conny aviserade att de skulle spela en kaffe vals innan paus. Så fint de spelar och danspubliken bara njöt för fullt. Jag och broder gick in slog oss ner nu skulle kaffe smaka mycket gott och en smörgås. Halvtimmen senare stod de åter på scenen Samzons och drog igång det igen med Blå var den stjärnenatt så fint det blåser i sina saxofoner Jerzy och Krister.

 
 

De ensammas promenad Arvingarnas låt kom som nummer två i denna dans. Applåderna var många och kraftfulla och Conny han såg så nöjd ut där han stod och spelade. Nu ska vi öka upp på farten När countryn kom till Skåne varsågoda. Nu byttes stilen från foxtrott till bugg. Kärlek och längtan är en av de finaste och bästa låtar på Samzons repertoar som de spelar. Mattias klämde sedan i med Om änglar finns. Vi har lovat mer kultis Pariserpolka och åter så åkte dragspelet fram och Krister tog klarinetten och spelade. Inte så vanligt med klarinett i en dansorkester men desto roligare för mig som lyssnar.  Vi ska nu bjuda er på och spela en Christer Sjögren låt Livet det har varit gott mot mig efter det ska Mattias sjunga om Tusen ängars blommor. Ett äldre par gjorde sig redo att dansa iväg och damen log mot grabbarna det här gör ni så fantastiskt bra. Så tog dansen sin början och runt på dansgolvet gled dansparen och bara njöt. Ja kära publik sade Conny vi är i Värmland då ska vi också spela Vikingarna Kan man älska nån på avstånd denna gigant till låt som blivit så stor.

 
 

En lugn dans byttes ut mot en snabbare Peppelinos bar innan Krister och Jerzy åter hängde på sin sina saxofoner och blåste så fint i Forever and ever det låter så mäktigt och så storslaget med dubbla saxar tycker jag. Alla danskvällar har ett slut så även denna vi har nått fram till sista åket sade Conny. Vi vill tacka er alla som kommit hit ikväll för att dansa till Samzons från Norrköping, tack till Sven och Kerstin. Sista dansen ut ska först bli Varje natt sedan Du läser mellan raderna Carina publiken svarade med att ge de en rejäl applåd. Ut på golvet gled de för sista gången ikväll och Mattias sjöng första låten innan Conny tog vid och avslutade Ja du läser mellan raderna Carina jag vill så gärna tro att det blir du och jag. Vi snackade lite med grabbarna tog de sista bilderna innan vi också tackade Sven och Kerstin och styrde sedan hemåt. Tack Samzons för en fin minnesvärd danskväll ja en av årets finaste.

Fridens Mikael. 

Kommentera här: