Säsongens sista seriematch för IFK Ölme

 
 

Det är alltid på något sätt lika vemodigt varje år så där i slutet av september månad eller början av oktober månad då laget i mitt hjärta IFK Ölme spelar säsongens sista seriematch. I snart tjugo år av mitt liv har jag givetvis självklart självmant valt att supporta ge all min kärlek till fotbollsföreningen IFK Ölme från staden Kristinehamn. Ölme är ett samhälle som ligger en mil från Kristinehamn mellan staden och Karlstad. Där ute på Ölmeslätten har de sin hemmaarena Ölme IP. Hur många matcher jag genom åren har sett med mitt stora favoritlag kan jag inte svara på men räkna själva nästan tjugoår och antal seriematcher hemma och även bortamatcher som jag varit iväg på. Jag har inte sett alla bortamatcher men bra många ändå genom alla dessa år. Det är en del av livet att resa runt i vårt land Sverige och supporta heja på laget och grabbarna ute på planen. Fotbollen har blivit en sådan självklar del av mitt liv att resa runt självklart ut till IP det är det man laddar för och bara älskar i livet. Denna förening som jag mycket tack vare min kusin Bo-Göran började hålla på supporta, hjälpa till ideellt i det är kul. NU får jag lägga ännu en säsong bakom mig som en stor trogen supporter.

 
 

Det var således dags att åka ut till Ölme IP en sista gång för denna säsong och bevittna den sista seriematchen i division tre Västra Sveland. IFK Ölme har i många års tid ja decennier varit Kristinehamns bästa och ledande fotbollsförening. Det är jag så starkt övertygad om att vi alltid kommer att vara. Vi har den bästa organisationen ja allt typ. För motståndet denna sista seriematch skulle KB Karlskoga svara för. Ett lag som hade en enorm press på sig när de kom ut till IP det enda som räknades för deras del var seger plus att de behövde få de andra resultaten med sig. Ölme hade redan fixat nytt kontrakt och kunde spela ut utan press. Vädret var väldigt fint soligt och skönt perfekt för en fotbollsmatch.

 
 

Vi rullader ut till IP och köpte matchlotter av Roger som alltid står i entrén och tar betalt. Sedan var det dags att köpa en kopp kaffe av Johan som stod i kiosken. Så drog sig klockan mot två och matchen skulle ta sin början vädret var ljuvligt och hur gott som helst. Vi kunde vid oavgjort eller vinst spela ner KB Karlskoga till division fyra. Så blåste domaren igång spelet och matchen började. Lite halvchanser åt bägge håll i början innan KB tog ledningen det gjorde det ack så viktiga första målet i matchen. Det dröjde till matchminut trettiofem innan IFK Ölme kunde kvittera och det stod sig halvleken ut. Inför den andra halvleken var KB Karlskoga tvungen att flytta fram positionerna för att göra mål och på så vis vinna matchen. Men en bit in på andra halvleken så var det hemmalaget IFK Ölme som tog ledningen med 2-1. Efter målet fick Ölme vind i seglen och det såg ganska bra ut. Men i matchminut åttio fick KB Karlskoga straff vilken de satte i mål till 2-2.

 
 

Tyvärr hade matchen en stund innan börjat spårat ur med en massa grova fula ord och efterslängar. KB:s lagkapten blev så arg att han röt till sina spelare att lägga fokus på rätt saker i matchen. Det skulle delas ut totalt fem röda kort. Själv tycker jag domaren tappar matchen en del Ölmes tränare Fredrik blir uppvisad på läktaren. Det blev många fula sparkar kapningar på slutet. Desperationen syntes i Karlskoga spelarnas ansikten Skynda, skynda som Gunde skulle ha uttryckt det. Klockan tickade mot nittio och nu selade man på stopp tid. Jerker i Ölmes mål fick göra ett par riktiga kvalificerade och svettiga räddningar. Domaren satte pipan i munnen och blåste av matchen. Så ramlade flera av KB:s spelare ihop gråtandes på gräset de hade just blivit degraderade till division fyra. Idrott kan vara helt underbar men också väldigt grym. Alla resultat gick Karlskogas väg denna eftermiddag det som saknades var ett mål så hade KB spelat kvar i division tre. Jag vill rikta ett stort tack till IFK Ölme samtliga spelare, ledare och alla övriga för denna säsong. Man ser redan fram emot nästa säsong som innebär fortsatt spel i division tre. Då ska vi åter stå på vår plats ute på IP och skrika oss hesa heja på grabbarna.

 
 

Fridens Mikael.

Kommentarer:

1 Anders Carlsson:

Surfade in på din Instagram och såg tävlingen - mannen på fotot är givetvis Anders Eldeman!

Svar: Tackar för svaret ... Om ett litet tag kommer jag dra en vinnare som av mig vinner en trisslott.
Mvh Mikael.
Mikael

Kommentera här: