En fin tur till Ljustjärnen

 
 

Norr om Kristinehamn ligger något som heter Mörke och Ljuse tjärn det är två tjärnar som är så fina att besöka. Vid Ljustjärnen ligger ett fint mysigt vindskydd. Där kan man grilla korv fika eller bara sitta ner och njuta av den fina naturen och utsikten.

 

 
 

Fram styrde jag svängde av vägen och körde in på en skogsväg som jag fick köra på en bit innan jag kom fram till tjärnen. Gick ur bilen och tog lite kort innan jag hittade en liten skogsstig som jag promenerade in på en liten kort bit fann jag kantareller så jag gick tillbaka och hämtade hinken i bilen. Den där skogsstigen verkade så intressant så jag fortsatte att promenera på den. Hittade lite mer kantareller som jag gladeligen plockade ner i min hink.

 
 

Denna stig intresserade mig så djupt och så mycket att jag fortsatte på den utan att egentligen veta vart jag gick eller vart jag var på väg. Jag följde stigen som försvann länge och längre bort där jag skulle ha vänt gick jag vidare. Jag gick och gick hamnade lite ur kurs så jag fick söka mig tillbaka fick gå en ganska lång omväg genom en myr och lite sumpmark gick jag vandra.

 
 

Efter ett bar tag så hamnade jag på rätt spår och väg kom till något som hette Bromossen den vägen följde jag och efter en stunds promenerande till så kom jag på rätt spår och slutligen fram till bilen. Nu skulle det bli så skönt att gå sista korta biten fram till Ljustjärnen där skulle det smaka mycket gott med en kopp kaffe och en smörgås. Vädret var hur underbart som helst en stor värmande sol på en nästintill klarblå himmel och en lätt ljummen vind i luften.  Satt där och bara njöt av denna stund och dag som övergått till kväll innan jag styrde bilen hemåt då kom regnet.

 

Fridens Mikael. 

Kommentera här: