Filipstad i foto en promenad på långfredagen

 
 

På långfredagen tog jag mig en tur upp till den fina staden Filipstad dels för att titta på motorcyklarna som skulle rulla in i staden då det är motorcykelpremiär. Men också för att gå en konsert med Slottsbrons musikkår och drillflickor som skulle ge en konsert där man skulle spela och bjuda på Sven Ingvars musik. Jag tog mig en riktig lång promenad runt i denna fina stad och fotograferade en massa fina bilder.

 
 

Lite kort historik om Filipstad.

Filipstad ligger i en dalgång mellan sjöarna Lersjön och Daglösen. Mellan dessa rinner Skillerälven, som slingrar sig genom centrum, och förbi Nils Ferlin-statyn vid Stora torget. År 1904 är ett viktigt årtal i Filipstads historia. Då startades nämligen ett bageri, som senare fick namnet Wasabröd och som är världens största knäckebrödsfabrik. Oxhälja är en marknad med anor från 1600-talet och går av stapeln den första helgen i september varje år. Varje år besöker uppemot 150 000 människor Oxhälja

 
 

Efter att motorcykelåkarna lämnat staden gick jag runt och tog en massa fina bilder. Det är så fint i Filipstad mycket av den gamla bebyggelsen har det bevarat och vårdat. Gick förbi mitt gamla gymnasium och tittade eller jag var på tre skolor. En skola där jag gick plåt och svetsning en där jag hade skolämnena och en tredje som jag åt mat på.

 
 

Vandrade förbi den fina Skillerälven som flyter genom staden. Upp och ner till järnvägsstationen som sedan många år är stängd och inte i bruk. Ett stenkast därifrån ligger Filipstads största arbetsgivare Wasabröd. Promenerade vidare och tog mer bilder. Passerade Bergsskolan som utbildar ingenjörer. Fann något jag aldrig sett förut ”Möjligheternas trädgård” Fint var det verkligen.

 
 

Satte mig där en stund och andades in lite frisk luft innan det så var dags att gå tillbaka in mot stan igen passerade Ferlin skolan där jag tog de sista bilderna. Solen hade börjat sakta gå ner och jag kände mig väldigt nöjd med denna fina heldag i Filipstad.

Fridens Mikael.

Kommentera här: