Stämningsfull konsert – Slottsbrons musikkår med drillflickor en hyllning till Sven Ingvars

 
 

Under långfredagen skulle det i Filipstads Folkets hus arrangeras en konsert där Slottsbrons musikkår tillsammans med drillflickor skulle ge en hyllningskonsert med bara Sven Ingvars musik. Detta var ett tips jag fick av Magnus som arbetar som reporter på vår lokaltidning Nya Kristinehamns posten. Han är nämligen med och spelar blåsinstrument i Slottsbrons musikkår. De skulle under långfredagen i bio salongen i Filipstads folkets hus ge en konsert med bara Sven Ingvars musik. Medverkade skulle även drillflickorna göra konferencier skulle vara den välkända Britt Enders och för sången skulle en för mig ny bekantskap svara för Malin Elvin. Efter att jag ätit en utsökt middag på Köket så gick jag mot folkets hus som ligger precis bredvid. Där hade det redan samlas lite människor. Klockan tre skulle konserten ta sin början. Det bjöds på kaffe ute i foajén och även cider fanns och lite tilltugg i form av chips.

 
 

Tjugo kronor kostade biljetten till konserten. Ett fint programblad fick jag med där det stod vilka låtar de skulle bjuda och spela. Mannen som tog emot entrén frågade om jag behövde ett allsångshäfte? Nej svarade jag Sven Ingvars låtar de sitter på något vis i ryggraden eller finns inpräntade i var människas huvud det är texter som alla kan utan och innan. Det började fyllas på med mer människor. Det var en god uppsluppen stämning bland besökarna. Så öppnades dörrarna och in strömmade publiken.

 
 

Klockan slog tre och Pär som var dirigent i Slottsbrons musikkår skojade med publiken och frågade varför alla satte sig längst bak. Jag väntar på ett tecken så vi kan starta och köra igång. Så kom tecknet mina damer och herrar jag vill presentera vår konferencier Britt Enders hon skulle hålla i allt. Hej på er alla sade hon mår ni bra ja svarade publiken i kör. Vi ska ge er en konsert med bara Sven Ingvars musik så presenterade hon vilka som skulle vara med. En tjej som jag aldrig tidigare hört talas om blott 18 år gammal Malin Elvin skulle sjunga.  Så drog de igång med första låten ”Te dans med Karlstadtösera” Ett potpurri. Publiken klappade takten och det lät riktigt bra så kul att höra låtarna i en liten annan tappning.

 
 

Min gitarr kom likaså Vid din sida och Det var dans bort i vägen välkända låtar och klassiker. Jag lutade mig tillbaka och bara njöt. Vilken konsert jag bjöds på Slottsbrons musikkår är så otroligt skickliga och duktiga att spela. Britt berättade lite historier om turnéminnen som hon haft när hon uppträtt spelat tillsammans med Sven Ingvars. Nu ska vi välkomna en tjej som heter Malin Elvin hon var släkt med Keith Elvin en välkänd musiker. Hon ska sjunga Anita som Sven Erik Magnusson tonsatt det gick ett sus genom publiken. Detta stycke denna låt är något av det finaste och bästa Sven Erik sjungit. Så började hon sjunga de första raderna och jag satt helt stum och rös i kroppen. Vilken röst detta var bland det finaste jag någonsin hört. Vi var många som bara rös vilken röst jag kände tårar i ögonen. Och vilka applåder hon fick de var kraftfulla och långa. Sedan hade hon en enorm utstrålning på scenen.

 
 

Någon att hålla i hand var nästa nummer och låt då kom drillflickorna in och förstärkte. Det ser så elegant ut när det svänger loss och hjälper till. Jag satt och njöt av en fantastisk konsert som var något av det finaste och bästa jag hört. Dirigenten Pär berättade för publiken att Slottsbrons musikkår funnits i hela 115 år. I Filipstad fanns Gunde Johansson han skrev en låt som heter Torparvisan eller som Sven Ingvars brukar säga Torparrock. Klapp, klapp publiken var med på noterna. Nu ska jag få be att sjunga sade Britt Två mörka ögon och det lät fantastiskt om hennes röst. Efter Byns enda blondin var det så dags för ett stort nummer och låt. Så många mil så många år sade Pär detta är vår hyllning till Sven Erik. Så fint de spelade och vilket arrangemang på låten. Många var det som säkert fällde en tår. Jag kunde inte hålla tillbaka känslorna. Publiken ville inte sluta applådera efteråt det pågick i någon minut.

 
 

Ja vi har nått och kommit fram till slutet vi vill tacka alla ni som kommit för att lyssna på oss sade Erik. Vi ska spela vårt extranummer Börja om från början men det ska vi inte göra. Tack för att ni kom hit och lyssnade och åter steg Malin fram och sjöng. Så klar så mjuk så gudomlig vacker sångröst. Alla klappade takten drillflickorna gjorde sitt. Applåderna ville aldrig tystna. Ja tusen, tusen tack sade Pär ska vi ta Början om från början en gång till så tar ni i och sjunger med. Alla sjöng så fint. Efteråt gick jag fram för att tacka. Britt och Malin fick skriva sina autografer på programbladet. Ja sade Magnus var det värt resan upp eller ska jag ge dig bensinpengar hem. Det behövs absolut inte svarade jag snabbt detta var något av det finaste jag lyssnar till. Så fint att höra låtarna i en annan tappning. Vi ses väl på sjätte juni frågade Pär publiken ja svarade alla i kör. Tack för denna fina minnesvärda konsert till alla inblandade.  Mycket nöjd promenerade jag vidare.

Fridens Mikael.

Kommentera här: