Fin dagstur i Värmland med broder

 
 

Något väldigt fint som vi bröder alltid ör tillsammans varje år då vi har semester det är en dagstur någonstans i Värmland. I år var inget undantag vi hade noga planerat vår resa vart och hur vi ville åka. Det är så skönt och samtidigt fint bara jag och broder som åker iväg ensamma. Vi bestämde oss för att åka tidigt iväg och inta äta frukost ute i det fria. Bryggde på kaffe hemma gjorde och packade ner lite smörgåsar så drog jag sedan iväg hem för att hämta min broder så skulle vi dra iväg mot Degerbyn och Värmskog som skulle bli dagens första stopp ja efter fika stoppet. VI styrde iväg och det var väldigt varmt tempen steg en bit över trettio grader. Så gott att sitta och köra bil men det gick så smidigt och bra. Styrde och svängde av fann efter ett tag Grums kyrka här blir perfekt att stanna så fram med campingbordet och stolarna här skulle fikas.

 

 
 

Så gott sitta ute i naturen och dricka förmiddagskaffe och äta en något sen frukost. Så gott att sitta ner och bara slappa. När vi så fikat klart skulle vi fota kyrkan och till min glädje så var dörren öppen så jag gick glatt in. Men det byttes snabbt längst fram stod en kista aj, aj tänkte jag begravning. Jag smög ut från kyrkan sade till broder att vi måste dra det r begravning vi tog de sista bildrna och for sedan vidare. Nu tog vi sikte på Degerbyn och Värmskogs lanthandel där vi skulle köpa oss varsin glass. Så mysigt liten fin lanthandel jag älskar att besöka och handla i dessa små lanthandlare här i Värmland. Vi satt utanför och på den tiden stannade många bilar till så fint att folk i bygden ställer upp och handlar i affären.  Vi tog lite kort och åkte sedan vidare till Värmskogs kyrka där stannade vi och jag tog mig en god kopp kaffe till utanför kyrkan. Där vi stod såg vi bort till det berömda räk caféet. Men vi sade direkt då vi såg den långa kön dit ska vi inte vi styr mot Arvika.

 

 
 

På vägen dit såg jag en skylt Stavnäs K:A där svänger vi in och tar lite kort. Jag knäppte första bilden på kyrkan så började kyrkklockan att ringa nej tänkte jag och smög mig fram. Utanför kyrkan stod begravningsbilen vi fattade direkt och smög därifrån direkt och styrde vidare. Klässbol fick bli nästa stop där hittade jag ett väldigt mysigt café och ställe som hette Kaffestugan där sia vi fik sade jag och broder i kör. Det var väldigt mysigt och gott så sköt att sitta ner. Kaffe och morotskaka med lite grädde till var utsökt. Sen fortsatte vi på vägen ner till den lilla hamnen i Klässbol. Vi gick ner till vattnet och slog oss ner på en brygga och njöt av den fantastiska fina utsikten och solen som värmde så gott oss båda. Sedan skulle vi leta oss till Klässbols parken och efter en liten stunds kärande fann vi Klässbols folkets park.

 

 
 

Jag fann en liten pall som vi lånade så vi kunde komma in och ta lite bilder. Detta är riktig äkta nostalgi kände och tänkte jag. Här har flera stora band och artister uppträtt och spelat. Vi gjorde en liten videoblogg tog de sista bilderna innan vi rullade vidare. Mot Arvika sade vi i kör vädret var helt underbart det värmde så gott en stor sol när vi stannade till och parkerade bilen. Steg ur och sträckte på mig så skönt att vara framme här. Tog fram kameran och tog en massa fina bilder i stadsparken eller vad den heter och kallas för. Slog mig ner en kort stund på en bänk. Gick in på turistbyrån för att köpa en vykort över Arvika. Vi promenerade runt i denna fina stad och tog en massa fina bilder. När vi gått runt ett bra tag så började vi bli hungriga så vi gick till en restaurang och beställde in varsin pasta rätt och detta var bland det mest fantastiska jag nånsin ätit. Vi satt en bra stund efter maten och bara njöt paltkoma deluxe. Planerade så sakta för rutten vi skulle köra hemåt.

 

 
 

Först åkte vi och tankade lite innan vi for vidare hemåt. Vi kryssade och körde så lugnt fram på vägen och det värmländska landskapet bredde ut sig så fint. Svängde av till Gillberga kyrka som låg så vackert belägen med så fina omgivningar. Dagens sista stopp blev Hasslerudsparken utan för Värmlands Nysäter där tog broder de sista bilderna innan vi sedan styrde hemåt. Nöjda med en fin dagstur tillsammans. TACK Värmland för allt det fina ni visat för oss.

 

 
 

Fridens Mikael.

Kommentera här: