Julmarken i bygdegården i kväggeshyttan en fin tradition

 

Så har det då redan gått ett helt år sedan sist. En av årets absoluta och finaste höjdpunkter och även en av årets absolut finaste och viktigaste traditioner är utan tvekan julmarknaden uppe i bygdegården som ligger i Kväggeshyttan någon mil norr om Kristinehamn där jag bor. För väldigt många år sedan blev hela vår familj medlemmar i bya laget och genom alla år har vi flertal gånger åkt upp dit på en massa olika evenemang. Valborgsfirande, midsommarfirande, musik kvällar, allsång och främst en av för mig årets absoluta höjdpunkt julmarknaden. Det är något jag ser fram emot och längtar till att få åka dit upp är så trivsamt och fint. Men lika mycket är att få köpa julgröten och skinksmörgåsen är minst lika viktig. Och den goda hemmagjorda senapen som Helena gör. Det fina är att alla som jobba i med och omkring bygdegården i styrelsen i köket eller med vad som är så otroligt fina människor. Det lägger ner ett riktigt stort hjärta, själ och arbete på ett fantastiskt beundransvärt sätt. De gör allt ideellt och de gör det så fint tillsammans. Det är en enorm glädje att få åka dit.

 
 

Mamma och min broder skulle också följa med dit upp. Efter lite små ärenden på stan var vi så på väg upp mot bygdegården. Lite, lite snö fanns det kvar på marken men den höll tyvärr på att regna bort. Fram kom vi och parkerade bilen sedan gick vi sakta upp mot bygdegården. Utanför satt det en kille som sålde en massa prydnadssaker som han fått. Vi steg on och hälsade glatt på ett par vi känner. Stannade till och köpte lite lotter av Barbro åh så bra att du har med dig kameran och tar lite bilder sade hon till mig. Ja självklart svarade jag för jag brukar ta lite bilder som jag sedan sikckar till henne som de har med i sitt medlemsblad.

 
 

Efter att vi gått runt en liten stund kikat på allt det fina så var det så dags för julgröten och skinksmörgåsen och gud så gott det smakade och Helena som hon heter gör en egen hemlagad senap den är så rysligt god. Vad gott det smakade där vi satt och åt en trevlig herre vid namn Björn kom förbi och hälsade glatt. Är allt till belåtenhet ja svarade vi och mycket mer därtill detta är så fantastiskt. Gick ett varv till och köpte en sån söt fin liten tomte det var väldigt fint tillverkad och gjord. Pratade med lite mer folk och passade på att berömma alla för det fina arbete de lägger ner ett arbete rakt från hjärtat. Köpte en fin liten duk med så nu kände jag mig väldigt nöjd med allt på julmarknaden. Tackade alla ordentligt innan vi styrde sakta hemåt då hade regnet tilltagit lite mera. Nu längtar man redan tills nästa års julmarknad redan.

 
 

Fridens Mikael.

Kommentera här: