Hemma match i sporthallen Storfors BTK – IK Juno 6-2

 
 

Storfors är en liten bruksort i Östra Värmland som har en del att vara stolta över men något av det främsta som verkligen satt denna ort på Sverige kartan är deras framgångsrika och duktiga bordtennisdamer. De gjorde som man ibland kan säga det omöjliga med små medel så tog de steget upp till Pingisligan som är den högsta serien för damer i Sverige. Väl där så nöjde man sig inte utan satsade och satsningen slog väl ut. Det blev förra året SM final för flickorna. Nu är det en ny säsong och nu väntade två hemmamatcher denna helg. Först ut den match jag skulle bevaka och titta på mot Juno sedan på söndagen skulle de ta sig an Team Mälarenergi. Jag gick upp tidigt och satte mig och fyllde i mitt stryktipssystem som jag gör varje lördag lite frukost på det innan jag så bytte om och drog iväg mot Storfors.

 
 

Gick in på Coop och tippade sedan bar det iväg till sporthallen. Fram till sporthallen kom jag och parkerade bilen sedan steg jag in. En kopp kaffe en nybakad kaka ett litet frivilligt bidrag som jag alltid lämnar till klubben. Slog mig ner på läktaren nu var jag redo för match. Spelarna bollade in så skulle matchen ta sin början. Speakern hälsade alla välkomna och spelarna gjorde sig redo för spelarpresentation. Först ut för Storfors var Hannah Hicks hon skulle möta Sofia Westholm och på andra bordet inledde Katerina Toliou för Storfors mot Anastasia Burkova. Hanna hamnade i tidigt underläge med 3-0 i första setet i andra matchen stod det i inledningen 4-4. Det blev två svåra först set för Storfors spelarna som de förlorade Hannah med 5-11 och Katerina med 4-11. Andra set hamnade Hannah i underläge med 4-8 och föll med 4-11. Katerina föll med 9-11 och bägge spelarna låg under med 0-2 i set. Hannah skärpte till sitt spel och knep det tredje setet klart med 11-5 och av bara farten tog hon det fjärde setet knappt med 11-9. Katerina vann tredje setet med 11-5 för att i fjärde förlora med 5-11 och Juno hade tagit ledningen med 1-0 i matchen.  Avgörande set för Hannahs del blev aldrig spännande hon var ganska överlägsen och spelade hem setet med 11-5 och matchen så hon kvitterade till 1-1 i matchen. Dags så för Storfors nyförvärv att göra entré Afrikas bästa spelare Dina Meshref Hon hade inga som helst problem i sin match och vann i tre raka set och gav Storfors ledningen med 2-1 i matchen.

 
 

På läktaren hejade publiken ivrigt på och med taktfasta händer som slogs emot varandra klappade publiken igång Storfors tjejerna. Kom igen Storfors hördes flertal gånger från läktaren. Hannah Hicks klev in för sin andra match för dagen hon ställdes mot Anastasia Burkova där Hannah föll med 6-11 i första setet. I andra setet följdes spelarna åt men det var Anastasia som var den starkare och vann setet med 11-8 och det tredje 11-5 ganska klara segersiffror och i matchen stod det nu 2-2. Jag gick och tog en kopp kaffe till när jag kom tillbaka hade Katerina Toliou börjat sin match mot Huda Mustafa där hon inledde i första setet med att ta en ledning på 7-3 en ledning hon inte släppte ifrån sig. 11-7 blev segersiffrorna i första setet i andra set blev det betydligt jämnare och hon förr slutligen med 8-11 men vann resten och gav åter Storfors ledningen med 3-2 i matchen. Åter dags för nyförvärvet Dina Meshref hon slog enkelt Sofia Westholm i tre raka set 11-5, 11-6, 11-3. Storfors hade nu rykt åt sig en ledning med 4-2 i matchen.  Då det var dags för dubbel Storfors ställde upp med Mariann Juhàsz i par med Lina Misikonyte de ställdes mot Huda Mustafa och Arina Singeorzan där skulle Storfors tjejerna visa sig vara starkast efter många fina långa boll dueller vann dom med 3-2 i set.

 
 

I matchen stod det nu 5-2 till Storfors inför de fortsatta singelmatcherna. Storforas valde att göra ett byta så istället för Hannah klev Lina in och spelade.  Lina var det starkare av de två och vann med 3-2 i set efter att de två sista setet slutat 6-11, 11-6 och Lina kunde således slå in matchbollen för Storfors till publikens vilja jubel och enorma glädje. Alla ställde sig upp och gav bägge lagens spelare en lång rejäl applåd. Det fina var en av ledarna i Juno ställde sig upp och applåderade tackade publiken för den härliga stämningen och att de hejade så bra. Det var fint gjort tyckte jag. Storfors spelade bra lite upp och ner i mellanåt i vissa matcher men det gör jobbet och tar poängen och det är det som räknas. Jag vill rikta ett stort tack till hela föreningen Storfors BTK Anders och Tomas som gör ett jätte fint arbete som ledare och alla övriga Gunn Britt vid entrén som säljer lotter och lite allt i allo och Kenneth i sekretariatet alla övriga som hjälper till. En sak är säkert i år ska Guldet till Storfors. Tack till spelarna som bjöd mig på sån fin underhållning och spännande matcher.  Matchen på söndagen såg inte jag men den vann Storfors över Team Mälarenergi med klara 6-0.

 
 
Fridens Mikael. 

Kommentera här: