Ishockeymatch i Nobellhallen BIK Karlskoga – Södertälje SK 2-0

 
 

Ibland blir matchbilden ett och slutresultatet något helt annat. Det fick jag ganska surt bevittna då jag åkte till Karlskoga för att se BIK Karlskoga möta mitt stora favoritlag sedan mer än trettio år i mitt liv Södertälje Sportklubb. Jag var bara drygt tio år då jag såg Södertälje spela och främst min stora favoritspelare och idol som är en stor orsak att just SSK blev mitt favoritlag hans namn är Anders Eldebrink. Ja resten är historia där och då nånstans i tredje , fjärde klass i skolan blev Södertälje mitt favoritlag och så har det varit sedan dess. När man ’r ung är det vanligt att man byter lag och så vidare men det har aldrig intresserat mig jag har lika starkt och troget i alla år hållit fast vid mitt älskade Södertälje. Nu var det så åter dags att åka och se mitt lag spela match denna gång blev det en kort resa dryga två och en halv mil till Karlskoga från Kristinehamn där jag bor.

 
 

Kom fram och parkerade bilen steg in för att köpa ett matchprogram en ordningsvakt frågade om jag skulle stå på läktaren jag har redan köpt biljett ska bara köpa mig ett matchprogram svarade jag. Sedan gick jag runt till baksidan och steg in på bortastå. Det hade redan kommit en del SSK supporters dit vilket var kul att se. Träffade min kompis Per och hans son. Spelarna gled ut på isen för att värma upp innan signalen gick det var dags för ismaskinen arr spola isen. Så dånade musiken igång till ett litet fyrverkeri åkte hemmaspelarna ut på isen. Stunden senare kom så SSK spelarna in till supportrarnas vilda glädje.  Innan matchen uppmärksammades BIK Karlskogas spelare Fredrik Höggren han har spelat 600 matcher i Hockeyallsvenskan flest av alla han har varit med under alla år sedan serien infördes. Lite kul då han är från min stad Kristinehamn.

 
 

Så släpptes pucken och matchen började. Detta var en väldigt viktig match för bägge lagen. Efter 4.11 så drog Södertälje på sig matchen första utvisning genom Stefan Johansson. Södertälje spelade riktigt bra i boxplay och fredade sin zon och mål från påhälsning. BIK Karlskoga uträttade inte mycket i sitt numerära överläge. 10.30 in i första perioden var det så SSK:s tur att få spela med en mar mer det efter att Carl Berglund åkt ut för en tripping. Men Södertäljes numerära överläge var lika ide och händelsefattigt som Karlskogas.

 
 

Första perioden var Södertälje väldigt aggressiva och tryckte på de kom i anfall efter anfall och skapade mänger med målchanser utan att lyckas få in pucken i mål. Första perioden gick klart till Södertälje. BIK Karlskoga hade inget spel de slog mest ifrån sig pucken lade sarg ut det var riktigt tråkigt att titta på. 0-0 stod det efter den första perioden jag gick för att köpa mig en kopp kaffe och en korv med bröd det är något man alltid måste ha då man är och titta på ishockey. Så kom spelarna in på isen dags för andra perioden det var SSK som fortsatt höll i taktpinen och efter 1.27 skapade man ett rejält tryck mot Karlskogas mål utan att lyckas få in pucken.  BIK.s målvakt Joel Eriksson Ek spelade mycket bra och gjorde flertalet kvalificerade räddningar. Södertälje tryckte på och BIK fortsatte att slå bort puckarna. 3.41 drar BIK på sig en utvisning och SSK skulle få chans att spela fem mot fyra. Det var ett poweplay som inte resulterade i så mycket. 7.04 skapar Södertälje ett jätteläge i spel två mot en men pucken tog i utsidan av stolpen. Bägge lagen drog på sig varsin utvisning innan andra perioden var till ända som även den slutade mållös. Efter två spelade perioder var det Södertälje som hade det mesta av spelet och BIK Karlskoga som mest slog ifrån sig puckarna Södertälje kom i flera farliga lägen. 0-0 inför den tredje perioden.

 
 

Södertälje hade det mesta av spelet med pucken ville inte in i mål. I den tredje perioden gick det till 5.19 då fick Karlskoga sin första riktiga målchans och efter ett fint förarbete satte man 1-0 till publikens jubel. Kändes surt efter alla de chanser Södertälje skapade främst i den första perioden. Södertälje började slarva drälla med puckarna och de slog flertalet passningar. Efter 10.17 skulle SSK för ett gyllene läge då Victor Lang i hemmalaget utvisades 2 två minuter. Men istället för en armstormning från SSK:s sida var det istället Karlskoga som gång på gång lyckades bryta Södertäljes anfalls försök i mitt zonen. Detta resulterade i ett mållöst poweplay där också klockan tickade iväg fort. Med dryga fem minuter kvar drar Södertälje på nytt på sig en utvisning och istället för att ta ut målvakten fick de åter spela boxplay och försöka freda sitt mål från påhälsning.  När man klarat av utvisningen åkte man på en ny utvisning som man klarade av ut med målvakten och in med en sjätte utespelare. Som så många gånger i sådana lägen så gjorde hemmalaget BIK Karlskoga mål i tom kasse. 2-0 lyste på resultattavlan. Sekunderna senare gick slutsignalen nöjda åkte spelarna i BIK och kramade om sin målvakt. Hade Södertälje fått in nån av alla de jättelägen de hade i första perioden hade matchbilden säkert varit annorlunda. Södertälje var det bästa laget i två perioder men det handlar om att göra mål. Gör man inte mål vinner man inga matcher. Jag steg ut och runt till framsidan där jag gick in och väntade. Det dök upp några spelare som signerade skrev sin autograf på mitt matchprogram. Sedan rullade jag sakta hemåt efter att ha sett ännu en match med mitt stora favorit lag Södertälje sportklubb. 

 

Fridens Mikael. 

Kommentera här: