Skåningarna avslutade och gav en magnifik danskväll i Forshaga folkets hus

 

Skåningarna startades 2014 och då som duo med Joel Andreasson som kapellmästare. Tanken var att man skulle spela lite hemmavid i Skåne på små privata fester och mindre danstillställningar. Fler och fler arrangören fick höra rykten om hur bra bandet var. I januari 2016 bestämde sig bandet för att utöka sin sättning till kvartett. Skåningarna är idag ett mycket kompetent mogendansband som spelar över hela Sverige och på "dansbåtarna". Under 2017 hade bandet 100 tal spelningar inbokade.

 

Det har skrivits så mycket så många långa rader om de. Och de har av både arrangörer och danspubliken blivit så enormt hyllade och alla har varit så rörande överrens om samma sak att Skåningarna är vårt nästa stora dansband. Och nästan vart än de spelar drar de fulla hus och fyller dansgolven. Skåningarna startades av Joel Andreasson som tidigare spelade trummor i Donnez det började i en liten skala nere i Skåne men har sakta mer och mer växt och blivit allt större och populärare.  Det är väldigt glädjande och kul för grabbarna tycker jag. Joel sjunger Antti som tidigare bland var med i Claes Lövgrens spelar gitarr, blåser sax och sjunger, Håkan spelar trummor och bakom klaviaturen är Roger Olsson tillbaka han spelade tidigare i Stenssons och innan dess Christina Lindbergs bland annat. Jag var lite små krasslig så jag lade mig och vilade vilket gjorde gott sedan var det så dags att börja göra sig redo för kvällen. Rakade till mig och duschade innan det åkte på kläder. Nu var jag redo att styra hemåt för att hämta min broder som också skulle följa med på dansen. Det snöade lite lätt så jag sade direkt att vi får ta det extra försiktigt när vi åker. Jag brukar alltid köra lugnt men vägen kändes fin en hel del trafik var det säkert många som skulle iväg och fira nyår tänkte jag.

 
 

Ut på vägen igen vi far och åter åker i bilstereon sjöng Maria i Blender en låt om måndag. Nådde Karlstad och styrde sedan vidare förbi isladan och mot Forshaga. Stannade till för att ta ut pengar och styrde sista biten fram där var det mycket bilar på plats vilket var glädjande. Kö vid entrén detta ar över förväntan kände vi efter att vi betalat entrén lämnat jackan i garderoben var vi så redo för en ny danskväll. Nu skulle det bli kul att få höra grabbarna en hel danskväll vi hade tidigare bara hört dom en halv danskväll i Brunnsparken då de spelade non stop med Bob Stevens. Nu skulle vi få en hel danskväll. Joel och grabbarna blev så glada av att se mig och broder vad kul. Joel hälsade alla välkomna kul att se så mycket folk vi heter Skåningarna det är första gången vi är här i Forshaga och spelar. Vi ska inleda börja med Livet det har varit gott mot mig efter det Vill du komma tillbaka. Håkan räknade in och ut på dansgolvet gled dansparen i en strid ström vilken härlig syn att se.

 
 

Tittade på broder detta kommer bli riktigt , riktigt bra ikväll. Ja livet det har varit gott mot mej trala la la sjöng Joel så fint. Applåder fick de rejäla efter första dansen. Vi ska öka på farten nu med OM du vågar och vill sedan Tre små ord. Dags så för Antti att sjunga han skulle sjunga Om jag säger att jag älskar din kropp. Om jag säger att jag älskar din kropp vill du så komma intill mig om jag säger att jag sjöng han så fint och ärligt menat. Sedan kom en låt från deras skiva som tyvärr var slutsåld Vid foten av Texas hette låten. Många som dansade förbi scen de stannade till och gjorde tummen upp eller kastade till grabbarna ett berömmande ord. Spånt värmer såklart när man står och spelar.

 
 

Applåder bytte plats danspar bytte partner och så var en ny dans igång. Mot en ny horisont i par med Rosalie höjde upp farten. Det lär så himla bra och både jag och broder var så enormt nöjda med kvällen. Kul att det kom så pass mycket folk det trodde vi inte eftersom det är en orkester som inte varit här tidigare men kul när det ger Skåningarna chansen. Roger hängde på sig sitt dragspel och drog i bälgen för allt vad de höll i Kan du hålla dom orden och nu buggade merparten av danspubliken. Applåderna var många och långa bitvis mellan låtarna och danserna. Antti ska sjunga om sig själv skojade Joel jag vill bara va en gammal man sjöng han så fint innan jag och broder gick för att fika. Kaffe och en köttbullsmörgås smakade mycket gott. Vi satt och samtalade lite över hur fin denna danskväll var och vi hörde snacket vad nöjda alla andra var som också satt och fikade ikväll var det riktigt bra musik berömde en äldre herre ja de både spelar och sjunger så bra fyllde hans fru i. Vi steg upp gick ut och tog lite luft grabbarna satt och fikade gott innan de åter skulle börja spela.

 
 

Ja då är vi tillbaka här på scenen igen vi i Skåningarna ett stort tack till personalen för mycket gott fika. Två ögon blå följt av Om du lovar stanna kvar. Ut på golvet gled dansparen igen och bara log alla log och trivdes tillsammans. Vi ska höja upp farten i nästa dans Kom med mig följt av Förlorad förälskad förbannad. Det var många kända ansikten där som dansade förbi scenen. Jaha sade Joel vilken trevlig danskväll vilken publik att spela för nu ska vi ta en låt som ni säkert både hört och dansat till förut Främling sedan en ny låt från deras kommande skiva som vi ska släppa i vår. Detta var bland det bästa jag hört ett dansband presterat och spelat hittills detta år för mig sade jag till broder som direkt höll med mig. På måndag sjöngs det om innan Ett hundra mil tog vid. Roger stod bakom sin klaviatur och bara njöt va var så glad att åter vara tillbaka och spela. Antti tog fram sin saxofon och blåste så vackert en låt många spelar I can´t stop lovin you det är mästerligt. Norge är också med denna kväll i form av Ljus och värme.  Många sjöng med då de dansade förbi och Joel han bara njöt för fullt. Riktig genuin fin, fin mogen dansmusik bjöd de på Skåningarna. Håkan log och räknade in Jag ger dig en blomma. En låt av Sten och Stanley en väldigt fin låt och en fin text till. Jag passade på att sända live på facebook så alla andra skulle få ta del av och se hur bra de spelade Skåningarna. Kvällen började lida mot sitt slut och Joel tog till orden igen ja då är vi framme vid kvällens sista dans detta var vår sista spelning detta år. Vi vill tacka er alla som kom hit ikväll och dansade till oss det var väldigt trevligt vi tackar Inge och personalen på ett underbart sätt tar hand om oss.

Vi hoppas nästa år komma uppåt lite mer och spela. Gott nytt år och sköt om er kör försiktigt hem det är halt ute på vägarna. Vi tog en gruppbild snackade lite med grabbarna innan jag bjöd broder på en korv och vi rullade hemåt i natten. Två glada bröder svängde in och ner på gården och det blev en natt macka innan vi nöjda lade våra huvuden på kudden och sov. Tack till Inge och personalen för denna fina säsong med alla danskvällar. Tack Skåningarna vi ses igen grabbar. Detta var bland det bästa jag hört på en dansbana.  Den andra juni kommer de för första gången till Upperudslogen i Molkom och spelar för att nämna en spelning i Värmland.

 
 
Fridens Mikael. 

Kommentera här: