Full fart med Excess i fina Gräsmarks hembygdsgård

 

Så var det åter dags att fara iväg på dans ja detta skulle bli en kombinerad dans och semesterresa till vackra fina Gräsmark här i Värmland. För dansmusiken skulle en orkester som jag första gången träffade på för väldigt, väldigt många år sedan och blev bekant med. Excess med den otroligt fina duktiga sångerskan Therese Sundahl i fronten. Ja Thessan var inte gammal första gången jag träffade henne på Kolsnäs folkets park i Sunne på Fryksdalsdansen i Sunne. Tyvärr får jag inte chans och möjlighet att träffa på Therese och Excess så ofta men det beror på att de spelar för lite i och runt omkring Värmland där jag bor. Men nu var det så dags i alla fall vilket skulle bli så himla kul. Jag hade inte talat om att jag skulle komma så det fick bli en glad överraskning för de alla. Efter att jag duschade så  bytte jag om för dansen.

 
 

Med tanke på denna enorma värme så beslöt jag mig för att ha jeans kortbyxorna på mig det skulle bli för varmt annars. Efter en hamburgare vid pizzerian så rullade jag tillbaka till parken. Där höll Therese, Andreas, Andreas och Hasse i Excess på att packa upp allt. Jag satte mig en bit ifrån på avstånd och begrundade deras arbete innan jag sakta smög mig framåt.  Men oj , oj, oj utbrast Therese vilket fint besök vi får det blev genast kramkalas var är broder sade hon direkt.  Han är på semester i Småland med mor och far sade jag. Vi slog oss ner och snackade lite de var i full färd att ställa iordning allt på scenen sedan skulle det soundcheckas ställa in ljudet det är väldigt viktigt.

 
 

Sedan gick de iväg för att byta om göra sig redo. Det hade samlats kommit ett par tappra själar till dansen för dels var det väldigt varmt sedan finalen i fotbolls VM. Therese var lika strålande som alltid och så fin som bara hon kan vara. Brukar skämta lite att hon har några av dansbands Sveriges snyggaste ben. Grabbarna var så somriga och fina detta kommer bli en väldigt varm kväll kände jag. Hej på er alla i Gräsmark sade Therese gud så vackert det är här och varmt, varmt. Vi heter Excess och ska spela upp till dans för er här. Vi ska börja med lite fart direkt Börja var enkelt sluta var svårt varsågoda sedan kommer Kom och gör mig galen. Ut på dansgolvet for människorna och det buggades så det stod härliga till direkt.

 
 

Therese röjde loss ordentligt på scenen likaså Andreas med sin gitarr och Hasse med basen. Oj , oj det där var varmt sade Hasse mellan låtarna. Applåder tack vi ska sänka ner farten såklart På väg hem till dig och det blåser nya vindar varsågoda. Nu bytte många stil från bugg till foxtrott. Ryno var där och dansade en mycket trevlig herre som jag lärt känna via dansen. Andreas Nycander har en riktigt bra stark sångröst han sjöng A guy like that lite Refreshments. Kyss mig stilla är en svängig Sven Ingvars låt som Peter Lemarc skrivit den spelar många dansband. Jag tog lite bilder innan jag gick för att dricka vatten.

 
 

Lets talk about love är en tårdrypande lugn ballad som Therese sjöng med en sån stark djup inlevelse hon stod som en stjärna och bara glänste i kapp med solen. Så vackert det lät. En herre som är ute mycket och dansar kom förbi men vad kul är du här också sade han innan ja han svara så hade han dansat iväg. Jag fick gåshud sådana rysningar i hela kroppen av Thereses vackra sång. Det är sommar det är varmt vi ska nu spela en låt Änglar i snön. Från Mariestad kom ett dansband som inte längre finns kvar Sound Express dom gjorde ett av de starkaste album som gjorts av ett dansband Vi är vi finns där finns denna låten med. De som var där dansade för fullt och svängde loss en äldre herre bjöd upp en yngre tjej precis som det ska vara. Det var dags för paus fika, fika det älskar jag. Innan så spelade de en låt med en väldigt lång text There´s on Elvis förkortat av mig. En god smörgås kaffe och en bulle fick det bli.

 
 

Så himla mysigt sedan kom en trevlig tjej och fyllde på kaffe åt mig. Tiden gick och Excess hade åter äntrat scenen redo för andra halvleken. Miles blåa toner inledde de med en väldigt lugn fin melodi. Sedan blev det duett mellan Therese och Andreas Längre neråt vägen. Och som de sjöng deras röster var som gjorda för varandra så himla fint de fångade en dynamik och beröringspunkt totalt ut till oss i publiken. Jag fångade ett i mitt tyckte par grymma bilder på de båda. Så fint det lät och vilka applåder de fick av publiken ja Värmland är fantastiskt. Lonesome me klämde sen Andreas i med. Andreas satt bakom sina trummor och höll takten så föredömligt och bra. Dags åter för en ny duett Jag ger dig min dag en mycket stark låt.

 
 

Nej, nej, nej höll farten uppe och Have I told you latley sänkte farten rejält och så vackert och fint. Sannex är ett av våra bästa band Ingen kan bli som du är en lugn fantastisk fin låt som de bjöd på med sång av Andreas Nycander. Dags att öka på farten igen manade Therese till publiken Don´t slam the door Det blev sånt drag överallt svetten lackade i pannan på folket. Meningen med allt är en jättefin låt så lugn nu stod Therese där som den ängel hon är och sjöng så vackert så kärleksfullt och fint. En danskväll går fort då man har trevligt. Kära publik stort tack gräsmark för en fantastisk fin danskväll och framförallt varm sade Therese. Ja mycket varm fyllde grabbarna i med. Det är för oss dags att spela sista dansen för i afton och tacka för oss. Applåderna var många långa och kraftfulla.  En låt på engelska först sedan Vad som än händer fick avsluta allt. Vilken fin kväll jag stannade kvar medan de packade ihop. Fick i mobilen meddelande från broder vilka som vunnit Guldklavar i Malung på dansbandsveckan. Jag tackade ordentligt och fot iväg tillbaka till vandrarhemmet för att ta en kall öl och bara koppla av ja det är ju semester.

Fridens Mikael.

 

Kommentera här: